Det brygger på seg... Ang karbonering og kjøling på Cornelius

Det har tatt meg nøyaktig en 23-liters batch IPA å bli dritt lei flaskevasking  :biersmile:. Så, da jeg tilfeldigvis ramlet over rekondisjonert 20 L Corneliusfat i god stand til 500 kroner her i Bergen, ble fristelsen for stor. Kjøpte samtidig en "partykeg" sak for 16 grams CO₂ patroner, i den tro at denne tok alle 16G patroner (noe som ikke stemmer, da koblingen er for tight for standardpatroner), og en tappekran med kort slange og hurtigkobling. Så kommer spørsmålene:

1) Kan partykeg-saken brukes til å karbonere øl, eller bare som drivgass ved tapping? Ser det er litt delte meninger på den vide interwebsen, noen her som har erfaringer? Planlegger å ende opp med brannslukker og manometer og hele den pakken der, men hadde vært greit å vite (da jeg har en Kölsch og en pale ale som er ferdig før den tid).

2) Dersom svar på 1 er "nei, det funker ikke å tvangskarbonere øl med partykeg" har jeg muligens et lite problem. Stigerøret i corneliusfatet går helt til bunns i fatet. Dersom jeg ettergjærer med sukker for trykk på fatet, vil gjærsedimenter sannsynligvis bli tatt med. Men, vil dette skje raskt (1 liter med grums først, og så klart øl), eller risikerer jeg at alt som blir tappet fra fatet får en dæsj med gjærgrums med?

3) For oss som ikke har plass til ekstra kjøleskap, finnes det noen fikse løsninger for kjøling av øl fra Corneliusfat? Har mest lyst på en løsning som kan være "alltid på", men er åpen for "eventkjøling" også. Enten kommersielle løsninger eller DIY.

Dersom feedback på en eller flere av underpunktene hadde jeg blitt ett lykkelig menneske :p

Edit: karbonere skal det være, karbonere :p
 
Med kjøling så har jeg gått å tenkt på en ting, men ettersom jeg har gått til anskaffelse av kjøleskap med plass til 4 tønner så blir det nok ikke noe av. På kjølebagger ligger kjøleenheten typisk i lokket, om du tar et slikty lokk og isolerer inn kjøledelen mot tønna + at du isolerer resten av tønna burde dette fungere kanskje...

edit. kanskje denne fungerer http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Termos-og-kjoleboks/Kjole-varmeboks-24-l-12-230-V/
 
Har faktisk vært inne på lignende tankegang, vurderer å sy meg en isolasjonssokk av 10mm neopren til tanken, og feste et peltierelement (som er det som ligger i biltema-kjøleren) med kjøleribbe og vifte på utsiden av tanken (gjennom egnet hull i sokken selvfølgelig). Problemstillingen er at det ikke finnes noen rette overflater på corneliusen min, og at jeg derfor må en runde i tenkeboksen for å finne ut hvordan man får tilstrekkelig kontaktflate med et flatt (og ufleksibelt) peltierelement.
 
neslekkim skrev:
Ref gasspatronene dine, hvis det er av denne typen så kan du modifisere litt:
http://vinogbar.no/forum/viewtopic.php?t=188
Ang kjøling, hva med en jockebox? http://www.micromatic.com/draft-keg-beer/jockey-boxes-pid-CB482B.html

Det ble en voldsom pris, men du kan sikkert mekke til noe slikt for en billig penge her på berget også. Det er bare å finne ut hvor lang slange du må kjøpe på Biltema for å være sikker på at øllet skal rekke å bli kaldt på turen gjennom kjølebagen :)

Fin idé da!
 
Takker neslekkim, skal kjøre en runde med dremelen på partkeg-saken. Når det gjelder jockey-boksen, avventer jeg litt, da jeg fortrinnsvis er på jakt etter noe som kan stå plugget inn i en stikkontakt og være konstant kald (og uten at man må fylle på isbiter og vann). Men takker for info.
 
På side 65 i may/June utgaven av BYO gis det fremgangsmåte for å lage en portable kegerator ved hjelp av kjøleboks. Den kan forenkles ved at man sitedet for å kjøpe tappetårn eller kraner tar en vanlig picknickkran. med skumdempning. Så kan man velge om man vil ha gassen inni eller utenfor boksen.
 
Jørgen G skrev:
Takker neslekkim, skal kjøre en runde med dremelen på partkeg-saken. Når det gjelder jockey-boksen, avventer jeg litt, da jeg fortrinnsvis er på jakt etter noe som kan stå plugget inn i en stikkontakt og være konstant kald (og uten at man må fylle på isbiter og vann). Men takker for info.

Sett varenummer 3101 hos Petit?
 
Supertørst skrev:
neslekkim skrev:
Ref gasspatronene dine, hvis det er av denne typen så kan du modifisere litt:
http://vinogbar.no/forum/viewtopic.php?t=188
Ang kjøling, hva med en jockebox? http://www.micromatic.com/draft-keg-beer/jockey-boxes-pid-CB482B.html

Det ble en voldsom pris, men du kan sikkert mekke til noe slikt for en billig penge her på berget også. Det er bare å finne ut hvor lang slange du må kjøpe på Biltema for å være sikker på at øllet skal rekke å bli kaldt på turen gjennom kjølebagen :)

Fin idé da!

Åja, jeg brukte linken bare for refereanse til opplegget, du må jo bygge selv da, men fant ikke de andre prosjektlinkene akkurat da.
 
neslekkim skrev:
Jørgen G skrev:
Takker neslekkim, skal kjøre en runde med dremelen på partkeg-saken. Når det gjelder jockey-boksen, avventer jeg litt, da jeg fortrinnsvis er på jakt etter noe som kan stå plugget inn i en stikkontakt og være konstant kald (og uten at man må fylle på isbiter og vann). Men takker for info.

Sett varenummer 3101 hos Petit?

Har både sett og slevet..... Men litt for høy prislapp for en enkel sjel
 
neslekkim skrev:
Jørgen G skrev:
Takker neslekkim, skal kjøre en runde med dremelen på partkeg-saken. Når det gjelder jockey-boksen, avventer jeg litt, da jeg fortrinnsvis er på jakt etter noe som kan stå plugget inn i en stikkontakt og være konstant kald (og uten at man må fylle på isbiter og vann). Men takker for info.

Sett varenummer 3101 hos Petit?

Er disse tappetårnene til å koble på corneliusfat, eller må man fylle på?
 
Du kobler på et ølfat ja, såvidt jeg har forstått. ikke noe som oppbevarer øl, er vel en kjølesløyfe ellernoe inni de, litt som ølkjølere endel andre her har.
 
Har kommet dithen at jeg prøver å finne ut om dette produktet kan fungere som kjøling på corneliusfatet: http://www.novatecproducts.com/iceprobe_aquarium_chiller.htm. Vet at folk på andre forum har hatt begrenset suksess med det, men dette har vært i forbindelse med nedkjøling av gjærende vørter (som produserer varme), og ikke i forhold til ferdig gjæret øl, slik som jeg har behov for. Planen (dersom jeg ender opp med denne løsningen) er å borre hull i cornyen, montere iceproben gjennom dette med pakning, og så isolere cornyen med et par runder liggeunderlag og teip. Noen som har innspill i hvorvidt et 50w peltierelement er tilstrekkelig for å holde innholdet i en isolert 19L corny på drikkbare temperaturer?
 
Hva med å montere en platekjøler med kontinuerlig vanngjennomstrømning i kjøkkenskapet, og så føre ølet gjennom denne? Vil man miste for mye co2? Og kan man evt kompensere for dette ved å tilsette mer co2 enn normalt er?

Evt hva med en motstrømskjøler?
 
Ha en beholder med kjøleveske(Kanskje vann) der du har ølslangen din gjennom. Lurt om du da har lang nok slange så ølet blir raskt kaldt.
 
Har ombestemt meg. Ender opp med å plassere mitt gamle kjøleskap i vinterhagen (sannsynligvis til mine hovedsaklig pensjonerte naboers  store irritasjon). "Alternativ" kjøling av cornyfat involverer alt for høy investering enten i form av innkjøp eller drift. Får heller dekorere kjøleskapet med noen  vakre tappekraner for å gjøre om naboenes irritasjon til lett misunnelse istedenfor. Noen innspill i forhold til dekorative tappekraner til en billig penge?
 
Jørgen G skrev:
Har ombestemt meg. Ender opp med å plassere mitt gamle kjøleskap i vinterhagen (sannsynligvis til mine hovedsaklig pensjonerte naboers  store irritasjon). "Alternativ" kjøling av cornyfat involverer alt for høy investering enten i form av innkjøp eller drift. Får heller dekorere kjøleskapet med noen  vakre tappekraner for å gjøre om naboenes irritasjon til lett misunnelse istedenfor. Noen innspill i forhold til dekorative tappekraner til en billig penge?

Kranene er vel det minste problemet?, Matt maling hjelper jo veldig mye, istedet for en hvit kloss..
 
Kan ikke påstå at jeg har personlig erfaring med disse aktive kjølebokser, men har trålet meg igjennom en relativt stor haug med info. Finnes i praksis to typer kjølebokser med aktiv kjøling, de med peltier-elementer, kjøleribbe og vifte, og de med kompressor. Boksene med peltier har (de jeg har funnet iallefall) alt for liten kjøleeffekt til at man vil kunne benytte disse istedenfor is. Peltier-kjøling er en meget ineffektiv type kjøling, og bruker store mengder strøm. Boksene med kompressor har langt bedre kjøleeffekt, kanskje nok til at man kan lage seg en fungerende løsning, men den billigste jeg har kommet over lå på 4500+
 
Tilbake
Topp