Den Store BrewFather Tråden

Søk i forumet på ordet Brewfather gir en del treff - men i ulike tråder. Uten sammenligningsgrunnlag for øvrig, da jeg hittil kun har benyttet meg av Brewfather i løpet av en relativt kort brygge karriere - er det stadig spørsmål jeg ikke finner svar på, selv på BF's. ellers gode hjelpesider. Foreslår derfor å samle spørsmål tilknyttet bruken av BrewFather og ellers også andre innlegg relatert til BF i "Den Store BrewFather Tråden."

Tanken er at tråden kanskje kan være nyttig hjelpemiddel for nye og uerfarne brukere av BrewFather. Etter hvert kanskje erfarne brukere også kan dra nytte av den, om også "Tips & Tricks-Innlegg" postes her - og aldri engang visste de savnet.

Ansvaret for om, og eventuelt hvilken retning tråden tar, foreslås likelig fordelt mellom Fremtid & Moderator ;)
 
Sist redigert:
Søk i forumet på ordet Brewfather gir en del treff - men i ulike tråder. Uten sammenligningsgrunnlag for øvrig, da jeg hittil kun har benyttet meg av Brewfather i løpet av en relativt kort brygge karriere - er det stadig spørsmål jeg ikke finner svar på, selv på BF's. ellers gode hjelpesider. Foreslår derfor å samle spørsmål tilknyttet bruken av BrewFather og ellers også andre innlegg relatert til BF i "Den Store BrewFather Tråden."

Tanken er at tråden kanskje kan være nyttig hjelpemiddel for nye og uerfarne brukere av BrewFather. Etter hvert kanskje erfarne brukere også kan dra nytte av den, om også "Tips & Tricks-Innlegg" postes her - og aldri engang visste de savnet.

Ansvaret for om, og eventuelt hvilken retning tråden tar, foreslås likelig fordelt mellom Fremtid & Moderator ;)
Brewfather har en ganske aktiv facebook gruppe "Brewfather Group" hvor også utvikleren Thomas Gangsøy tilsynelatende daglig svarer på spørsmål, regner med en del spørsmål havner der.

Denne tråden kan uansett være fin for å samle informasjon på norsk, og gjøre det søkbart på forumet.
 
Hjertens enig, kan ikke en moderator få merket en tråd med Brewtools i utstyrslisten sammen med Speidel og de andre? @Finn ?
Brewtools vokser eksponentielt og har ti-doblet omsetningen på to år. R&D er på et jevnt høyt nivå. Fra å selge en håndfull maskiner ved launch, har de nå kunder i alle verdens hjørner, og 11 distributører i Europa (pluss 4 i Sverige).

De fortjener absolutt en egen underkategori som produsent.
 
Brewfather har en ganske aktiv facebook gruppe "Brewfather Group" hvor også utvikleren Thomas Gangsøy tilsynelatende daglig svarer på spørsmål, regner med en del spørsmål havner der.

Denne tråden kan uansett være fin for å samle informasjon på norsk, og gjøre det søkbart på forumet.
Har vært klar over det og trodde jeg var omtrent alene i verden som ikke er på FaceBook, noe som har vist seg ikke å stemme helt. Kanskje litt sta, men så lenge jeg har klart å holde meg unna så lenge, så ikke fa#...
 
Under brygging er "Alarmfunksjonen" i BF helt knall. Men én ting jeg savner er muligheten for å legge inn "egne trinn med alarm påminnelse" under brygging - Desinfisering av motstrømskjøler @20 er kun ett eksempel.

Kunne sikkert klikka "Legg til" under "Diverse, Humle eller Meskeprofil," noe jeg har gjort med Protafloc og gjærnæring @15. Ønsket er å slippe å legge inn dette for hvert brygg og de to nevnte tilsetningene har da også hittil dukket opp automatisk. Men nå som jeg endrer meskeprofil og skal stegmeske er disse borte.

At gjærnæring og Protafloc ligger under diverse/tilsetninger er greit, men blir litt feil lissom synes jeg, at påminnelse om å desinfisere også ligger her. Savner altså en egen mer "generell bås" man kan legge inn alarm-påminnelser om gjøremål som man uansett gjør under samtlige brygg, som blir liggende der permanent uavhengig av f.eks. valgte meskeprofil.

Noen med løsning de er fornøyd med vedrørende ?
 
Har et spørsmål ang Brewfather, så prøver her.
Jeg laget en oppskrift i Brewfather med grainfather satt opp som profil. nå jeg så overførte den ville grainfahter appen skalere oppskriften. Et dette noe jeg gjør selv, eller er de to grainfather profilene forskjellige?
 
Har et spørsmål ang Brewfather, så prøver her.
Jeg laget en oppskrift i Brewfather med grainfather satt opp som profil. nå jeg så overførte den ville grainfahter appen skalere oppskriften. Et dette noe jeg gjør selv, eller er de to grainfather profilene forskjellige?
Profilene kan være forskjellige, ellers kan batch-størrelsen være ulik. Bruk oppskriften fra Brewfather og ikke skaler oppskriften i Grainfather er mitt råd. Da bør du også bruke meske- og skyllevann som angitt i Brewfather.
 
Som Grainfather-bruker som ikke bruker Brewfather: Hvordan overføres oppskrift fra Brewfather til Grainfather, teknisk sett? Jeg har en arbeidsflyt basert på et annet verktøy (beercalc.org), men ser jo at Brewfather er populært, og regner med at det er en grunn til det.
 
Som Grainfather-bruker som ikke bruker Brewfather: Hvordan overføres oppskrift fra Brewfather til Grainfather, teknisk sett? Jeg har en arbeidsflyt basert på et annet verktøy (beercalc.org), men ser jo at Brewfather er populært, og regner med at det er en grunn til det.
Via BeerXML. I Brewfather lagrer du batchoppskriften som BeerXML og åpner den i Grainfather Connect appen. Søk feks i youtube, feks Overføring av batchoppskrift til Grainfather connect app.
 
IFØLGE BRYGGSELV's OPPSKRIFT - FORVENTET IBU = 80
BREWFATHER BEREGNER IBU = 14

"Stigbergets Amazing Haze" allgrain ølsett fra BryggSelv, som ifølge deres oppskrift vil gi et "Forventet Resultat" med IBU = 80.

Skal brygge dobbelbatch av denne og har lagt alle tall inn i BrewFather, inklusiv anbefalt Ca (140), Cl (170), So4 (115) og pH (5,2) verdier. Bryggevolum er doblet fra 25 til 50 liter, malt og humle mengde er "doblet i tråd med" ingrediensene i 2 x nevnte ølsett.

Om IBU "fastsettes" i BrewFather til 80 som angitt i BryggSelv oppskriften, økes humlemengden som da må tilsettes automatisk med 550 % i BF !!!

Brygger på en 65 liter BrewZilla og alle tider er lagt inn slik oppskriften til BryggSelv sier; Mesk 60 min. @67 ℃ deretter 5 min. @78 ℃ - koketid 60 min.

Noen som kan forklare hva som gjør verdiene SÅ forskjellige og eventuelt hjelpe meg med å oppnå en IBU verdi som samsvarer mer med oppskriften ?
 
Sist redigert:
IFØLGE BRYGGSELV's OPPSKRIFT - FORVENTET IBU = 80
BREWFATHER BEREGNER IBU = 14

"Stigbergets Amazing Haze" allgrain ølsett fra BryggSelv, som ifølge deres oppskrift vil gi et "Forventet Resultat" med IBU = 80.

Skal brygge dobbelbatch av denne og har lagt alle tall inn i BrewFather, inklusiv anbefalt Ca (140), Cl (170), So4 (115) og pH (5,2) verdier. Bryggevolum er doblet fra 25 til 50 liter, malt og humle mengde er "doblet i tråd med" ingrediensene i 2 x nevnte ølsett.

Om IBU "fastsettes" i BrewFather til 80 som angitt i BryggSelv oppskriften, økes humlemengden som da må tilsettes automatisk med 550 % i BF !!!

Brygger på en 65 liter BrewZilla og alle tider er lagt inn slik oppskriften til BryggSelv sier; Mesk 60 min. @67 ℃ deretter 5 min. @78 ℃ - koketid 60 min.

Noen som kan forklare hva som gjør verdiene SÅ forskjellige og eventuelt hjelpe meg med å oppnå en IBU verdi som samsvarer mer med oppskriften ?
Det står feil på siden til bryggselv, om du går på siden til bryggselv og åpner Brewfather filen som ligger der så ser den sånn her ut.
Screenshot_20210327_054120_com.android.chrome.jpg

Som du kan se så er IBU oppgitt til 15.
 
Finnes det noen smart måte å legge til SG/OG justering hvis man bommer på meske effektiviteten? Burde vært en top-up også for dette, med kalkulator (gr DME/sukker). Tungvindt å mikke det til i batch recipe fermentables og effektivitet.
 
Finnes det noen smart måte å legge til SG/OG justering hvis man bommer på meske effektiviteten? Burde vært en top-up også for dette, med kalkulator (gr DME/sukker). Tungvindt å mikke det til i batch recipe fermentables og effektivitet.
Ja, ligger under verktøy i programmet.
Screenshot_20210327_120154_com.warpkode.brewfather.jpg
 
Tilbake
Topp