Det vanskelige tredjebrygget ;-) Hvordan tilsetter man spraymalt?

Da har man kommet seg gjennom og drukket opp det første famlende brygget, samt flasket brygg nummer to. Takket være dere her i forumet var jeg relativt godt forberedt, men det er likevel mange detaljer som ikke blir helt som man har forestilt seg  :roedme:  Hva gjør man f.eks. når man mister termometeret oppi brygget? Det gikk nok bra ;)

Nå er altså brygg 2 på vei, og jeg tror at god risting av vørteren, lengre gjæring og rehydrering av gjæren vil føre til at jeg har mer hell enn første gang. Selvfølgelig er jeg i gang med å planlegge brygg nummer tre, og tenkte jeg skulle eksperimentere litt  :eek:  De to første bryggene mine var 3kg-sett fra Muntons, og jeg tenkte jeg skulle gjenta IPA-brygget men tilsette et kilo spraymalt slik at det blir sterkere og bitrere. Pakken er på vei i posten, men hvordan gjør jeg det i praksis? Skal jeg bare helle spraymalten oppi sammen med ekstraktet og røre godt? Muntons sier eksplisitt at man IKKE skal koke brygget siden det vil ta livet av aromaen. Må jeg koke opp spraymalten ved siden av?

Alle råd mottas med takk. Jeg har en drøm om en litt bitrere og mer humlet IPA på rundt 6%, og har derfor bestilt lys spraymalt med humle i tillegg til de 3kg med ekstrakt som følger med settet.
 
Jeg vet egentlig ikke hvor sterilt spraymalt er. Så er man usikker, så koker man opp :). Rådet om å ikke koke gjelder ikke spraymalt uansett. Og hvis du vil bruke bitterhumle så bør du koke det sammen med spraymalten. Egentlig i minst en time for at man skal få ordentlig utbytte av vørteren, men hvis man overdoserer så vil jeg nok tro at kortere koketid er tilstrekkelig. Kanskje noen annen som har erfaring med dette her?
 
Hvor har du bestilt spraymalt med humle fra?
Vil egentlig anbefale deg å kjøpe inn humle, å tilsette dette selv.
Da har du mye bedre kontroll selv over humlemengden, å du kan tilsette humle for smak og aroma (noe slike sett ofte mangler, eller har i små mengder)

Spraymalten vil jeg anbefale deg å gi ett godt oppkok for å være på den sikre siden.
 
Et ølsett BØR ikke kokes. Da mister man mye humle aroma. Spraymalt MÅ ha et oppkok (minimum) for at spraymalten skal smelte og bli flytende. Den klumper seg med det samme den blir tilført fuktighet. Hvis du skal bruke mer humle til bitter smak og aroma, er det lurt å koke den i sammen med spraymalten. 60 minutter for bitter (mimum) 15 til 20 minutter for smak, 5-2- eller 0 minutter for aroma.
 
Takk for gode svar! Så, altså: Ikke koke ekstrakten, men koke spraymalten. Må det koke lenge for å bli sterilt? Blir det riktig å koke opp spraymalten i de 3,5L varmt vann som ekstrakten skal løses opp i, for så å tilsette kaldt vann som normalt?

Jeg har bestilt "Lys spraymalt humlet" fra Petit Agentur, 2x500g. Jeg hadde en formening om at jeg ville ende opp med et bitrere brygg enn med bare ekstrakten, siden mer humle ville bli tilført brygget totalt og siden maltsukkeret ville bli omdannet til alkohol og CO2. Har jeg tenkt feil?
 
Spraymalt er frysetørket ekstrakt så jeg går ut fra at det sterilt når det blir pakket. Jeg tror jeg ville brukt 4-5 liter vann så du kan røre godt rundt. Jeg ville bar gi det et oppkok. Du bruker spraymalt som er tilsatt humle så det skulle bli noe bitrere vil jeg tro. Akkurat den typen spraymalt har jeg ikke prøvd så jeg kan ikke svare sånn helt sikkert. Men det skulle jo gi mer bitterhet.
 
Tilbake
Topp