Dekoksjon med Speidel

La oss si man får lyst til å prøve en dekoksjon ved neste lagerbrygg, hvordan kan man gjøre dette med Speidel? Lurte på å meske inn med 6kg som vanlig og kjøre en lang forsukringsrest på rundt 66grader, og så øse ut ca 1/3 av malten og koke denne og tilsette før utmesk. Her trenger jeg litt detaljer, hvor mye malt i kg bør jeg øse ut, 3-4kg? og denne maltsuppa skal være temmelig tykk, ikke mye vann i den? Andre ting jeg må vite?
 
Høres ut til at du har planen klar. Ta ut ca 1/3 av malten og kok den i ønsket tid. Hell tilbake i hovedmesken i det steget på 66 grader er over.
 
@Knut Inge, fikk du prøvd dette? funker det mtp miminum veskemengden i speidelen, dvs bli det ikke før lite når man ta ut 1/3 del av mesken?
Har ikke selv prøvd dette men har litt erfaring med 10L batcher med høy OG på BM20 med standard maltrør.
Min. veskemengde på 6kg malt er ca 16,5L med standard maltrør. Går vi ut fra at man starter med 23-24L meskevann og at man følger standard dekoksonsprosedyre og tar ut 1/3 tykk mesk, dvs mer malt enn vann, så burde en ligge på ca. 16,5L
Kan sikkert være lurt å ha 1-1,5L vann på mesketemp klar i tilfelle en ser varmeelementet bryter overflaten da..
 
Takk for rask svar :)
Som du skriver, i theorien burde det funker, men er jo alltid spørsmålet om det også funker i praksis ;)
 
Takk for rask svar :)
Som du skriver, i theorien burde det funker, men er jo alltid spørsmålet om det også funker i praksis ;)
Vel... funker i praksis når eg brygger 10L Imperial Stout som No/Minimal Sparge på BM 20... Trur eg har en tråd om det...skal se om eg finner den.
 
skjønner, har sjøl BM50, ser ut at jeg må bare prøve!
Har også en BM50 i tillegg til BM20 og på 50'en blir det rimelig enkelt; Napp ut kontakten til ytre varmeelement og mesk med det som sitter under maltrøret så får du ikke tørrkøring. Ytre element bør selvsagt kobles til igen før koking, men det burde gå om en ikke har hender som ei gravemaskinskuffe.
 
Tilbake
Topp