Delvis lagermalt til bitter?

Jeg sysler med planer om å brygge en tilnærmet Best Bitter snart. Til et slikt øl foreskrives vel bare pale malt som basis. Nå har det seg slik at jeg sitter med et par slumper med henholdsvis TF Maris Otter og TF Lager, omtrent 3 kg av hver. Begår jeg en stor synd (eller tabbe) om jeg blander sammen disse til basis?

Ellers har jeg tenkt å bruke rundt 300 g vanlig lys krystallmalt. Kanskje noe Dark Crystal i stedet, for at ølet ikke skal bli alt for lyst? Humle blir Challenger pellets for bitterhet og Fuggles pellets til aroma. Kanskje en liten slump EKG pellets til tørrhumling. Gjær: oppdyrket Wyeast London Ale fra flaske.
 
Jeg tror at du knapt vil merke forskjellen, om i det hele tatt. Bare kjør på! :)
 
Chriselv skrev:
Er det virkelig merkbart med DMS om man koker i "bare" 60 minutter?
Jeg har egentlig aldri prøvd, bare følger de råd "alle" gir. Men man bør jo absolutt sjekke slike ting selv, ikke ta de for gitt. Bare synd om det faktisk stemmer, og man ødelegger et brygg...
 
Dalaker skrev:
Jeg har egentlig aldri prøvd, bare følger de råd "alle" gir. Men man bør jo absolutt sjekke slike ting selv, ikke ta de for gitt. Bare synd om det faktisk stemmer, og man ødelegger et brygg...
Hehe, det er vel der problemet som oftest ligger. Skal man prøve ut alt selv må man jo brygge fryktelig mye og risikere en del brygg. Har bare inntrykk av at det fortsatt florerer med bryggemyter. Ble f.eks ikke akkurat mindre forvirret angående gjærkulturer etter foredraget på Tautra ;D
 
Tilbake
Topp