Deling av gjær-slurry

kruud

Norbrygg-medlem
Jeg har en anelse om at det går mange, mange milliarder celler med gjær ned i avløpet på Godlia.

Er det noen som skal brygge med Whitbread ale-yeast (WLP017 eller wyeast 1099) eller Irish ale (WLP004) eller Hefeweizen (WLP380) så si ifra før slurryen blir rottemat.
 
Nei.
Tråden ble lagt inn under forumet til Oslo Amatørbryggarlaug, og var ment som et initiativ til å bli flinkere til å dele slurry innad i lauget.
 
Ser at den første meldinga kan bli oppfattet som at jeg deler ut slurry. Skrevet litt sent på kvelden ;). My bad.
Er heller det at jeg vil oppfordre til å dele slurry. Hadde vært kult med system på det. Kanskje noe som kan legges inn der vi booker rommet.
Jeg har ikke slurry nå, men skal si ifra når jeg har. Blir i såfall bare en invitasjon til å komme å hente på Godlia under omstikking/tapping.
 
Det er en god ide, og jeg har puslet med tanken selv. Jeg har overtatt en del gjær fra andre ved simpelten å spørre folk som er der, men så treffer nok jeg folk der oftere enn andre. Du er velkommen til å pønske ut et system. Jeg foreslår at de som bruker våtgjær og er villige til å dele skriver ned gjærtypen på gjæringsdunke, så kan de som er innom og måtte ønske den typen ta kontakt med vedkommende (navn, tlf.-nummer og helst bryggedato bør stå på samtlige gjæringskar). Enkelt, krever lite innsats fra donorer, og trenger lite innsats for å rigge til. Hva tenker du?
 
Høres bra ut Nidveg. Jeg skal printe ut noen lapper med et skjema folk kan fylle inn og legge på gjæringskarene. Kaffefilter og servietter som vi har brukt hittil er ikke veldig snasent.
Findslurry har jeg sett på, men virker ikke som det har tatt av helt enda. Genialt opplegg om det kommer seg på beina.
 
Tilbake
Topp