Den store lager/pils gjær tråden?

Det er kun i denne ene pilsen sammen med 833 jeg har forsøkt den.
Og var det ikke for denne svovelen så ville dette være min favoritt pilskombinasjon.
Går (for øyeblikket) foran de vanlige som Mittelfruh, Hersbrucker, Saaz og Perle.
Men en dårlig avling snur jo allt opp ned. Og i hvilken klasse den skal plasseres vet jeg heller ikke.
Kan/vil ikke beskrive smaken da jeg ikke er flink til dette.
Tilbake til 833 og svovel.
Skal jeg fortsatt lagre på 1C eller sette varmere?
 
Det er kun i denne ene pilsen sammen med 833 jeg har forsøkt den.
Og var det ikke for denne svovelen så ville dette være min favoritt pilskombinasjon.
Går (for øyeblikket) foran de vanlige som Mittelfruh, Hersbrucker, Saaz og Perle.
Men en dårlig avling snur jo allt opp ned. Og i hvilken klasse den skal plasseres vet jeg heller ikke.
Kan/vil ikke beskrive smaken da jeg ikke er flink til dette.
Tilbake til 833 og svovel.
Skal jeg fortsatt lagre på 1C eller sette varmere?

Jeg er ikke eksperten på dette, men mine har stått i temmelig kaldt kjøleskap, og det skjer da noe der.
 
Det er kun i denne ene pilsen sammen med 833 jeg har forsøkt den.
Og var det ikke for denne svovelen så ville dette være min favoritt pilskombinasjon.
Tilbake til 833 og svovel.
Skal jeg fortsatt lagre på 1C eller sette varmere?
lagring på 1C vil normalt redusere svovelnivået, forhåpentligvis under smaksterskelen.
Prøv igjen om et par tre uker.
 
Jeg sjekka datene fra Whitelabs på 833 (German Bock Lager Yeast) og 800 (fra Pilsner Urquell), og 800 gjærer ut ett poeng mer (70-76 mot 72-77). Er det ikke maltsammensetningen og mesketemperaturen - eventuelt også vannet - som særlig skiller ut böhmisk pils fra tysk? Også Saazhumla?

Beveger meg på tynn is nå. Jeg har ikke brygget mye lagerøl, men det kommer avgjort til å endre seg, etter at jeg har fått til et par gode brygg i vinter. Så jeg prøver å sette meg inn i materien - og er takknemlig for alle korreksjoner av misforståelser:).
Tyskerne har to lagergjær familier, Saaz og Frohberg, med forskjellige egenskaper for å spise maltotriose pga. genetiske forskjeller

Ref.
http://www.tagesspiegel.de/wissen/b...lalters-der-stammbaum-des-biers/12175040.html

Comparative physiology and fermentation performance of Saaz and Frohberg lager yeast strains and the parental species Saccharomyces eubayanus.
Gibson BR1, Storgårds E, Krogerus K, Vidgren V.
 
Sist redigert av en moderator:
lagring på 1C vil normalt redusere svovelnivået, forhåpentligvis under smaksterskelen.
Prøv igjen om et par tre uker.
Litt avhengig om vi snakker fis eller brent fyrstikk, hydrogensulfid eller svoveldioksyd.
svoveldioksyd er bra (antioksydant) , fis er ikke bra i noen som helst sammenheng.

Svoveldioksyd forsvinner ved lagring, fis avtar selvfølgelig ikke like sterkt med tiden.
Murphys lov.
 
Tyskerne har to lagergjær familier, Saaz og Frohberg, med forskjellige egenskaper for å spise maltotriose pga. genetiske forskjeller

Ref.
http://www.tagesspiegel.de/wissen/b...lalters-der-stammbaum-des-biers/12175040.html

Comparative physiology and fermentation performance of Saaz and Frohberg lager yeast strains and the parental species Saccharomyces eubayanus.
Gibson BR1, Storgårds E, Krogerus K, Vidgren V.

Interessant, jeg innbilte meg at det var varianter innenfor den samme familien (pastoranus).

Jeg kommer ikke inn på noe via de andre lenkene. Den tyske artikkelen sier ikke noe om egenskaper, eller om hvilke gjærtyper som hører til hvilken familie. Har du noe om det?

At den ene av disse har sin opprinnelse i Saaz (Zatec i Bøhmen Tsjekkia), betyr vel ikke at det er den som brukes i Pilsner Urquell (og andre tsjekkiske lagerøl?) i dag. For den ble vel importert sammen med bryggermester Groll? Eller husker jeg feil der?
 
Interessant, jeg innbilte meg at det var varianter innenfor den samme familien (pastoranus).

Jeg kommer ikke inn på noe via de andre lenkene. Den tyske artikkelen sier ikke noe om egenskaper, eller om hvilke gjærtyper som hører til hvilken familie. Har du noe om det?

At den ene av disse har sin opprinnelse i Saaz (Zatec i Bøhmen Tsjekkia), betyr vel ikke at det er den som brukes i Pilsner Urquell (og andre tsjekkiske lagerøl?) i dag. For den ble vel importert sammen med bryggermester Groll? Eller husker jeg feil der?
Den som White labs selger som WLP800 kan faktisk være en nær slektning av Kølsch gjæren WLP029.

http://beer.suregork.com/wp-content/uploads/2017/12/White_Labs_Gallone_Tree_Small_1_0.png
 
Denne artikkelen virker interessant - litt tung for en lekmann, riktignok, men noenlunde leselig.

Noen som har noen oversikt over hvilke gjærtyper som er Frohberg (=C. pastorianus) og hvilke som er Saaz (= C. carlsbergensis)?
 
Interessant, jeg innbilte meg at det var varianter innenfor den samme familien (pastoranus).

Jeg kommer ikke inn på noe via de andre lenkene. Den tyske artikkelen sier ikke noe om egenskaper, eller om hvilke gjærtyper som hører til hvilken familie. Har du noe om det?

At den ene av disse har sin opprinnelse i Saaz (Zatec i Bøhmen Tsjekkia), betyr vel ikke at det er den som brukes i Pilsner Urquell (og andre tsjekkiske lagerøl?) i dag. For den ble vel importert sammen med bryggermester Groll? Eller husker jeg feil der?
Min google fu mener at Groll laget et øl preget av en stor kropp av u-utgjæret maltsødme som balanseres mot anselige mengder bøhmisk kvalitetshumle fra Saazer distriktet, der det bløte vannet er en av faktorene som gir denne humlen sine spesielle kvaliteter. Kullsyreinnholdet er gjerne litt lavere enn i pilsnertyper som brygges i andre land, og alkoholinnholdet generelt noe lavere, ettersom ølet har lavere utgjæringsgrad enn sine utenlandske brødre. Dette bidrar også til ølets kremaktige fylde og dets myke fyldige skum

Hva han importerte har jeg ingen formening om, tollvesenet kanskje er riktig instans :)

Leit at linkene ikke fungerte for deg, bak betalings mur antar jeg. De store bryggeriene liker ikke å dele alt
 
Min google fu mener at Groll laget et øl preget av en stor kropp av u-utgjæret maltsødme som balanseres mot anselige mengder bøhmisk kvalitetshumle fra Saazer distriktet, der det bløte vannet er en av faktorene som gir denne humlen sine spesielle kvaliteter. Kullsyreinnholdet er gjerne litt lavere enn i pilsnertyper som brygges i andre land, og alkoholinnholdet generelt noe lavere, ettersom ølet har lavere utgjæringsgrad enn sine utenlandske brødre. Dette bidrar også til ølets kremaktige fylde og dets myke fyldige skum

Hva han importerte har jeg ingen formening om, tollvesenet kanskje er riktig instans :)

Leit at linkene ikke fungerte for deg, bak betalings mur antar jeg. De store bryggeriene liker ikke å dele alt

Mener at de gode bryggerborgere i Plzen drev med alebrygging, men finner ikke kilden nå:(.
 
Tilbake
Topp