cjohansen
Norbrygg-medlem
Vi trenger mulighet til å "like" et innlegg flere ganger!Nei, ikke nødvendigvis. Men når man har et så stort sprik mellom nesten alle øl som testes – en tendens juleøltesten hos Apiritif ser ut til å opprettholde – så antyder det i mine øyne en svært begrenset nytteverdi. Dersom smaksopplevelsene til panelene, som består av mer eller mindre trente og erfarne ølsmakere, er så radikalt forskjellige, er det også vanskelig å feste lit til at disse smaksopplevelsene sammenfaller tett med dine egne.
For å si det på en litt annen måte: Dersom jeg skal på butikken og kjøpe juleøl, og vil støtte meg på en juleøltest for å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe, skal jeg da stole på DinSide som praktisk talt sier at Grans Julebrygg er den verste møkka som har sluppet gjennom en kvalitetskontroll, eller på Klikk.no som sier at dette er et juleøl helt i toppsjiktet? Om ikke panelets smaking er bingo, så er det i hvert fall bingo hvilken test man velger å stole på.
En annen ting verdt å merke seg, er at på DinSide går Borg Juleøl og CB Juleøl igjen to ganger i testen. Både boks og flaske er testet. For å ta for oss Borg først, har flaskeutgaven fått en firer på terningen, med beskrivelsen "Her har de fått med seg det viktigste fra et sterkt juleøl, i et dagligvareprodukt. Et velbrygget øl hvor de har fått med essensen av juleøl." Boksutgaven fikk en treer på terningen, og beskrivelsen "Et øl med lite julepreg som ikke henger helt sammen." Dette er, så langt jeg kan se, akkurat samme øl tappet på to forskjellige beholdere. Når det gjelder CB Juleøl, har boksutgaven fått en treer og beskrivelsen "Et greit juleøl med litt særpreg, og veldig karakteristisk gjærsmak. Minner om en Bayer-øl." Mens flaskeutgaven fikk en toer og beskrivelsen "Smaker som en mørk pils, og er litt lite julete, men derimot ganske enkelt og lett." Ikke på langt nær så motsigende beskrivelser som av Borg, men likevel med et bemerkelsesverdig avvik på karakter.
Skal vi tolke det som at karaktergivningen og de beskrevne smaksopplevelser av forskjellige årsaker bærer preg av bingo? Er det bare tilsynelatende samme øl på flaske og boks? Produksjonsfeil? Har de to beholderne overraskende stor påvirkning på smaken? Ikke godt å si, men det bidrar ikke til å øke tilliten til noe som i utgangspunktet ser ut til å ha et kraftig element av vilkårlighet.
Som tilhenger av den vitenskapelige metode, synes jeg øltestene skulle vært gjennomført litt annerledes: Dobbeltblinding; ingen kontakt mellom paneldeltakere; enkelte øl går igjen flere ganger for å avsløre inkonsekvens; og karakter oppgis som gjennomsnitt og som individuelle karakterer for å vise ulikhet i oppfatninger. På den måten kommer graden av vilkårlighet og uenighet godt frem, samtidig som man får muligheten til å støtte seg mer på oppfatningen til en som har ganske like preferanser som ens egne.