Humle til britiske øl

Finn Berger

Moderator
Hvilke favoritthumler har dere når dere brygger engelske/skotske/irske øltyper? Bruker dere bare engelske humler, eller tar dere inn humler andre steder far, også? Hvilke humler liker dere ikke, av de engelske? Er det humlekombinasjoner dere synes funker særlig bra?

Utgangspunktet mitt for å spørre, er forsøk på å finne det rette for meg sjøl.
Jeg har brukt mye EKG, som er nokså klassisk, og det er klart favoritten. I det siste har jeg ikke hatt EKG, og har brukt Goldings, som jo er nær slekt. Funker greit, men er ikke helt det samme. Men nå har jeg EKG igjen, og alt er vel:).

Men det blir for kjedelig å kjøre bare EKG. Fuggles er jo den andre klassikeren, men den liker jeg ikke noe videre.

Jeg har prøvd Challenger og Northern Brewer nå, og er ikke sikker på hva jeg synes om dem. I en skotsk ale med bare NB, som er blitt veldig vellykket forøvrig, synes jeg smaken drar litt i retning parfymert såpe. Challenger bidrar med noe av det samme. Jeg brukte den som bitterhumle i en Irish Red, og angrer litt på det.

Den forrige Irish Red'en ble brygget med samme oppskriften, men fikk en ganske annen karakter fordi jeg brukte Simcoe som bitterhumle, og delvis som smakshumle - sammen med Goldings. Den kombinasjonen skal jeg tilbake til neste gang. (Irish Red går unna her i huset, så det blir nok ikke så lenge til.) Irish Red kler et lite hint mot det amerikanske, og jeg skal lage en variant med litt Amarillo seinere. (Lurer på om ikke O'Hara's har det i sin.)

Jeg har en ide om at Bramling Cross bør bli godt, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Prøvde den i kombinasjon med amerikansk citrus i en "anglo-american pale ale", og det ble liksom hverken fugl eller fisk. Det den antakelig er best til, etter hva jeg hører, er porter, men jeg har ikke kommet meg så langt ennå. Har videre en ide om at Prestesonen til Kinn kan brygges med BC (?).

Det finnes mer, men dette er det jeg har prøvd.
 
Har ikke prøvd så voldsomt mange varianter. Går mest i the usual suspects: EKG og Fuggles. I det siste har jeg brukt litt Target også.
 
Laget en ESB for en måned siden og brukte Galena. Ikke akkurat britisk humle, men fikk en fantastisk bra smak på den.
 
Njææ, har vel kun blitt brukt som bitterhumle så langt, så jeg har vel ikke fått kjent på smak og aroma ennå. Men jeg har en liten halvkilo i fryseren, så kanskje jeg skal kjøre en single hop med den snart?
 
Brukte galena som single hop, men ble ikke mye amerikansk over det. Syns selv den traff rimelig bra som ESB. Er nok en øl jeg brygger mere av dette, eller det har jeg allerede gjort. Den ble farlig god...
 
De Engelske humletypene jeg har i frysen akkurat nå er :
(Whole hops) Bramling Cross, Challenger, Minstrel, Sovereign, Archer, WGV, First Gold, Pilgrim, Admiral, EKG, Fuggles, Northdown, Target, Pioneer, Progress.
(Pellets) Challenger, Admiral, Golding, Pilgrim, Bramling Cross.

Har også Celeia (Styrian Goldings), Bobek (Styrian Goldings) og Savinja Goldings (Styrian Goldings) som jeg anser som "Engelske" humler selv om de er Slovenske.

Bruker Admiral, Target, Challenger og Fuggles veldig mye som bitterhumle og alle de andre som smak/aroma humle. I Hopback/Hoprocket eller/og som tørrhumle er Styrian Goldings variantene, EKG, Archer og Pioneer noen av mine mest brukte favoritter...

Kan anbefale Gramham Wheeler & Roger Protz's "Brew your own British real ale" fra 1993 og en av Roger Protz's "The Real Ale Almanac" fra tidlig 1990 tallet for inspirasjon og innsikt i bruken av forskjellige Britiske humler i Britiske øl...
 
De Engelske humletypene jeg har i frysen akkurat nå er :
(Whole hops) Bramling Cross, Challenger, Minstrel, Sovereign, Archer, WGV, First Gold, Pilgrim, Admiral, EKG, Fuggles, Northdown, Target, Pioneer, Progress.
(Pellets) Challenger, Admiral, Golding, Pilgrim, Bramling Cross.

Har også Celeia (Styrian Goldings), Bobek (Styrian Goldings) og Savinja Goldings (Styrian Goldings) som jeg anser som "Engelske" humler selv om de er Slovenske.

Bruker Admiral, Target, Challenger og Fuggles veldig mye som bitterhumle og alle de andre som smak/aroma humle. I Hopback/Hoprocket eller/og som tørrhumle er Styrian Goldings variantene, EKG, Archer og Pioneer noen av mine mest brukte favoritter...

Kan anbefale Gramham Wheeler & Roger Protz's "Brew your own British real ale" fra 1993 og en av Roger Protz's "The Real Ale Almanac" fra tidlig 1990 tallet for inspirasjon og innsikt i bruken av forskjellige Britiske humler i Britiske øl...

WOW - hvis en viss bryggforretning hadde hatt det utvalget hadde jeg vært rimelig henrykt:p! Går det an å spørre om hvor mye du brygger årlig?

Challenger som bitterhumle: Hvordan synes du det bidrar til smaken? Mener at jeg kjenner effekten av den som bitterhumle i en Irisih Red jeg nettopp har flasket. Litt blomstret/såpete?

Jeg bruker en del Magnum som bitterhumle fordi den er ganske nøytral. Den har du faktisk ikke. Noen grunn til det?

Takk for litteraturtips:). Skal sjekke om de er å få tak i.
 
WOW - hvis en viss bryggforretning hadde hatt det utvalget hadde jeg vært rimelig henrykt:p! Går det an å spørre om hvor mye du brygger årlig?

Challenger som bitterhumle: Hvordan synes du det bidrar til smaken? Mener at jeg kjenner effekten av den som bitterhumle i en Irisih Red jeg nettopp har flasket. Litt blomstret/såpete?

Jeg bruker en del Magnum som bitterhumle fordi den er ganske nøytral. Den har du faktisk ikke. Noen grunn til det?

Takk for litteraturtips:). Skal sjekke om de er å få tak i.

Årlig? Det vet jeg ikke. 3-4 ganger i måneden i gjennomsnitt... men jeg er utenlands c.a. 4 måneder per år, så kanskje 25-30 batcher i året eller noe? (22 liters batcher).

Ang. Challenger... Jeg liker Challenger. Både som bitterhumle, smak/aroma og tørrhumle. Jeg synes sjelden jeg merker noen særlig smak fra noen av bitterhumlene jeg bruker i ølene mine bortsett fra en gang jeg prøvde Polaris som bitterhumle i en Amerikansk IPA. Den syntes jeg ga en forferdelig mint aktig smak. Kan ikke si jeg har merket noen annen humle som gir så mye smak selv som bitterhumle. Men så brygger jeg sjelden brygg med bare bitterhumle så jeg har egentlig ikke noe erfaring med hvordan (eller om) de forskjellige bitterhumlene avgir smak når de er tilsatt ved 60 eller 90 min. Noe som jeg virkelig synes gjør en stor forskjell er gjæren. I mye større grad enn bitterhumlen.

Jeg bruker en del Magnum og, i Tyske øl, men du spurte om Engelsk humle :D

Av annen humle har jeg for øyeblikket Hallertau Blanc, Hallertau Herkules, Magnum, Northern Brewer, Perle, Cluster, Aramis, Bouclier, Tettnanger, Polaris, Apollo, Centennial, Nelson Sauvin, Simcoe, Citra, Amarillo, Chinook, Crystal og Saaz.

Halvparten er pellets og halvparten "whole hops". Kjøper stort sett fra utlandet, det må man nesten om man skal ha noe annet enn det som er hipt... men det hender jeg handler noe på bryggselv og. Synes de har tapt seg litt i det siste når det gjelder utvalg av humle i butikk, men det hender jeg får et innnfall om å brygge noe nytt og da blir det ofte en tur innom bryggselv om jeg ikke vil vente 2-3 uker på en forsending fra utlandet.

Om du vil finne bøkene vil jeg anbefale å se på amazon.com eller kanskje ebay. Tror jeg kjøpte mine på amazon (brukte bøker).
 
Takk for flott svar!

Magnum er tysk, det er sant:). Og om Northern Brewer opprinnelig er engelsk, så dyrkes vel den vi får nå mest i Tyskland. Jeg har smakt meg inn på den de siste dagene, etter at jeg brukte den i en skotsk ale som jeg kalte "Fanden spare" fordi jeg brukte en del mer humle enn en skotte ville brukt:). Tror faltisk jeg begynner å like den.

Jeg synes jeg kan kjenne Challenger i Irish Reed'en ganske godt, selv om den bare er brukt som bitterhumle. Ganske annerledes enn det samme ølet med Simcoe som bitterhumle.
 
De Engelske humletypene jeg har i frysen akkurat nå er :
(Whole hops) Bramling Cross, Challenger, Minstrel, Sovereign, Archer, WGV, First Gold, Pilgrim, Admiral, EKG, Fuggles, Northdown, Target, Pioneer, Progress.
(Pellets) Challenger, Admiral, Golding, Pilgrim, Bramling Cross.

Hvordan er din erfaring med Pioneer? Jeg har brukt den to ganger, og første gangen var den riktig god, som en britisk C-humle, mens andre gangen smakte den bare ugress, og jeg måtte dumpe hele brygget. Jeg mistenker at den humlen jeg fikk fra Petit ikke var helt fersk…
 
Hvordan er din erfaring med Pioneer? Jeg har brukt den to ganger, og første gangen var den riktig god, som en britisk C-humle, mens andre gangen smakte den bare ugress, og jeg måtte dumpe hele brygget. Jeg mistenker at den humlen jeg fikk fra Petit ikke var helt fersk…

Jeg bruker den stort sett som en smak/aroma humle og har samme erfaring som din første... Synes den er veldig god. Omtrent som en britisk c-humle som du sier, men ikke så aggressiv som de Amerikanske.

Jeg har kjøpt all min Pioneer (whole hops) fra themaltmiller.co.uk. En nettbutikk jeg kan anbefale på det varmeste. Meget fine priser og veldig, veldig rimelig shipping.
 
+1 på E.K.G og varianter av denne. En av mine absolutte favoritter. Ser fra bryggeloggen at det er denne humlen som blir brukt mest hos meg.

Som bitterhumle i engelske øl har jeg nesten kun brukt Challanger, men har lenge vurdert å prøve ut Fuggle. Galena liker jeg veldig godt i engelske Golden Ales. Jeg har også en forkjærlighet for Northern Brewer til mørkere øl—det er noe med mint-smaken på denne som gjør seg veldig godt med mørkere malt.

I og med at denne tråden også har diskutert humler som ikke er engelske, men med et engelsk preg så vil jeg varm anbefale Williamette. Denne bruker jeg mye til smak og aroma i Pale Ale og Brown Ale når jeg ønsker et litt tydeligere humlepreg, men uten at det blir noe amerikansk over det. Williamette er dyrket frem fra Fuggle hvis jeg husker riktig.
 
Tilbake
Topp