Den store weissbier gjær tråden?

Jeg drar kjensel på det du sier om en litt ubestemmelig fenolsk smak. Det er en type infeksjon - går jeg ut fra - som jeg har fått noen ganger. Jeg heller bare ølet rett ut med en gang jeg kjenner antydninga til den, men jeg skal jo ikke si at det er det samme du har, så vent for all del litt.
Men det trenger vel ikke å være infisert? Gjæren kan vel produsere ikke-behagelige fenoler kan vel dersom den ikke trives helt. Uten at jeg ser hvorfor den ikke skulle trives i de flotte forholdene jeg gav den…
 
Jeg har jo vært pysete på sånne ting - nå er det jo ferdigkarbonert på fat, men ville ikke ofre det - ville du bare helt det over i en gjæringsbøtte og tilsatt?
Jepp. Hvis du liker frukt, da. Suburban Brett er ett godt valg, hvis du skal tilsette røde bær. Where da Funk hvis gul frukt. Hvis du bruker jordbær eller bringebær, ikke kjør for lang kontakttid, (1 mnd for bringebær, kanskje kortere for jordbær - kanskje bruke puré - frøene gir kjip smak). Where da Funk har ikke lakto, så vil du ha mer syrlighet kan du justere med lactol, eller tilsette lactobaccillus ekstra.
Du kan godt vente på bær/frukt til sensommer, eller kjøre på med frosne/puré). Jeg elsker surøl. Det er ett fint alternativ til humle/malt.
 
Ser at jeg har formulert meg litt klønete - mente at jeg ikke har lyst til å ofre et ølfat for Villgjæring
Kjøp to Julabøtter.
Hvis du tenker pakkinga - flask, eller desinfisér fat med kokende vann. Kokende vann dreper det meste, (skal du kjøre ekstra safe, skru ut ballock postene, rengjør, og kok).
Folk har ett i overkant anstrengt forhold til kryssmitte. Stål er lett å rengjøre, (plast _kan_ være litt mer shady)
 
Kjøp to Julabøtter.
Hvis du tenker pakkinga - flask, eller desinfisér fat med kokende vann. Kokende vann dreper det meste, (skal du kjøre ekstra safe, skru ut ballock postene, rengjør, og kok).
Folk har ett i overkant anstrengt forhold til kryssmitte. Stål er lett å rengjøre, (plast _kan_ være litt mer shady)
Har en relativt ubrukt Julabøtte jeg tenkte på til dette ja. Enig i at kok er en bra metode, eneste jeg har hørt (anektdotisk) er at gummien på fatene kan løsne da.
 
Har en relativt ubrukt Julabøtte jeg tenkte på til dette ja. Enig i at kok er en bra metode, eneste jeg har hørt (anektdotisk) er at gummien på fatene kan løsne da.
Ja, lest det samme .. men aldri opplevd det. Selv med vanlig øl pleier jeg å kjøre oppi en 10l med kokende vann mellom vask og desinf … sånn for sikkerhets skyld, Jeg vasker ikke fatene mellom hver bruk, ofte kjører jeg bare 1l starsan oppi etter å ha tømt fatet, rister godt, og tømmer ut - uten å åpne det. Da slipper jeg å vaske og styre hver gang, og fatet er purga etter forrige øl. Vasker ca 1 gang i året.
 
Liten oppdatering - endte med å dumpe M20-batchen - har rett og slett plassproblem som gjorde at jeg ikke villgjærte den slik @Petter Mandt foreslo. Laget en ny - denne gangen med Lallemand Munich som har modnet noen uker.

Har fått merkbar bedre utgjæring etter jeg begynte med ekstern Temp-probe i midten, øverst i mesken som anbefalt av @Kloakk - så da gjæret den litt vel mye ut igjen og endte på 5.8 ABV.

Drikkbar, men skuffende holdbarhet på skum og ikke helt der jeg ser for meg for en Weiss i forhold til smaksbilde. Ble også litt ubalansert i forhold til alkoholstyrken.

00FBC340-D5CA-4EA0-B238-64D216794B09.jpeg
 
Liten oppdatering - endte med å dumpe M20-batchen - har rett og slett plassproblem som gjorde at jeg ikke villgjærte den slik @Petter Mandt foreslo. Laget en ny - denne gangen med Lallemand Munich som har modnet noen uker.

Har fått merkbar bedre utgjæring etter jeg begynte med ekstern Temp-probe i midten, øverst i mesken som anbefalt av @Kloakk - så da gjæret den litt vel mye ut igjen og endte på 5.8 ABV.

Drikkbar, men skuffende holdbarhet på skum og ikke helt der jeg ser for meg for en Weiss i forhold til smaksbilde. Ble også litt ubalansert i forhold til alkoholstyrken.

Vis vedlegget 62118
5.8% er egentlig perfekt for en Hefeweizen. Vet ikke hvordan du karbonerte den, men du vil få mer smak i form av estere hvis du karbonerer med speise.
 
Tilbake
Topp