Ja en gang, den gangen jeg prøvde å koke delene, ikke en veldig god ide. Nå som jeg ikke gjør det har jeg aldri opplevd lekkasje mellom delene, jeg har hatt noen drypp, men det er mellom kar og pakning, men aldri mellom de 2 hvite delene.Har du noen gang opplevd lekkasje mellom de delene?
Hvit vaselin får du på apotek, husker ikke helt hva som var den store forskjellen på vanlig grønn og hvit, men vet at jeg ble anbefalt hvit en gang og at mange bruker det på bil og båtHva er hvit vaselin?
Har forøvrig ikke den røde delen. Hos meg er alt hvitt. Har ikke funnet ut hvordan jeg plukker detvfea hverandre.
Noe sånn.
Jeg har kun brukt kranene fra Bryggselv så jeg vet ikke, men jeg vil tro at om den delen som utløpet sitter fast i kan beveges så skal det være mulig å ta den fra hverandre.Hva er hvit vaselin?
Har forøvrig ikke den røde delen. Hos meg er alt hvitt. Har ikke funnet ut hvordan jeg plukker detvfea hverandre.
Noe sånn.
Vis vedlegget 50216
Den røde delen må stå i kranen for å få de 2 andre delene fra hverandre, i alle fall med mine fiskebollemuskler, når de delene er fra hverandre, så dytter jeg den røde delen ut, jeg verken trekker eller tar den frem og tilbake.Forsøkte ved sist brygg, men fikk aldri den røde kranen av. Turte ikke dra veldig hardt heller tilfelle driten røk og jeg sto der uten kran...
Har hivd hele greien i star san og latt den ligge til jeg skal star sane gjæringskaret. Skrur da på og heller noe starsan blanding ut av kranen så den blir desinfisert innvendig også.
Demonterer også alltid. Og bruker keglube. Fikk en wit ødelagt, den hadde en distinkt aceton-smak. Aldri mer!Jeg demonterer alt, altså tar jeg både ut den røde delen OG deler den hvite delen fra hverandre.
Det er enklest å få delene fra hverandre dersom kranen holdes under varm vann i 10-20 sekunder.
Jeg bruker keg-lube når jeg monterer det sammen igjen. Da blir det tett, delene roterer lettere og det blir lettere å ta fra hverandre neste gang.
Det sliter selvsagt litt på kranen å demonteres, men den koster 70 kroner.
Dersom en batch blir infisert på grunn av ulumskheter i kranen er det mye mer penger og ikke minst tid som går tapt.
Ja, pleier å ligge litt brun gugge inni. Mest gjær, antar jeg. Mulig det går bort med spyling og rensemidler, men hvorfor ta sjanser?Jeg har aldri gjort dette, jeg bare drar ut sjølve tappen. Men jeg får prøve. Jeg har en del kraner som har vært gjennom temmelig mange brygg, og hvis det trenger noe forurensning inn, burde jeg se det når jeg plukker ei sånn gammal kran helt fra hverandre.
Hva med dere som demonterer fast; ser dere noe skitt inni der?
Altså inne der hvor du ikke kan komme til med spyling og rensemidler, mener jeg. Jeg spyler og vasker grundig, men plukker altså ikke krana helt fra hverandre. Og når jeg gjennomlyser ei kran nå, ser jeg ingen antydning til at det skal være noe inni der. Jeg regner med at det vil bli mørke flekker/prikker/skygger om noe kommer inn.Ja, pleier å ligge litt brun gugge inni. Mest gjær, antar jeg. Mulig det går bort med spyling og rensemidler, men hvorfor ta sjanser?
Fargen på det som ligger der er lysebrunt. Vet ikke om det vil være synlig ved gjennomlysing, kan sjekke neste gang.Altså inne der hvor du ikke kan komme til med spyling og rensemidler, mener jeg. Jeg spyler og vasker grundig, men plukker altså ikke krana helt fra hverandre. Og når jeg gjennomlyser ei kran nå, ser jeg ingen antydning til at det skal være noe inni der. Jeg regner med at det vil bli mørke flekker/prikker/skygger om noe kommer inn.