Demonterer du tappekran til gjæringskarr?

Dere som bruker tapperkran på gjæringskarrene, demonterer dere hele tingen etter bruk? Mener ikke bare den røde delen, men også den delen den røde delen er festet i som kan roteres. Den sitter veldig godt fast. Får man den tett igjen om man åpner hele greia?

0ff542ccf2646115f382d8c418c95e5d-image.jpeg
 
Ja, varmt vann så er de lettere å få fra hverandre. Vasker og lar den ligge i deler til neste gang de skal brukes.

Smører de med hvit vaselin i "skøyten", starsan og presser de sammen :)
 
Har du noen gang opplevd lekkasje mellom de delene?
Ja en gang, den gangen jeg prøvde å koke delene, ikke en veldig god ide. Nå som jeg ikke gjør det har jeg aldri opplevd lekkasje mellom delene, jeg har hatt noen drypp, men det er mellom kar og pakning, men aldri mellom de 2 hvite delene.

Som sagt jeg bruker hvit vaselin og når de er klemt sammen drar jeg en "fuge" med vaselin mellom de to delene. Aldri hatt lekkasje der :)
 
Sist redigert:
Gjør akkurat det samme som Kloakk sier over her. Funker hver gang, aldri opplevd noe krøll :)
 
Jeg får ikke løsna den uten at den ser ut til å bli bøyd og ødelagt
Så jeg lar være
Spyler bare igjennom med varmt vann
Ser ut til å fjerne alle rester og missfarging
 
Jeg skyller med varmt vann, uten å plukke den biten fra hverandre (tar såklart av den røde kranen). Kan ikke si at jeg har hatt noe trøbbel med den prosedyren enda.
 
Som sagt jeg bruker hvit vaselin og når de er klemt sammen drar jeg en "fuge" med vaselin mellom de to delene. Aldri hatt lekkasje der :)
Hva er hvit vaselin?

Har forøvrig ikke den røde delen. Hos meg er alt hvitt. Har ikke funnet ut hvordan jeg plukker detvfea hverandre.
Noe sånn.
91601_Speidel_Speidel_Tappekran_Hvit_1.jpg
 
Hva er hvit vaselin?

Har forøvrig ikke den røde delen. Hos meg er alt hvitt. Har ikke funnet ut hvordan jeg plukker detvfea hverandre.
Noe sånn.
Hvit vaselin får du på apotek, husker ikke helt hva som var den store forskjellen på vanlig grønn og hvit, men vet at jeg ble anbefalt hvit en gang og at mange bruker det på bil og båt :p

har og en hvit kran no ala det du hat bilde av. Å den har jeg ikke fått til å demontere. Den blir nå kun brukt i Star san fatet :rolleyes:
 
Hva er hvit vaselin?

Har forøvrig ikke den røde delen. Hos meg er alt hvitt. Har ikke funnet ut hvordan jeg plukker detvfea hverandre.
Noe sånn.
Vis vedlegget 50216
Jeg har kun brukt kranene fra Bryggselv så jeg vet ikke, men jeg vil tro at om den delen som utløpet sitter fast i kan beveges så skal det være mulig å ta den fra hverandre.
 
Forsøkte ved sist brygg, men fikk aldri den røde kranen av. Turte ikke dra veldig hardt heller tilfelle driten røk og jeg sto der uten kran...

Har hivd hele greien i star san og latt den ligge til jeg skal star sane gjæringskaret. Skrur da på og heller noe starsan blanding ut av kranen så den blir desinfisert innvendig også.
 
Det kan hjelpe å vri den røde delen (på samme måte som når man åpner og lukker kranen) når man presser den ut.
 
Forsøkte ved sist brygg, men fikk aldri den røde kranen av. Turte ikke dra veldig hardt heller tilfelle driten røk og jeg sto der uten kran...

Har hivd hele greien i star san og latt den ligge til jeg skal star sane gjæringskaret. Skrur da på og heller noe starsan blanding ut av kranen så den blir desinfisert innvendig også.
Den røde delen må stå i kranen for å få de 2 andre delene fra hverandre, i alle fall med mine fiskebollemuskler, når de delene er fra hverandre, så dytter jeg den røde delen ut, jeg verken trekker eller tar den frem og tilbake.

Det gjør jeg fordi den hvite plastikken er mykere enn den røde og blir lettere deformert :) Jeg tok ikke kranene fra hverandre i starten, visste ikke det var mulig engang, og første gangen jeg gjorde det så var det pinlig åpenlyst at jeg ikke hadde klart å vaske vekk det som var mellom de 2 hvite delene.

Jeg har ingen erfaring med det selv, men det sies at starsan spiser oppnplastikk om det blir liggende for lenge, ikke at jeg har opplevd det og har oppbevart starsan på vanndunker/flasker i plast over lang tid, men tenkte det var greit å ha sagt det :)
 
Jeg demonterer alt, altså tar jeg både ut den røde delen OG deler den hvite delen fra hverandre.
Det er enklest å få delene fra hverandre dersom kranen holdes under varm vann i 10-20 sekunder.
Jeg bruker keg-lube når jeg monterer det sammen igjen. Da blir det tett, delene roterer lettere og det blir lettere å ta fra hverandre neste gang.

Det sliter selvsagt litt på kranen å demonteres, men den koster 70 kroner.
Dersom en batch blir infisert på grunn av ulumskheter i kranen er det mye mer penger og ikke minst tid som går tapt.
 
Jeg demonterer alt, altså tar jeg både ut den røde delen OG deler den hvite delen fra hverandre.
Det er enklest å få delene fra hverandre dersom kranen holdes under varm vann i 10-20 sekunder.
Jeg bruker keg-lube når jeg monterer det sammen igjen. Da blir det tett, delene roterer lettere og det blir lettere å ta fra hverandre neste gang.

Det sliter selvsagt litt på kranen å demonteres, men den koster 70 kroner.
Dersom en batch blir infisert på grunn av ulumskheter i kranen er det mye mer penger og ikke minst tid som går tapt.
Demonterer også alltid. Og bruker keglube. Fikk en wit ødelagt, den hadde en distinkt aceton-smak. Aldri mer!

Opplevde også at en kran fikk sprekk akkurat ved utsiden av karet. 25 liter øl rant ut.
 
Jeg har aldri gjort dette, jeg bare drar ut sjølve tappen. Men jeg får prøve. Jeg har en del kraner som har vært gjennom temmelig mange brygg, og hvis det trenger noe forurensning inn, burde jeg se det når jeg plukker ei sånn gammal kran helt fra hverandre.

Hva med dere som demonterer fast; ser dere noe skitt inni der?
 
Jeg har aldri gjort dette, jeg bare drar ut sjølve tappen. Men jeg får prøve. Jeg har en del kraner som har vært gjennom temmelig mange brygg, og hvis det trenger noe forurensning inn, burde jeg se det når jeg plukker ei sånn gammal kran helt fra hverandre.

Hva med dere som demonterer fast; ser dere noe skitt inni der?
Ja, pleier å ligge litt brun gugge inni. Mest gjær, antar jeg. Mulig det går bort med spyling og rensemidler, men hvorfor ta sjanser?
 
Ja, pleier å ligge litt brun gugge inni. Mest gjær, antar jeg. Mulig det går bort med spyling og rensemidler, men hvorfor ta sjanser?
Altså inne der hvor du ikke kan komme til med spyling og rensemidler, mener jeg. Jeg spyler og vasker grundig, men plukker altså ikke krana helt fra hverandre. Og når jeg gjennomlyser ei kran nå, ser jeg ingen antydning til at det skal være noe inni der. Jeg regner med at det vil bli mørke flekker/prikker/skygger om noe kommer inn.
 
Altså inne der hvor du ikke kan komme til med spyling og rensemidler, mener jeg. Jeg spyler og vasker grundig, men plukker altså ikke krana helt fra hverandre. Og når jeg gjennomlyser ei kran nå, ser jeg ingen antydning til at det skal være noe inni der. Jeg regner med at det vil bli mørke flekker/prikker/skygger om noe kommer inn.
Fargen på det som ligger der er lysebrunt. Vet ikke om det vil være synlig ved gjennomlysing, kan sjekke neste gang.
Rutinen din er god nok siden du ikke er spesielt plaget av infeksjoner.

Jeg synes det ikke er noe strev å demontere, så da gjør jeg det. :)
 
Tilbake
Topp