Deilige bilder!!!

Når temperaturen ikke kan komme til gjæringsdunken, må gjæringsdunken komme til temperaturen. Og akkurat nå finnes den bare på ett bestemt sted - om du altså er en gjæringsdunk full av blivende pils som krever 11 grader.

Jeg synes forøvrig dødrom er stygt, og at det er sløsing med en verdifull ressurs. Når dunken tar 30 liter, er det ingen grunn til ikke å fylle den med 30 liter. Hva har vi avanserte blow off-systemer for om de ikke skal brukes?
Temperaturkontroll.jpg
 
Bestilte denne, men den ble fjernet fra bestillingen og kunne ikke leveres....
Synd da den er så sykt god.

Fikk disse da
IMG-4528.jpg
Virker rimelig at det er sånt dere drikker på den mørke sida;).
 
Sist redigert:
Når temperaturen ikke kan komme til gjæringsdunken, må gjæringsdunken komme til temperaturen. Og akkurat nå finnes den bare på ett bestemt sted - om du altså er en gjæringsdunk full av blivende pils som krever 11 grader.

Jeg synes forøvrig dødrom er stygt, og at det er sløsing med en verdifull ressurs. Når dunken tar 30 liter, er det ingen grunn til ikke å fylle den med 30 liter. Hva har vi avanserte blow off-systemer for om de ikke skal brukes?
Vis vedlegget 60613
Du har ikke vurdert å mekke deg ett gjæringsskap?;)
 
Det tok nesten 10 år før jeg skaffet meg fat og gjæringskap, men det betyr ikke at jeg bruker det så ofte
 
Du har ikke vurdert å mekke deg ett gjæringsskap?;)
Joda. Konklusjonen blei at det utsetter jeg til jeg ikke lenger klarer å manøvrere fatene opp og ned trappene her.

I Gulatingsloven står det at det ikke skal skiftes gods etter en mann så lenge han er hest- og ølfør. Så så lenge jeg kan bære en øldunk, ser jeg ingen grunn til å umyndiggjøre meg gjennom å overlate temperaturreguleringa til en termostat:). (Og enn så lenge har ikke fastlegen antyda noe om at jeg bør slutte å kjøre bil, heller.)
 
Sist redigert:
Når temperaturen ikke kan komme til gjæringsdunken, må gjæringsdunken komme til temperaturen. Og akkurat nå finnes den bare på ett bestemt sted - om du altså er en gjæringsdunk full av blivende pils som krever 11 grader.

Jeg synes forøvrig dødrom er stygt, og at det er sløsing med en verdifull ressurs. Når dunken tar 30 liter, er det ingen grunn til ikke å fylle den med 30 liter. Hva har vi avanserte blow off-systemer for om de ikke skal brukes?
Vis vedlegget 60613
Du må finne noe som ikke er pantbart til din blow-off tube beholder. Kan ikke ødelegge det du får pant for.
 
Det tok vel mange år før du gikk fra kjøkken-kjele til brygge-kjele også... men jaggu laget du fantastisk godt øl da også :)

Takk for det. Var jo en kvalitetsforskjell å gå over fra partial-mash til all grain på de lyse øla. Fat vs. flaske er det mer pratiske og estetiske hensyn som ligger til grunne. Og temperaturkontrollert kjøleskap vs. fritt rom spiller vel heller ikke så stor rolle så lenge du har nogenlunde kontroll
 
Tenkte lenge jeg skulle lage en etikette av denne. Den er fra når du inviterte til Ullevål Hageby under planleggingen av Publikumsfavoritter (Norsk Ølfestival) med Tor og Christian :) 1675454404728.jpeg
 
Tilbake
Topp