Deilige bilder!!!

Der var jeg nede på jorda igjen, etter fire dager lå etikettene løst rundt i kjøleskapet.
Hvilket lim bruker dere på bokser ? Melk fungerer vel kun på flasker.
Her har du jo en gyllen mulighet til å teste ulike limtyper? Noen bokser av hver type. Hvorfor skulle ikke melk fungere på bokser, egentlig?
 
Ja, men blekket tåler ikke fuktighet, og det kan bli et problem.
Lasertoner er vannfast.
Helt klart. Jeg bruker laserskriver, men jeg limer med melk på flasker, så da er det nærmest en nødvendighet. På den annen side virker det som @Cascade har brukt blekkskriver til sine etiketter. Poenget mitt var uansett at jeg ikke ser noen grunn til at melk ikke skal funke på bokser. Billig og enkelt.
 
Helt klart. Jeg bruker laserskriver, men jeg limer med melk på flasker, så da er det nærmest en nødvendighet. På den annen side virker det som @Cascade har brukt blekkskriver til sine etiketter. Poenget mitt var uansett at jeg ikke ser noen grunn til at melk ikke skal funke på bokser. Billig og enkelt.

Jeg mener å ha lest at det ikke er noen bra kombinasjon. Men klare ikke i farten å finne noe annen "dokumentasjon" på det enn dette innlegget hvor @Holmentoppen skriver at det ikke gir et godt resultat.


Det er jo ingenting i veien for å forsøke med melk. Dersom det funker dårlig så er i hvert fall decoupage lakk, som jeg bruker, veldig enkelt å bruke, og resultatet blir veldig bra.
 
Her har du jo en gyllen mulighet til å teste ulike limtyper? Noen bokser av hver type. Hvorfor skulle ikke melk fungere på bokser, egentlig?
Hehe, du har rett. Melk har jeg lest bare fungerer godt på glass.
Limstift (testet og funnet uegnet)

Av typer jeg vil teste er:

Superlim
Araldit
Epoxy type to-komponent
Smeltelim
Montasjelim type Tec7
Polyuretanlim
Trelim (kan overaske)
Tape (type dobbeltsidig med lim)
Hårvoks (joker)
Kontaktlim
Loctite
Skolelim

Mange gode kanditater her ;)
 
Jeg mener å ha lest at det ikke er noen bra kombinasjon. Men klare ikke i farten å finne noe annen "dokumentasjon" på det enn dette innlegget hvor @Holmentoppen skriver at det ikke gir et godt resultat.
Ja, men jeg tror det handler om det visuelle sammenlignet med transparente etiketter slik han gjør, og det ser jo virkelig proft ut. Jeg er nok litt gjerrig, og det er nok derfor jeg også bruker laserprintet på vanlig papir og melk som lim. Jeg har heller ikke gått til bokser, og det er klart at melk spiller en rolle for etikettfjerning fra flaskene som skal gjenbrukes også. Etikettfjerning er jo ikke noe man trenger tenke på for bokser.

Edit: Ved nærmere ettertanke kan det være vanskelig med melk hvis du har litt sugende papir. Det går greit på små etiketter, men jeg ser det kan være vanskelig å få pent glattet ut for en stor etikett som skal dekke hele boksen.
 
Hehe, du har rett. Melk har jeg lest bare fungerer godt på glass.
Limstift (testet og funnet uegnet)

Av typer jeg vil teste er:

Superlim
Araldit
Epoxy type to-komponent
Smeltelim
Montasjelim type Tec7
Polyuretanlim
Trelim (kan overaske)
Tape (type dobbeltsidig med lim)
Hårvoks (joker)
Kontaktlim
Loctite
Skolelim

Mange gode kanditater her ;)

Jeg vil si det er mange dårlige kandidater her hvis du vil fjerne etikettene etterpå :p
 
Ja, men jeg tror det handler om det visuelle sammenlignet med transparente etiketter slik han gjør, og det ser jo virkelig proft ut. Jeg er nok litt gjerrig, og det er nok derfor jeg også bruker laserprintet på vanlig papir og melk som lim. Jeg har heller ikke gått til bokser, og det er klart at melk spiller en rolle for etikettfjerning fra flaskene som skal gjenbrukes også. Etikettfjerning er jo ikke noe man trenger tenke på for bokser.
Jeg gjør akkurat det samme, ikke nødvendigvis fordi jeg er gjerrig, men jeg kan ikke se at det finnes noe bedre alternativ enn melk.
 
Ja, men jeg tror det handler om det visuelle sammenlignet med transparente etiketter slik han gjør, og det ser jo virkelig proft ut. Jeg er nok litt gjerrig, og det er nok derfor jeg også bruker laserprintet på vanlig papir og melk som lim. Jeg har heller ikke gått til bokser, og det er klart at melk spiller en rolle for etikettfjerning fra flaskene som skal gjenbrukes også. Etikettfjerning er jo ikke noe man trenger tenke på for bokser.

Bare mener jeg har lest det en annen plass at melk og boks ikke er en god kombo. Holmentoppen er selv tagget i innlegget, så han kan jo få svare for seg mtp hva han mente :)
 
Bare mener jeg har lest det en annen plass at melk og boks ikke er en god kombo. Holmentoppen er selv tagget i innlegget, så han kan jo få svare for seg mtp hva han mente :)
Melk sitter ikke fast på bokser, etter mine erfaringer. Blir litt som å bruke havremelk på flasker: Etikettene faller av etter at de tørker. Nå er det en evighet siden jeg testet dette, så om noen har andre erfaringer hadde det vært interessant å høre. Jeg bruker mest selvklebende plastfolie på bokser, men selvklebende papir gjør samme nytten, selvsagt.
 
Limstift er ingen god idé på bokser. Jeg bruker denne:


Mine billigetiketter printes med laserskriver på vanlig kopipapir. Så bruker jeg en pensel til å smøre på lakken, og så klistre på boksen. Du må pensle godt over skjøten bak. Sitter som et skudd.

Vis vedlegget 49554
Ja, den er fin. Har en datter som driver med alle slags prosjekter, og hun brukte opp min :)
 
Om ikke deilig, så ihvertfall lettvint :) Når man har en far som gikk bananas på netthandelen.no for x antall år siden og kjøpte ting han ikke trengte. Elektrisk vinsj til dobbeltbatcher så man slipper å holde meskeposen i brysthøyde mens den renner av seg. Nå kan man i ro og mak la gristen renne av seg uten å styre med enhåndsmanøvre med grillrister og søl. (Tror jeg da ihvertfall, det gjenstår å prøve..) Den er forøvrig skrudd i bjelkelaget, ihvertfall etter spikringa i taket å dømme.
IMG_20210204_57822.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp