Den store lager/pils gjær tråden?

Prøv 8 grader neste gang du føler for å bruke 3470
Har brukt S189 på de 2 siste lager-brygga mine, en maibokk og en pils, og har til nå kjempegode erfaringer med den.
Veldig clean og gjærer godt ut.

Har gjort noen brygg med W34/70 også, og syns egentlig ikke de ble noe særlig. Gjæra bra ut, men blei for fruktig på min smak.. Mulig den er bedre på andre temperaturer (jeg gjæra på ca 12C).

Har 4 brygg med 34/70 på 9 grader som alle blei gode, uten noen merkbar fruktighet. To til på gang nå, og den som er nærmest ferdig - en nordtysk pils - kjennes helt rein ut, den også. Jeg tror den har godt av å få gå i flere generasjoner; de to siste bryggene gjærer veldig godt. Den nordtyske har gått ned fra 1.050 til 1.008 (83% utgjæring) på ei uke.
 
Har 4 brygg med 34/70 på 9 grader som alle blei gode, uten noen merkbar fruktighet. To til på gang nå, og den som er nærmest ferdig - en nordtysk pils - kjennes helt rein ut, den også. Jeg tror den har godt av å få gå i flere generasjoner; de to siste bryggene gjærer veldig godt. Den nordtyske har gått ned fra 1.050 til 1.008 (83% utgjæring) på ei uke.
Gjærer du etter tradisjonell metode, eller hurtigmetoden?
 
Gjærer du etter tradisjonell metode, eller hurtigmetoden?

Lar det stå på 9 grader til det er på tide med en diacetylrest. Opp på 12-13 grader. Får stå der til jeg er sikker på at det er utgjæret. Så flasker jeg, lar ølet karboneres i romtemperatur (litt kjølig rom), og så i kjøleskap med flaskene.
 
Har 4 brygg med 34/70 på 9 grader som alle blei gode, uten noen merkbar fruktighet. To til på gang nå, og den som er nærmest ferdig - en nordtysk pils - kjennes helt rein ut, den også. Jeg tror den har godt av å få gå i flere generasjoner; de to siste bryggene gjærer veldig godt. Den nordtyske har gått ned fra 1.050 til 1.008 (83% utgjæring) på ei uke.

Ja spørs om ikke det er temperaturen som er nøkkelen for å få den clean :)
 
Skal smake på en Brooklyn lager klone og morgen. Gjæret på 10 grader med dobbel dose 34/70. Tror den stod i 14 dager der før økning av temp og tørrhumling.
 
det som skiller mine tyske og tsjekkiske er at den tyske er 100% pilsmalt, tysk gjær og tysk humle. mens tsjekkisk har i tillegg til pilsmalt et innslag av mørk munich og selvfølgelig saaz og tsjekkisk gjær.
når det gjelder mesking så blir den tsjekkiske mesket en grad høyere.
som vannjustering bruker jeg kun cacl2 og lactol.

litt selvskryt må vel til når jeg nevner at tsjekkeren ble nr 2 i NM, kun slått av en helles. det gjorde den da til den beste pilsen på NM i år. tommel opp Morten..
Hvor mange prosent mørk munich? Interresant.
 
K. Det er jo ikke autentisk men kan tenke meg det smaker godt.
Skal man gjøre det heelt autentisk er det trippel dekoksjon som gjelder. Men er litt i tidsklemma så det blir med litt juks. Har prøvd å legge til litt melanoin, men syns ikke det gjør så mye egentlig. Tsjekkisk er litt mørkere enn hva du får med 100% pils. Jeg syntes munichen gjør det godt både som litt farge og litt fylde
 
Skal man gjøre det heelt autentisk er det trippel dekoksjon som gjelder. Men er litt i tidsklemma så det blir med litt juks. Har prøvd å legge til litt melanoin, men syns ikke det gjør så mye egentlig. Tsjekkisk er litt mørkere enn hva du får med 100% pils. Jeg syntes munichen gjør det godt både som litt farge og litt fylde

Hvilken caramunich bruker du?:)
 
Jeg driver og gjærer en lager nå, Wyeast 2308 med OG på 1.061. Den har stått konstant på 11c gjennom hele forløpet, er på dag 8 nå. Planen var 21 dager på 11c, så 2 dager på 15c.

Etter jeg er ferdig med denne, skal det en julebock med og 1.091 rett på kaka. Da har jeg fått anbefalt et ganske hardt regime med tanke på temperatur med følgende steg: 4-5 dager 10C, 4 dager 11C, så 12C så 13C så 14C til FG er nådd bunn. Så rest. 18C.

Teorien her er stormgjæring rolig, så er det full rattata resten for å la gjæren ete seg ferdig innenfor et rimelig tidsrom. Noen som har brukt lignende "regimer" på sine lagere?
 
Tester et par pilsnere nå. Ikke fornøyd med noen av de.
En med tørr 34/70 (kun 3 pakker på vel 20l) og Mittelfruh + Magnum har en litt skarp smak. 45 ibu.
Har jeg tullet det til med for lite gjær?

Den andre med 833 og Strisselspalt + Magnum. 36 ibu. 10% munic i denne, ellers ganske like.
Smaker overraskende godt, men tror det er noe svovel som jeg ikke liker.
Begge har nå hatt en liten uke på rundt 1C og burde være ok nå.
De ble startet rundt 8C, opp til 10 etter ca 1 uke for så å få halvannen uke på ca 13.
Er det håp for at svovelen forsvinner innen et halvt års tid?
Og hvordan var det man gjorde dette da, ut av fryreren og for stå i hvilken temperatur hvor lenge?

Hvis ikke blir det kanskje å gå for en runde med (nok) 34/70 og Strisselspalt.
Allt er drikkbart men forventet bedre resultat:(
 
Tester et par pilsnere nå. Ikke fornøyd med noen av de.
En med tørr 34/70 (kun 3 pakker på vel 20l) og Mittelfruh + Magnum har en litt skarp smak. 45 ibu.
Har jeg tullet det til med for lite gjær?

Den andre med 833 og Strisselspalt + Magnum. 36 ibu. 10% munic i denne, ellers ganske like.
Smaker overraskende godt, men tror det er noe svovel som jeg ikke liker.
Begge har nå hatt en liten uke på rundt 1C og burde være ok nå.
De ble startet rundt 8C, opp til 10 etter ca 1 uke for så å få halvannen uke på ca 13.
Er det håp for at svovelen forsvinner innen et halvt års tid?
Og hvordan var det man gjorde dette da, ut av fryreren og for stå i hvilken temperatur hvor lenge?

Hvis ikke blir det kanskje å gå for en runde med (nok) 34/70 og Strisselspalt.
Allt er drikkbart men forventet bedre resultat:(

Er det ikke litt tidlig å være misfornøyd, da.

Svovelen gir seg, tror jeg. Jeg har en "nordtysk trønderpils" som luktet friskt av pølen da jeg flasket den for litt over to måneder siden. Nå begynner den faktisk å ligne en pils, og teven av Gamle-Erik er nesten borte. Drakk en flaske i dag, og ble overrasket over hvor noenlunde drikkelig den var blitt.

Du kan 833, vel? Jeg satte en starter med den i dag, og nå har den snurret i snart 12 timer uten at jeg ser tegn til liv. Den har utløpsdato 21/3, så den skulle være mer enn godt innafor. Er det normalt at den er så treig - eller er det bare det at den ikke gjør så mye av seg? (Jeg har noen dråper defoamer oppi starteren.)
 
Sist redigert:
Nei, etter en uke bør allt være ok.

Men du Finn, som jeg forstår ikke helt har fastlagt vinterens brygg?
hva med et forsøk med franskemannen og 34/70?
Går foran de andre noble europeere her nå.
- Men har bare brukt de vanligste da.
 
Nei, etter en uke bør allt være ok.

Men du Finn, som jeg forstår ikke helt har fastlagt vinterens brygg?
hva med et forsøk med franskemannen og 34/70?
Går foran de andre noble europeere her nå.
- Men har bare brukt de vanligste da.

Meg tykkes I taler i gåter. Nu er det jeg som er forvirret. Hvem er denne franskmannen?

En uke nok? Du skal ikke skifte nick til "Utålmodig", da;). På den annen side; du snakket om å vente et år på å bli svovelfri, så ... :p.
 
Dame da, hvis du er så nøye på det
https://brewshop.no/produkt/ravarer/humle/pellets/strisselspalt-100g-pellets-14-2015
Og bare et halvt år, ikke et helt.
Tenkte først å skrive til sommeren, men hvilket år den kommer er høyst uvisst:rolleyes:
Forbeholder meg retten til å være konstant Forvirret helt alene:)

Aha, cherchez la femme!

Takk for lenke. Kan du si noe mer om effekten av damen - f.eks. på en pils? Et diskret anstrøk av citrus?

Må innrømme at jeg i utgangspunktet ville være skeptisk til ei humle som sies å ha vært med på å skape franske ølstiler:p.

Da er jeg ikke lenger forvirret, men heller opplyst:).
 
Tilbake
Topp