Designe et mikrobryggeri/nanobryggeri egnet for bryggeripuber.

Hei, vi er to ingeniørstudenter som går henholdsvis maskin- og prosessingeniør ved UiT Campus Narvik. Vi har i avsluttende hovedoppgave å designe et mikrobryggeri egnet for utsalgssteder. Vi har lite eller ingen erfaring om ølbryggerkunsten og kunne dermed trengt litt hjelp fra litt mer erfarne bryggere.

Vi skal komme med noe nytt/spesielt eller forbedre hva som allerede er på det åpne markedet av utstyr. Det vil si en løsning som ikke kan bestilles over nett pr. i dag. Siden dette anlegget skal få plass i et utsalgssted så kan ikke anlegget bli for stort. Etter å ha lest grunnleggende litteratur om ølbrygging har vi allerede fått noen ideer, men vi trenger også innspill fra erfarne bryggere. Så om noen der ute har en god idé til et nytt konsept eller hvilke enkeltkomponenter som kan forbedres blir vi veldig takknemlig om du har lyst å dele den med oss.

På forhånd takk, Andreas H. og Kristin B.

Hva om dere starter med å beskrive hva dere har fram til nå, altså designet slik det er på tegneblokka nå.

Hva om dere starter med å beskrive hva dere har fram til nå, altså designet slik det er på tegneblokka nå.
Takk for respons :)
Vi har dessverre ingen tegninger til nå siden vi akkurat har startet prosjektet.
Men jeg ser for meg et anlegg på 50-100 liters batcher. Eneste kriterier jeg har satt er at det skal være enkel å bruke å enkel å renholde. Bryggeriet skal være "billig" å produsere. Jeg lufter ideen om å lage en enkel tank i rustfritt stål som brukes både til mesking, gjæring og lagring der man kan skifte ut lokket etter hva tanken skal brukes til. F.eks et lokk med en spiral som regulerer temperaturen til meskingen og gjæringen, og et annet lokk som kan brukes til lagring(kjøling) og servering. Kokingen kan skje i en helt egen tank og er energieffektivt.
Vi er enda i forprosjektfasen, men jeg var så gira på å komme igang med prosjektet at jeg tjuvstartet litt her.

Iløpet av de neste to månedene kommer vi til å studere eksisterende anlegg som finnes, men som nevnt i tråden måtte vårt anlegg være litt nytenkende. Derfor trenger jeg litt hjelp med ideer fra folk som allerede brygger litt hjemme og har tenkt; "hmm, hadde vært greit med en bedre løsning akkurat her ja" slik at vi kan se på nettopp slike ting.

Og må beklage om jeg bruker feil faguttrykk siden jeg ikke på noen måte er en ølbrygger, jeg skal bare være med på å designe et anlegg som kan brukes av folk som dere.

Mvh. Andreas H

mine 2 cent:
-alt-i-ett løsninger og kiss prinsippet er ikke alltid forenelige (hvis det har noe å si)
-50 til 100 liter høres veeeldig lite ut for kommersiell drift, selv på bryggepubnivå. Resultatet blir at man må brygge oftere enn med et større anlegg, noe som antakelig ikke er forenelig med å drive en pub.
-tenk grain-to-glass. Altså få med serveringstanker inn i regnestykket.

mine 2 cent:
-alt-i-ett løsninger og kiss prinsippet er ikke alltid forenelige (hvis det har noe å si)
-50 til 100 liter høres veeeldig lite ut for kommersiell drift, selv på bryggepubnivå. Resultatet blir at man må brygge oftere enn med et større anlegg, noe som antakelig ikke er forenelig med å drive en pub.
-tenk grain-to-glass. Altså få med serveringstanker inn i regnestykket.
Takk for inspill!
Ingenting er skrevet i stein til nå, men skal definitivt revurdere størrelsen. Ser jeg må lese litt mer om serveringstanker før jeg tør å komme med noen ideer som er gjennomførbare.

Mvh. Andreas H

50-100 liter er ikke mer en det vi lager privat 2 stk så må nok justere opp anlegget deres.. Skal en drive en pub så må en satse på mer enn et 50 liters fat pr brygging. Ellers blir det jo brygging hver dag..

Må satse på 250-500 l anlegg minimum

Easybrew

Noe annet å tenke på er jo å ha en egen tank for gjæring og lagring. Hvis du skal gjære i samme kjele som du mesker i vil du automatisk strupe produksjonen til under en batch i uka. Det er ikke hensiktsmessig og svært lite fleksibelt.

Noe annet å tenke på er jo å ha en egen tank for gjæring og lagring. Hvis du skal gjære i samme kjele som du mesker i vil du automatisk strupe produksjonen til under en batch i uka. Det er ikke hensiktsmessig og svært lite fleksibelt.
+1

Og gjæring i samme kjele som du mesker I vil du garantert ha større mulighet for infeksjoner.

Eit 3-4 kjelers system med separate gjæring tanker er nok den retningen ein bør tenke

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Om oppgåva er at dere skal vera nytenkjande eller gjera noko betre - så synes eg kanskje at dette er ei oppgave som dere sjølv skal løysa og ikkje be om svar frå nokon her på forumet - det er dere som får bedømming av oppgåva - ikkje oss her på forumet.

Så mitt tips er: Sett igang med brygging og forstå prosessane. Då kan dere sjølv finna ut kva som kan gjerast betre og det trur eg kanskje dere blir betre ingeniørar av.

Sist redigert:
Som sagt av forrige taler; Kjøp malt, tilsett varmt vann, osv, etc, et al. Mekkerefleksen kommer når meskelukta brer seg!

Tror egentlig ikke de mener samme kjele, men samme type kjele. Altså at de skal standardisere på en type kjelebunn.

Jeg er en veldig fersk brygger. Jeg tror at å konstruere et bryggeri uten å ha brygget selv blir en svært teoretisk øvelse som bare flaks kan kan gjøre at blir brukbar i praksis. Men det er en god ide å prøve på det. Kanskje det kan bli en lykkelig industrihistorie av det :) Stå på ! (men brygg selv endel først)

Dette er en gigant-industri.... Tror jeg ville forsøkt å brygge med så mange små og store anlegg som mulig for å se om det er en (1) prosess eller utstyr dere kunne forbedret.
Avhengig av hvor lang tid dere har på dere, er å 'revolusjonere' den totale prosessen galskap...
... men siden jeg er glad i galskap, sier jeg 'kjør på' :)
Masse lykke til :)

Tenkte mer på at designet på tanken skulle være veldig lik pga produksjonskostnader, men at man kan lage flere ut av samme design. Dette medfører at man kan utvide med enkle grep.

Andreas H

Tilbake
Topp