Den store lager/pils gjær tråden?

Jeg prøver igjen.

Responsen til weissbier gjær tråden var helt grei, men nå forventer jeg mer.

Hva har du prøvd av lager-gjær og hva er du mest fornøyd med? Hvilke temperaturer og metoder har du prøvd?

Selv har kun prøvd 2 stykker: Bohemian Lager M84 , og Saflager W34/70..

Har gjæret fra 10-12 grader på begge to, med hurtigbrygging lager metoden.

Av de to er jeg mest fornøyd med M84, selv om dette var på en dark lager og som derfor er litt vanskeligere å bedømme. Likevel er den blitt veldig ren etter 2 mnd lagring.

34/70 synes jeg har litt fruktige tendenser, og denne ble ikke like ren tross like temperatur som M84.

Neste prosjekt er å prøve M84 på en helt lys pilsner og se hvordan den håndterer dette, veldig fornøyd med den til min mørke tjsekkiske pilsner.
 
Har brukt wlp 833 i alt fra en corona clone til doppelbock. Er min lager favoritt. Eneste jeg ikke bruker den i er bohemian pilsner, der bruker jeg wlp 800
 
Har kun brukt M84 Bohemian Lager; gjæret på 12 grader i 11 dager, økte temp til 20-21 i 3 dager (Diacetylresten), for så å stikke om til nytt kar med gelatin og coldcrash på 2 grader i 1 uke.
Superklart resultat, og en alldeles nydelig smak på lageren.
 
Jeg prøver igjen.

Responsen til weissbier gjær tråden var helt grei, men nå forventer jeg mer.

Hva har du prøvd av lager-gjær og hva er du mest fornøyd med? Hvilke temperaturer og metoder har du prøvd?

Selv har kun prøvd 2 stykker: Bohemian Lager M84 , og Saflager W34/70..

Har gjæret fra 10-12 grader på begge to, med hurtigbrygging lager metoden.

Av de to er jeg mest fornøyd med M84, selv om dette var på en dark lager og som derfor er litt vanskeligere å bedømme. Likevel er den blitt veldig ren etter 2 mnd lagring.

34/70 synes jeg har litt fruktige tendenser, og denne ble ikke like ren tross like temperatur som M84.

Neste prosjekt er å prøve M84 på en helt lys pilsner og se hvordan den håndterer dette, veldig fornøyd med den til min mørke tjsekkiske pilsner.

Jeg har prøvd ganske mange, men hvis du kun bruker tørrgjær har jeg ikke så mye å bidre med. Min erfaring er at S-189 og S-23 er de mest fruktige. W34/70 (Weihenstephan) går for å være veldig ren. WLP830 er en variant av den samme (finnes flere fra både WYeast og andre), og det er den jeg bruker mest. WLP833 er også veldig trivelig. Kan brukes både til lyse og mørke lagere. Men den lager mye svovel under gjæring. Til tsjekkiske er gode gamle W800 er soleklar favoritt. Skal teste WLP940 (mexican lager) i en tysk lager denne helgen. Den skal også være veldig ren og nøytral. Tørrgjæren M-84 er den eneste jeg har dårlig erfaring med. Treg og dårlig utgjæring – men det kan ha vært et uheldig parti.
 
Jeg bruker nesten bare Wlp 830 på tsjekkiske pils/oktober øl. Denne vasker jeg og bruker om igjen til mange brygg.Til Dansk pils bruker jeg 2042 lager (Carlsberg)
Disse er noe av de bedre slagene synes jeg da :)
 
Sist redigert:
Har prøvd WLP800 et par ganger, WLP830 noen gang og WLP930 mest. Som relativt fersk i gemet er det 930 Mexican Lager jeg klart bli mest fornøyd med, men da brygger jeg gjerne med amerikansk eller new zeeland humle. Hadde jeg prøvd meg på en sydtysk pils hadde jeg definitivt gått for en tysker.
 
S-23 kjøpt feil, gjenngitt i forum som dårlig gjær men som jeg fikk en utrolig god pils av den. Ganske fruktig. Også god til en ripspils øl jeg laget. (Delt batch med mange forskjellige gjær/frukt m.mkr

Wlp 940 meksikansk lager som gir en meget ren smak på lys pils med mais/ris

Wyest Pilsen lager 2007 som har blitt hus gjæra her, meget god til pils og enkel å gjenbruke.

Mauribrew lager 497 - en god og fin lager gjær som jeg hadde liten tro på men etter å laget bayer med den så må jeg si at jeg var meget fornøyd med den også gjenbrukt til en god pils kan også gjære kanskje høyt i temperatur. Litt søtlig og

W34/70 - ren og fin lager gjær som jeg kun har brukt 1 gang og som ga bra resultat.


Easybrew
 
Tar opp denne. Skal snart i gang med en bohemian pilsner og ser min lokale sjappe kun har WLP833 for øyeblikket. Hvordan vil den funke i en Bohemian? Noen med erfaring?
 
Tysk gjær gjærer vel litt mer ut? Uten å ha prøvd ville ha kanskje tilsatt noe spesial malt eller justert mesketemp som gir den lille ekstra restsødmen tsjekkisk har kontra tysk.
 
Tysk gjær gjærer vel litt mer ut? Uten å ha prøvd ville ha kanskje tilsatt noe spesial malt eller justert mesketemp som gir den lille ekstra restsødmen tsjekkisk har kontra tysk.

Jeg sjekka datene fra Whitelabs på 833 (German Bock Lager Yeast) og 800 (fra Pilsner Urquell), og 800 gjærer ut ett poeng mer (70-76 mot 72-77). Er det ikke maltsammensetningen og mesketemperaturen - eventuelt også vannet - som særlig skiller ut böhmisk pils fra tysk? Også Saazhumla?

Beveger meg på tynn is nå. Jeg har ikke brygget mye lagerøl, men det kommer avgjort til å endre seg, etter at jeg har fått til et par gode brygg i vinter. Så jeg prøver å sette meg inn i materien - og er takknemlig for alle korreksjoner av misforståelser:).
 
Jeg står korrigert. (funker like bra på Norsk det uttrykket).

Om man skal se på BJCP sine rettningslinjer så er iallefall tysk pils tørrere, men da er det mulig som du sier det er primært andre faktorerer som spiller inn.

Har bare 4 på samvittigheten selv så kan ikke akkurat kalles for noe annet enn nybegynner, men er som deg meget interessert i å lære mer.
 
det som skiller mine tyske og tsjekkiske er at den tyske er 100% pilsmalt, tysk gjær og tysk humle. mens tsjekkisk har i tillegg til pilsmalt et innslag av mørk munich og selvfølgelig saaz og tsjekkisk gjær.
når det gjelder mesking så blir den tsjekkiske mesket en grad høyere.
som vannjustering bruker jeg kun cacl2 og lactol.

litt selvskryt må vel til når jeg nevner at tsjekkeren ble nr 2 i NM, kun slått av en helles. det gjorde den da til den beste pilsen på NM i år. tommel opp Morten..
 
Har brukt S189 på de 2 siste lager-brygga mine, en maibokk og en pils, og har til nå kjempegode erfaringer med den.
Veldig clean og gjærer godt ut.

Har gjort noen brygg med W34/70 også, og syns egentlig ikke de ble noe særlig. Gjæra bra ut, men blei for fruktig på min smak.. Mulig den er bedre på andre temperaturer (jeg gjæra på ca 12C).
 
Har brukt S189 på de 2 siste lager-brygga mine, en maibokk og en pils, og har til nå kjempegode erfaringer med den.
Veldig clean og gjærer godt ut.

Har gjort noen brygg med W34/70 også, og syns egentlig ikke de ble noe særlig. Gjæra bra ut, men blei for fruktig på min smak.. Mulig den er bedre på andre temperaturer (jeg gjæra på ca 12C).

Prøv 8 grader neste gang du føler for å bruke 3470
 
Tilbake
Topp