Delirium tremens

Fant denne oppskriften på nett, hva mener dere? Ser den fornuftig ut?

Men har et par spørsmål. Hva er beet sugar, hva er grains of paradise, og til slutt, hvordan går man frem ved bruk av to gjærtyper?
Pink Elephant (all grain)

Ingredients:
6.5 lbs Belgian Pils
1 lbs Beet sugar
.75 oz Styrian Golding (60 min)
.5 oz Saaz (15 min)
7.2 gr Coriander (10 min)
2.4 gr Ginger (10 min)
2.4 gr Grains of paradise (10 min)
1 tsp Irish moss
S-04 and WLP570 yeasts

Batch size: 3 gal
OG: 1.073
ABV (est): 8.3%
SRM: 4
IBU: 22

Instructions:
Relatively complex 3-step mash. Started with 1:1 at 125F for 10 min, raised to 144F for 45 min, and raised again to 158F for 30 min. Finished with a 172F mashout followed by a 90 minute boil. The step mash should produce a highly fermentable wort. Combined with the pitching of two yeasts, I'm hoping to see a FG of 1.010 or lower. Conditioning will follow fairly traditional Golden Strong Ale brewing strategies - a short post-fermentation lagering phase followed by bottling with an additional dose of WLP570 and then a long warm condition.

Kan ikke si noe om hvordan oppskriften vil fungere, eller om den vil ligne orginalen. Er det lagt ut noen smaksnotater eller flere som har testet den? Blir nok veldig lys og tørr i alle fall. Mye kommer nok an på hvordan krydderne treffer, og ikke minst på gjæringsforløpet.

Beet sugar er vanlig hvit farin laget av sukkerbeter i steden for sukkerrør. De vokser i kaldere klima enn sukkerrør, strøsukker fra Dansukker er vel stort sett laget av beter.  Ingen vesentlig forskjell fra annet raffinert sukker.

"Grains of paradise" heter Paradisfrø på norsk. Bryggselv har de.

I denne oppskriften tilsettes vel begge gjærene fra dag en. Det vil gi smaker fra begge gjærtypene og forfatteren håper det vil gi bedre utgjæring. Hvor mye preg du får fra hver gjærtype kommer an på gjærenes egenskaper, om de f.ex. jobber i forskjellig tempo, blandingsforhold og om gjæringsforholdene favoriserer den ene eller andre.

Takk. Står lite om resultatet i det forumet jeg fant den på. Er det ingen andre her inne som har prøvd seg på en delirium?

satte den opp slik i Beersmith

Ingredients

Amt Name Type # %/IBU
11.00 kg Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC) Grain 1 87.0 %
1.65 kg Cane (Beet) Sugar (0.0 EBC) Sugar 2 13.0 %
80.00 g Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 60.0 min Hop 3 22.1 IBUs
50.00 g Saaz [4.00 %] - Boil 15.0 min Hop 4 5.1 IBUs
9.00 g Ginger Root (Boil 12.0 mins) Herb 5 -
4.00 tsp Irish Moss (Boil 10.0 mins) Fining 6 -
27.00 g Coriander Seed (Boil 5.0 mins) Spice 7 -
9.00 g Seeds of Paradise (Boil 5.0 mins) Spice 8 -
2.0 pkg Belgian Golden Ale (White Labs #WLP570) [35.49 ml] Yeast 9 -
2.0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23.66 ml] Yeast 10 -

Gravity, Alcohol Content and Color

Est Original Gravity: 1.076 SG
Est Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8.7 %
Bitterness: 27.2 IBUs
Est Color: 7.8 EBC
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Calories: 427.1 kcal/l
Mash Profile
Mash Name: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body
Sparge Water: 35.59 l
Sparge Temperature: 75.6 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE
Total Grain Weight: 12.65 kg
Grain Temperature: 22.2 C
Tun Temperature: 22.2 C
Mash PH: 5.20

Det var en giganttråd om DT på Northernbrewer-forumet, og jeg tror iallfall at blandingen av S-04 og WLP570 er noe som kom opp i den. Sjekk postene av Mashweasel et stykke ut i den:

http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=4&t=22572

Oi oi! Det var en laaaang tråd! Gjærmessig var det vel mange som høstet gjær fra en DT flaske. Noe sånt hadde vært veldig morro å prøve, men hvordan går jeg frem?
Kjøper et par flasker. La de stå kaldt noen dager, dekantere og lage starter?
Bør vørteren ligge på 1040 som vanlig når man lager starter eller 1020 som ble nevnt i tråden på northernbrewer
Hvor mange ganger bør den steppes opp?
Hvordan vet jeg hvor mye gjær jeg lager?
Og kan man bruke for mye gjær?

Om de har rett i at den bruker to gjærstammer, eller om den bruker en annen gjær til flasking enn til selve gjæringen, vil du ikke få riktig resultat av å høste gjær fra en DT-flaske. Men men, om du vil (og andre hevder jo å ha hatt suksess med dette), bør du begynne med små mengder med svak vørter.

Enig med deg der, men To av gutt på forumet som i all hovedsak står for analyseringen av ølet har fått bra resultat av å gjøre det. Det spekuleres i at det blir brukt tre forskjellige typer gjær, to til primærgjæring og en til gjæring på flasken. I så fall vil man høste "feil" gjær. Men er vel bare en måte å finne ut av det. I tillegg høres det utrolig spennende ut å prøve å høste gjæren.

Tilbake
Topp