Det er nå åpnet for påmelding til flaskekonkurransen i NM 2013

Chrissor skrev:
gustavf skrev:
Chrissor skrev:
Må det være pantbare 0.33 flasker...?

Det må være pantbare, brune 0,33-flasker av typen «bjørnunger». Alle øl som leveres inn på andre flasketyper blir diskvalifisert.

Ja ja, får prøve igjen neste år....

Hvis du har øl du har lyst til å sende inn som er på feil flasker, kan du kjøle det godt ned (null grader eller litt lavere) og helle det forsiktig over på riktige flasker. Hvis du er litt forsiktig går det bra.
 
Har brygget en IPA som har EBC på 11, IPA 6 b i konkuransen skal ligge fra 15 og opp. Vill det da si at jeg ikke kan sende in mitt bidrag?
 
AndersGrom: retningslinjene er veiledende, om din er lysere vil den evt få trekk for det ihht stilarten. IPA'er vil dog som regel bli litt mørkere enn beregnet EBC pga all humlen, så tror ikke du har så mye å frykte.
 
For personer som ikke er medlem av norbrygg (medlemskap 175,- i året) koster det 100,- per innsendte bidrag.

Disse 100 kr skal settes inn på paypalkontoen til norbrygg (Paypal@norbrygg.no) bruk www.paypal.no for å overføre.

NM komiteen kommer ikke til å følge opp med purringer på betaling fra ikke-medlemmer, men bidrag som er innsendt og ikke betalt kommer ikke til å bli bedømt av dommere, og dermed ikke være med i konkurransen. Det er mye jobb forbundet med bedømmingen, og det å følge opp alle som skal betale inn og purre på disse er mer jobb enn vi ikke kan sette av tid til.
 
Det hadde vært knall å kunne levere inn bidrag i Trondheim, spesielt tenker jeg på klassene som skal sendes til Trondheim.
Er det planlagt noe slik, f.eks. et samarbeid med Bakke Brygg?
 
Vil det bli mulig å levere øl som skal bedømmes i Oslo direkte til adressen, eller må det sendes i posten?
 
For oslo er det per i dag kun posten som gjelder.
Oabl lokalet har ikke folk på plass hele tiden, og det er bare et få tall av medlemmene i oabl som er i arrangement komiteen.
 
Kasami skrev:
Det hadde vært knall å kunne levere inn bidrag i Trondheim, spesielt tenker jeg på klassene som skal sendes til Trondheim.
Er det planlagt noe slik, f.eks. et samarbeid med Bakke Brygg?

Ja, det blir en slik ordning med Bakke Brygg. Det gjelder i hvert fall for øl som skal leveres i Trondheim. Flere detaljer kommer senere.
 
Anders Christensen skrev:
Kasami skrev:
Det hadde vært knall å kunne levere inn bidrag i Trondheim, spesielt tenker jeg på klassene som skal sendes til Trondheim.
Er det planlagt noe slik, f.eks. et samarbeid med Bakke Brygg?

Ja, det blir en slik ordning med Bakke Brygg. Det gjelder i hvert fall for øl som skal leveres i Trondheim. Flere detaljer kommer senere.

Det blir ikke en slik ordning med Bakke Brygg i Trondheim  :( . Jeg beklager forvirringen som sikkert oppstår ved at en slik ordning ble 'annonsert' før den faktisk var i orden.

Alle flasker som skal bedømmes i Trondheim må leveres til meg pr postpakke eller på dør til meg i Breidablikveien 134 på Sverresborg. Jeg skal komme tilbake med hvilke dager i påska jeg er hjemme. Frem mot påske er jeg stort sett hjemme også på dagtid ifm pappaperm, men avtal helst på forhånd om du skal levere på døra så det ikke blir bomtur. Jeg har epost anders@geekhouse.no og telefon 91897181. Adresse for pakkepost får dere oppgitt ved påmelding.

Dersom det er noen som ønsker å samle opp flasker som skal til Trondheim og videresende/levere dem samlet, så ta gjerne kontakt med meg eller den sentrale arrangementskomitéen, slik at vi i felleskap kan få de praktiske tingene på plass.
 
Meldte på et mørkt øl og huket av for felleslevering. Går det an å omgjøre dette på en måte, eller må jeg melde på øllet på nytt?
 
Ikke bekymre deg for dette, felleslevering-valget henger igjen fra tidligere og dette er for øyeblikket ikke i bruk.
 
Vil ølet som sendes inn først bli smakt på under selve NM arrangementet, eller blir de innledende rundene holdt før? Ser innsendingsfristen er 1. April, og da er ølet mitt blodferskt, så alle uker etter det vil telle mye!
 
Som du ser av informasjonen skal de enkelte klassene sendes til forskjellige byer, dvs at de innledende bedømmingene forgår der. Vinnerølet  i hver klasse sendes videre for finalebedømming under NM.

Under NM bedømmes de 8 vinnerølene mot hverandre og årets brygger utnevnes.
 
Det hadde vært morsomt å vite hvordan det blir bedømt i den innledende bedømmingen.

Smaker etterhvert som bryggene kommer inn, eller venter til fristen er ute? Alle på en dag/helg? Hvor mange flasker? Er det opp til hver dommer, eller er det regler på det?
 
Ingen smaking blir gjort før fristen.

Når ølene har kommet inn, blir de fordelt i grupper på ca 8-15 øl i hver gruppe. Ei gruppe bedømmes av et dommerpanel, som vanligvis består av 3 dommere. Disse dommerne skriver hvert sitt dommerskjema, og kan ha litt forskjellige vurderinger av hvert øl, men det er summen av dommernes poeng som bestemmer rekkefølgen. Fra hver gruppe vil et antall øl gå videre til en klassefinale, som dømmes på samme måten. Resultatet er en norgesmester i klassen.

Vanligvis dømmes grupper med ganske like øl i innledende runde, men det er ikke bestandig mulig.
 
Kyrre D K skrev:
Hvor er klassen for irish red ale i nedtrekksmenyen for valg av klasse ved påmelding? Skal ikke denne ha 9X?

Veldig godt spørsmål. Denne klassen er egentlig ikke en del av Norbryggs typesystem for konkurranser, men har blitt hengende delvis med ved en inkurie.

Bakgrunn: Tidligere var det slik at man kunne egendeklarere øltyper, og under avviklingen av dette var det som en overgangsordning mulig å sende inn øl i typer som var alment annerkjent som en type, f.eks av BJCP eller BA. Irish Red var med det året dette var mulig. Da disse overgangstypene ble plukket ut, ble akkurat denne ene typen hengende igjen i dokumentet på websidene til Norbrygg.

Det er forsåvidt ikke noe stort problem om den er med - med sin BJCP definisjon - men det er i utgangspunktet ikke ønskelig at den er det. Om den er med, så er det kun som en etterslenger etter at den ikke ble slettet i typedefinisjonene. Det er arrangementskomiteen som bestemmer om den blir med eller ikke, og jeg husker på stående fot ikke om den er med. Hvis den er med, så skulle det selvfølgelig være mulig å velge den ved påmelding.
 
Ok, akkurat

Men den ligger jo som en klasse over øltyper som er mulig å melde på i norbrygg sin oversikt.
Så da bør den vel være mulig å melde på iår. Så kan de ta den vekk fra og med 2014..
 
Og igjen må vi minne på å pakke flasker godt inn. Skulle hente pakke på posten idag, (Fått hente lapp) og den var forsinket, følgende tekst ligger i systemet til posten:

Sendingen er dessverre skadet under transport, men vil bli sendt til mottaker
04.03.2013 12:53 0024 OSLO 

Og det var 2 dager siden, enda ikke kommet til vårt postkontor. Tatt kontakt med avsender, og vil oppdatere vedkommende hvor mye skader det er.

Men til dere som IKKE har sent inn enda:

Pakk godt! Bruk bleier. Så store som mulig (størrelse 6?) Bleier rundt flaskene, så inn i brødpose (Eller annen stor nok pose til at dere kan knyte den igjen) og så i en eske med stive vegger. Evt tomrom i esken fylles med noe som tar i mot for støt (avispapir som er krøllet, bølgeplast, o.l.)
 
Tilbake
Topp