Den problematiske gjærstarteren - Et hjertesukk fra en desillusjonert

Har nå veldig snart 20 brygg på samvittigheten. I så måte er jeg vel så vidt kommet over nybegynnerstadiet.
Har stort sett brukt tørrgjær, men har hatt 3 mer eller mindre vellykkede forsøk med bruk av flytende gjær.
1. forsøk benyttet jeg oppskriften i vår egen "bibel" (Moderne hjemmebrygging). Her ble nok starteren i minste laget, og gjæringen sluttet på ca 1.020. Det dreide seg om en stout og gjæren var av typen Weyeast 1028.
2. forsøk hadde jeg oppdaget Mr. Malty. Denne gangen var det en pilsner som var på programmet. Mr. Malty foreslo 4 pk flytende gjær uten starter. Jeg satt en slags starter med 3 pakker som vel gikk bra. Ved pitching, helte jeg for sikkerhets skyld 4. pakke nedi også. Med 10 grader, begynte gjæringa etter 24 timer, og gikk etter oppskriften. Her var det snakk om gjær av typen Weyeast 2124. Dette var vel egentlig ikke å betrakte som en starter.
3. og foreløpig siste forsøk, håper jeg å se resultater av nå, men etter ca 36 timer har jeg ikke observert liv i gjærlåsen. Også her ble Mr. Malty brukt, og "han" foreslo 2 pk. gjær til en starter på litt under 4 liter. Jeg rundet opp til 4 liter, og du verden hvor jeg har ristet! Fikk jo en del bunnfall etterhvert. "Restvørteren" var meget "tørr". Gjæren ble tilsatt vørtere, og siden har jeg ikke hørt et plopp! :attevar:

Er magnetrører eneste utveien?? Bør jeg legge på en pakke i forhold til det Mr. Malty foreslår, eller bør jeg gå tilbake til tørrgjær?? Det siste virker umiddelbart veldig fristende akkurat nå :duh:
Har for sikkerhets skyld bestilt noen pakker med Fermentis lagergjær, og ser vel for meg at jeg må bruke et par pakker av dette for å komme i mål.

Paal J
 
Hei,

For det første er nok ikke magnetrører løsningen på alle verdensproblemer når det gjelder starter.
Kjekt å ha er det sikkert, i og med at den "passer seg selv", men ut fra det du skriver så virker det jo som om starteren har gjæret bra ut, og da burde du ha en god forutsetning videre.

Når vi lager starter (dvs den av mine medbryggere som har den oppgaven) lar vi den stå på kjøkkenbenken hvor den ristes godt med jevne mellomrom det første døgnet.
Siden vi begynte å bruke starter for 15-20 brygg siden har vi ikke hatt noen form for problemer pga dette, og stort sett fått forventet utgjæring.
Forskjellen på starter-størrelse mellom magnetrøre og "Intermittent Shaking" er ikke så stor at jeg tror dette vil medføre vesentlig endring her (selv om det helt sikkert er veldig behagelig å sette starteren på magnetrøreren og så passer den seg selv)

Jeg vil tro at du kanskje bare har en litt sen oppstart av gjæringen her, men skjer det ikke noe ila enda et døgn ville jeg vurdert å ha i tørrgjær i stedet.
Hva som da eventuelt har gått galt ved pitching har jeg ingen gode ideer på.
 
Hva slags øl brygget du siste gangen? Og hva var temperaturen på gjæren og vørteren? Hvis du slår romtemperert gjær over i godt kjølt vørter kan dette få gjæren til å falle rett til bunns.
 
Takk for svar fra begge to!
Jeg har tenkt på en ting som kan være noe av forklaringen: Når jeg helte gjæren opp i starteren fra pakkene (Weyeast SmackPack), lå det vel mye igjen i pakka som ikke ville være med ut. Burde kanskje ha ristet pakkene skikkelig før jeg helte over!?
Ellers har starteren stått i romteperatur til den sluttet å så for deretter å bli satt i kjøleskap, og tilslutt dekantert før pitching. Jeg trodde jeg var ganske nøye med at det ikke ble alt for stor temperaturforskjell mellom vørter og starter. Starter lå på ca 10 grader, men jeg har registrer i ettertid at vørteren nok var nærmere 7 enn 8 grader. Det dreier seg altså om en pilsner/lager og gjærtype Weyeast 2001. Kan temperaturforskjellen være et problem likevel??

Paal J
 
7 - 8 grader på vørteren er jo helt ned i bunntemperatur av det slik gjær gjærer ved. Altså starter det sakte, og gjærer sakte. Jeg ville løftet tempen noen grader til du ser gjæring er i gang. Det vil den helt sikkert komme.  Eventuelt satt kjøligere igjen etter det.  Moderne bryggerier - noen iallfall -  gjærer ved 12 - 13 grader for å "spare tid". Vi hjemmebryggere har sjeldent travelt, og jeg tror at ølet kun vil tjene på å bli gjæret på lav temperatur og den tid det trenger.

mvh

FredT
 
Jeg glemte å nevne at gjæringstemperatuen (og romtemperaturen) er ca 10 grader. Jeg regner derfor med at vørteren nå antakeligvis er på ca 10. Tar sikte på å heve den et par grader fra kvelden av, men tror nok jeg må ty til tørrgjær.
Tror vel mest på at jeg fikk for få gjærceller, og lurer egentlig på hvorfor :attevar:

Paal J
 
For meg høres det ut som mangel på oksygen i vørten. Har du tilsatt oksygen/luft på noen måte ? Flytende gjær har større behov for oksygen enn mange tørrgjær typer. Fermentis påstår dette på sine sider.
 
Det er nå ca 48 timer siden gjæren ble tilsatt, og vørteren ble behørig beluftet med brusesten/luftpumpe.
Det er nok starteren som ikke har vært god nok, til tross for at fulgte (mener jeg) oppskriften til punkt og prikke med unntak at jeg muligens ikke fikk nok gjær ut av pakkene. Skjønner ikke hvorfor jeg skal ha så mye problemer med dette.
Men men, tørgjær er på veg, så til fredag går det nok ny en ladning gjær i dunken. Jeg regner med at det går bra.

Paal J
 
apropos romtemperatur: 10 °C for en starter er ca 10 °C for kaldt. (eller var rommet varmere der du hadde starteren stående..?)
 
Du sier du ikke har opplevd liv i gjærlåsen. Det er ikke alltid lokk/hetter på gjærkar er så tette at det bobler i låsen, men det kan godt være liv likevel. Lett på lokket og titt oppi. Er det skum på ølet, er det definitivt liv.
 
Huff Huub!
Jeg er nok litt dårlig til å ordlegge meg. Starteren ble selvsagt satt i 20 grader. Det var først etter at den var gått ferdig, at den ble satt i kjøleskap slik at gjæren kunne bunnfelle og "overskytende" veske kunne helles ut (dekanteres). Jeg mener imidlertid å ha lest at det ikke bør være for stor temperaturforskjell mellom vørter og gjær. Det forsøkte jeg å få til, men som allerede nevnt: Vørteren ble en del kaldere enn jeg hadde regnet med (se litt lenger opp).
Det er nok mulig jeg kjøper den boka du nevner. Det har blitt litt øl-litteratur i det siste. 
Gahr:
Har planlagt å lette litt på lokket før jeg legger meg i kveld. Jeg tror jeg vet hva jeg får se, men man kan jo aldri vite!! Det viktigste nå er vel at vørteren ikke blir skjemt (kontaminert?) slik at den tåler en eventuell ny runde med gjær :saadoevt:

Paal J (Det var presten som fant på å skrive navnet mitt med 2 a'er ;D)
 
Neida Huub: Fattern var ikke prest, men presten som døpte meg skrev navnet slik han var vant til. Det var det ingen som tenkte på før senere, men skitt au. Det er visstnok bare 2-300 i Norge som skriver Paal.
Så til saka: Innlegg nr. 40.000; Det bragte nok lykke, for nå plopper det nede i kjelleren :saadoevt: Takk for rådet Gahr, jeg tok av lokket og der nede var det aktivitet! Det må antakeligvis ha vært temperaturen i vørteren som var lavere enn jeg trodde. Kan hende at den var så lav som 6 grader, og da tar det litt tid å få varmet opp 22 liter når omgivelsestemperaturen bare er 4 grader høgere. Bruker Speidel, der er det en termostat som viser tempen. Bruker i tillegg pumpa for å holde sirkulasjonen igang, men dette er tydeligvis ikke bra nok. Det må ha ligget noe gørr rundt termostaten som "isolerte". Da har vi lært noe nytt igjen!

Oppsummert blir det som følger:
* Vær nøye med temperaturen i vørteren
* Ikke bruk minste antall poser Mr. Malty foreslår, men bruk 1 pose mer og en litt mindre starter(gjerne oppskalert lit??)
* Ikke mist motet selv om ting tar tid


Takk for oppmerksomheten :saadoevt:
 
Paal J skrev:
Kan hende at den var så lav som 6 grader, og da tar det litt tid å få varmet opp 22 liter når omgivelsestemperaturen bare er 4 grader høgere. Bruker Speidel, der er det en termostat som viser tempen. Bruker i tillegg pumpa for å holde sirkulasjonen igang, men dette er tydeligvis ikke bra nok. Det må ha ligget noe gørr rundt termostaten som "isolerte". Da har vi lært noe nytt igjen!

Du gjærer vel ikke i Speidelen??
 
Speidelen brukes selvsagt ikke som gjæringskar, men vørteren blir jo kjølt ned der.
Det som skjedde var at det gikk uvant lang tid før jeg fikk temperaturen ned i ca 12 C. Det er den tempen jeg vil ha når jeg setter pilsner/lager. Jeg tappet da over i gjæringsbøtta, luftet og tilsatt gjæren. Dunken ble så satt i i gjæringsrommet. Da jeg skulle tømme ut resten i Speidelen så jeg at tempen sto på 6 - 7 C. Sjekket dette håndholdt termometer, og fikk bekreftet dette.
Altså: Ikke stol på tempen i Speidelen under nedkjøling dersom du ikke samtidig rører litt ekstra. Det er tydeligvis ikke nok bare å sette i gang pumpa!!

Paal J
 
Tilbake
Topp