Dinside.no har bygget øl og skrevet om det

@gustavf. Du er jo rett som det er dommer i tester. Kanskje du kan foreslå til neste gang å teste de ølene bryggeriene anbefaler til forskjellig mat sammen med nettopp disse rettene? Eller bare for seg hvis det er det de passer best til. Ølsmaking med ribbetapas høres bra ut synes jeg. "Vi har testet de beste ølene til julemiddagen!" høres ut som en overskrift som kunne solgt greit også.
 
@gustavf. Du er jo rett som det er dommer i tester. Kanskje du kan foreslå til neste gang å teste de ølene bryggeriene anbefaler til forskjellig mat sammen med nettopp disse rettene? Eller bare for seg hvis det er det de passer best til. Ølsmaking med ribbetapas høres bra ut synes jeg. "Vi har testet de beste ølene til julemiddagen!" høres ut som en overskrift som kunne solgt greit også.

Det stemmer at jeg tester øl omtrent en gang i året. Men jeg har veldig, veldig lite påvirkning på hvordan tester Dagbladet, Aftenposten og VG velger å gjennomføre, hvor mye plass de har i avisene eller hvor stort budsjett de har for å gjennomføre dem.
 
Det er slettes ikke umulig å gjøre dem bedre, hverken med eller uten kritikk, tolkning eller kommentarer. Er man med på noe slikt i media blir man nok pent nødt til å tåle at folk er uenige og kritiserer, berettiget eller ikke. Jeg har selv brukt fritid på slikt flere år på rad, og fått mange kommentarer på "jobben". Hva så? Hvordan er det slitsomt? Man kan ikke bry seg om slik...

Man skal absolutt tåle kritikk, men jeg synes det har vært massivt og ensidig i år. Denne tråden er 4 sider, så vidt jeg kan se uten at noen har funnet en eneste liten ting i Dagbladet sin test som har hatt verdi. Resultatet av jobben vi har gjort er massivt kritisert på Ølportalen, som vel fortstat er Norges største ølblogg. Bryggeriforeningen har delt denne artikkelen. I flere Facebook-grupper har det kommet mye kritikk mot at paneldeltagerne ikke kan nok om øl. Et par bryggerier har ment at måten vi har gjennomført testen på er uprofesjonell. Jeg har fått beskjed om at kommentarene våre er "latterlige" osv.

Kritikken på jobben er uproblematisk. Det som er problematisk er når er samlet norsk ølmiljø i flere dager kritiserer resultatene våre som ubrukelige, uten verdi, latterlige osv.
 
Hvis det er slik som du har beskrevet, at avisene fokuserer på å gjøre testene bedre og bruke kyndige dommere, så kan det godt være at de er meget åpne for forslag. Man kan jo alltids prøve. "Oi 34 øl på to timer, det var litt mye, kan vi ikke dele oss i to grupper og ta halvparten hver?" kan være nok til å halvere belastningen på paletten og doble tiden per øl.
 
Ingen vits å ta kritikken personlig. Men er du overrasket over den, Gustav?
 
Heldigvis (for julemiddagen din) har du et faglig og erfaringsmessig grunnlag for å kalle testene verdiløse og se bort fra dem, men det har ikke flertallet av leserene av disse testene. Da er det litt dumt når NØ Underlig Jul anbefales til lutefisk, for med så mange dommere, med så flott vokabular, så må det jo være et godt valg.

Jo, ok, jeg ser den. Men bortsett fra at jeg er litt interessert i øl og brygging ser ikke jeg noen forskjell på øltester som på musikkanmeldelser, film, bøker, reise, restaurant, TV-serier, biler og hva enn det måtte være.

Terning er best egnet til Yatzy, noen som kjøpte og leste boken til Ari Behn etterat den fikk terningkast 6?
 
Det er jeg som har skrevet kommentaren på Godt i glasset/ Ølportalen, en kommentar jeg skrev fordi avistestene gjennom flere år har virket altfor tilfeldige. Jeg tviler verken på intensjonene eller kompetansen til de som er med i testpanelene, men det som kommer på trykk ser ofte rart ut. At det upresise kriteriet "julete" blir brukt som et positivt gjennomgangsord, gjør sakene lite troverdige. Når sprikene fra test til test er så mange og markante, synes jeg det er på sin plass å stille noen spørsmål om rekkefølge, temperatur, funksjon, osv.
Det vil ta lang tid før avisene tar øl like alvorlig som vin, men det går kanskje an å dytte dem i en riktigere retning? Bare ved å smake på ølene i en mindre vilkårlig rekkefølge, eller temperert riktig, vil føre til mer konsistente bedømminger (tror jeg). Når et øl fra Nøgne Ø får en sekser på terningen et sted, og en ener et annet, sier det seg selv at noe er galt.
Engasjementet som er kommet i etterkant, har vel stort sett kommet fra de mest engasjerte ølhundene i landet. At kritikken er ensidig, stemmer kanskje, men kritikken - i hvert fall fra min side - går på øltestene til avisene, ikke personene som sitter i panelene.
For tabloidene er disse testene populære, de selger aviser og generer klikk. De danner også grunnlaget for veldig mange som går på juleølhandel. Selv om jeg tror at det blir same procedure as last year i avisene også til neste år, er mitt håp at det kommer en endring.
Hvis du blir spurt neste år, Gustav, kan du jo på forhånd starte en dialog med dem som arrangerer testen om hvordan ølene skal smakes?
 
Kritikken på jobben er uproblematisk. Det som er problematisk er når er samlet norsk ølmiljø i flere dager kritiserer resultatene våre som ubrukelige, uten verdi, latterlige osv.

Da er det kanskje på tide å endre formatet av testene.

Jeg savner også at profilen endrer seg fra blindtester til anbefalinger, her har ølverdenen mye å lære fra vinfolket.
nå synes jeg testene bærer litt for mye preg av "folk som har likt øl noen år, leter etter feil" enn "folk med kunnskap, anbefaler øl til mat".
 
Men blir ikke en slik testing strengt tatt å fjerne testen enda mer fra virkeligheten? Tester i enerom brukes typisk til evaluering av den tekniske kvaliteten i internkontrollen i bryggerier. Men det er jo ikke slik vi drikker øl?
At testerne ikke skal ha kontakt med hverandre før dom er avsagt, betyr ikke at de må sitte isolert i enerom. De kan teste forskjellige øl i den situasjon de forskjellige ølene er ment å drikkes. Noen til mat, noen til dessert, andre uten noenting. De kan drikke dem alene foran TVen, eller i selskap med familie eller venner. Så dette er fullstendig kompatibelt med innvendingen din om at smakssituasjonen i dagens tester blir veldig kunstig. Poenget er bare å forhindre at dommerne påvirker hverandre og konstruerer en falsk enighet.

Ettersom ølene fra Grans gjorde det så gjennomgående dårlig, ble de testet på nytt av polstyrke-panelet og nye flasker ble kjøpt inn og testet av en som ikke var med i testen. Alle konkluderte med at ølene var ødelagt av diacetyl. (Og da snakker vi ikke om slike mengder at man kan kalle kledelig fylde og kompleksitet, men at vi måtte ha pause og få fjernet glassene fra rommet før vi kunne gå videre.)
Godt mulig. Jeg mente ikke at dere nødvendigvis tok feil, men at avviket mellom testene er så stort at nytteverdien er minimal.

Jeg mener ikke at avistestene, hverken DinSide sin eller andre, er perfekte, men dersom man slår sammen alle juleøltestene som blir gjort til "testene", så er det lett å konstruere opp en stråmann som viser at "testene" er ubrukelige. Da blir det også en umulig jobb å prøve å få dem bedre, for det vil alltid være noen avvikene resultater i en artikkel som de som ønsker å kritisere kan plukke ut og argumentere ut fra.
Problemet her er at det ikke bare er snakk om ett og annet avvik i en artikkel. Det er heller ikke snakk om at ett panel består av øleksperter og de andre av tilfeldig forbipasserende. Situasjonen er slik at vi har tre tester (Klikk.no, DinSide og Apiritif), hvor samtlige panel hevdes å ha rimelig bred erfaring med ølsmaking, og alle testene har veldig avvikende resultater sammenliknet med hverandre. Det betyr på ingen måte at du har gjort en dårlig jobb, men det ser ut til å antyde at det er et større element av tilfeldigheter og ytre påvirkninger i slike tester enn de involverte er klar over.

Grans Julebrygg var bare det mest ekstreme eksempelet. Man kan også se på Ægir Hod, som var testvinner hos Apiritif mens den fikk terningkast tre hos DinSide og en solid sisteplass hos Klikk.no. Eller Jacobsen Red Christmas Ale, som fikk andreplass hos Apiritif, terningkast to hos DinSide og endte midt på treet hos Klikk.no. Jeg kunne fortsatt, men regner med det bør holde for å illustrere hvordan resultatene spriker.
 
Jeg savner også at profilen endrer seg fra blindtester til anbefalinger, her har ølverdenen mye å lære fra vinfolket. nå synes jeg testene bærer litt for mye preg av "folk som har likt øl noen år, leter etter feil" enn "folk med kunnskap, anbefaler øl til mat".

«Folk som har likt øl noen år», ikke «folk med kunnskap». Akkurat.
 
Borg og CB er også samme konsern. Jeg ser ikke helt bort fra at boks og flaske kan være brygget på ulike bryggerier, for jeg tror ikke de har bokselinje på alle anleggene.
Naboen var vedlikeholdsjef på cb før. Han er ikke det nå.
Han sa de kjørte ølet som skulle i boks til Bergen. Dette er en stund siden så nå vet jeg ikke.
 
Hva mener du egentlig her?

De fleste som sitter i panelene hos de store avisene er stort sett:
  • Dommere fra Norbrygg, oftest noen av de mest erfarne
  • Personer som jobber med øl til daglig, enten bak disken på ølsteder, hos Vinmonopolet eller i en større dagligvarebutikk.
  • Ulike ølskribenter.
  • Tidligere bryggere som nå har byttet beite.
Når dette beskrives som «folk som har likt øl noen år», så faller jeg litt av. Og når forbedringa er å erstatte det med «folk med kunnskap», så er utgangspunktet såpass fjernt fra hva jeg mener er kunnskap om øl, at jeg sliter med å følge resten av tankerekka.
 
De fleste som sitter i panelene hos de store avisene er stort sett:
  • Dommere fra Norbrygg, oftest noen av de mest erfarne
  • Personer som jobber med øl til daglig, enten bak disken på ølsteder, hos Vinmonopolet eller i en større dagligvarebutikk.
  • Ulike ølskribenter.
  • Tidligere bryggere som nå har byttet beite.
Når dette beskrives som «folk som har likt øl noen år», så faller jeg litt av. Og når forbedringa er å erstatte det med «folk med kunnskap», så er utgangspunktet såpass fjernt fra hva jeg mener er kunnskap om øl, at jeg sliter med å følge resten av tankerekka.

Hehe, virker som du tar det hele litt for personlig. Han kritiserer formatet og hvordan dette påvirker hvordan testene fremstår, ikke folkene som faktisk er med på å gjøre dem. Det er to ganske forskjellige ting.
 
Hehe, virker som du tar det hele litt for personlig. Han kritiserer formatet og hvordan dette påvirker hvordan testene fremstår, ikke folkene som faktisk er med på å gjøre dem. Det er to ganske forskjellige ting.

Kan hende, men når en test jeg har vært med å gjøre får såpass massiv kritikk for elendig, faglig innhold kan det være litt vanskelig å skille snørr og bart.

Som sagt, har kritikken av denne testen overgått absolutt alt jeg hadde forestilt meg. At noen er uenige i en konklusjon er ikke overraskende, men at det faglige innholdet har fått såpass omfattende kritikk fra så mange kanter har overgått alt jeg forestilte meg. I tillegg til kritikk av formatet på testene, har det vært mye kritikk av våre evner til å smake og formidle øl og at bakgrunnen som hjemmebryggerdommere er uønsket. Kritikken har kommet fra bryggerier, bloggere, ølskribenter, hjemmebryggere og fanklubber.

Kombinert med at det (så vidt jeg har sett), ikke er sagt noe positivt om testene, er det lett å tenke at jeg kunne gjort ølnorge en tjeneste ved å la være å bruke tid på å delta i juleøltesting. Forsøket på å bidra til at disse testene blir bedre og mer basert på kunnskap om øl, har tilsynelatende slått hardt tilbake og bidratt til å gjøre dem verre.
 
Hehe, virker som du tar det hele litt for personlig. Han kritiserer formatet og hvordan dette påvirker hvordan testene fremstår, ikke folkene som faktisk er med på å gjøre dem. Det er to ganske forskjellige ting.

Spot on, Gahr.

Gustav, det var ikke kritikk av deg og din rolle i dette. Du må ikke ta på deg ansvaret på vegne av alle øltester og testere som har vært.
Men det må da være lov å være litt kritisk til hvordan det endelige resultatet blir.

Min post gikk på formatet og hvordan disse fremstår etter at de har gått igjennom den tabloide kvernen.
Jeg vet selvfølgelig at testpersonene har peiling på øl, og jeg prøver ikke på å desimere noen sine kunnskaper om øl.
Men, jeg mener at disse testene blir ikke gjennomført mtp å finne det beste i ølet.
Og med det i tankene, så FREMSTÅR testene på en annen måte enn feks anbefalingene av vin, der er det i større grad er vektlagt hva vinen passer til (om det er stekt kalv eller terrasse), ikke om den og den årgangen er vinete nok til å være vin.
Jeg har ingen problemer med å forstå at noen blir kritiske når deres øl blir omtalt som feks et øl med mye "julepreg".
Det bærer preg av at en tester har testet, og da mener jeg at det ville vært bedre om "testeren" i høyere grad fremstår som en med kunnskap, som kan anbefale mat/snacks/stemning osv osv til nettopp det ølet.


Da håper jeg at du kom inn i tankerekken igjen, det var ikke deg jeg siktet til.
 
Det vil ta lang tid før avisene tar øl like alvorlig som vin, men det går kanskje an å dytte dem i en riktigere retning? Bare ved å smake på ølene i en mindre vilkårlig rekkefølge, eller temperert riktig, vil føre til mer konsistente bedømminger (tror jeg). Når et øl fra Nøgne Ø får en sekser på terningen et sted, og en ener et annet, sier det seg selv at noe er galt.

Det er gjort mye for å dytte avistestene i riktig retning. Utvalget av øl er klarere definert, oppdeling av øl er blitt bedre, dommerne er nesten utelukkende personer med ølkompetanse, folkepanelene er vekk osv. Spesielt er det lagt ned en god jobb fra Norøl for å sikre at det er akseptable rammer rundt testene.

Om det er problematisk at enkeltøl kan ha resultater som spriker er jeg ikke like sikker på.

Engasjementet som er kommet i etterkant, har vel stort sett kommet fra de mest engasjerte ølhundene i landet. At kritikken er ensidig, stemmer kanskje, men kritikken - i hvert fall fra min side - går på øltestene til avisene, ikke personene som sitter i panelene.
For tabloidene er disse testene populære, de selger aviser og generer klikk. De danner også grunnlaget for veldig mange som går på juleølhandel. Selv om jeg tror at det blir same procedure as last year i avisene også til neste år, er mitt håp at det kommer en endring.

Jeg synes kritikken din har et hovedproblem:
«Juleøltestene» blir behandlet som noe enhetlig. Det er store forskjeller på hvordan testene gjennomføres, med ulike testere, ulike øl som deltar og ulike premisser for testing. Du henter eksempler fra ulike tester, både i år og i fjor, for å illustrere poenger, som bærer litt preg av stråmannsargumentasjon. Det er ingen som hevder at juleøltestene er perfekte, i den grad noe slikt er mulig, og samler man de mest problematiske sidene ved et par håndfull tester over to år, er det klart man kan konkludere at testene er problematisk. Det kan se ut som målet var å finne noe å kritisere testene for, ikke analysere dem.

Det er mulig bryggerne ikke kjenner igjen sine egne øl i omtalene, men jeg kjenner heller ikke igjen juleøltestene i din artikkel. For eksempel er det helt vanlig å spytte i disse testene, så alkoholtoleransen burde være et lite problem. Jeg har heller ikke opplevd å ha dårlig tid. Det er kan hende du har snakket med andre, som ikke deler mine erfaringer.

Det blir ikke bedre av at Ølportalen publiserer saken som en nyhetssak, ikke en kommentarartikkel. Den ligger riktignok under «meninger» for den som leter litt, men var hovedsak på forsida og er ikke flagget som det i artikkelen.

Hvis du blir spurt neste år, Gustav, kan du jo på forhånd starte en dialog med dem som arrangerer testen om hvordan ølene skal smakes?

Det har vært en del dialog før testene for å sikre at de blir skikkelig utført, uten at jeg har vært med på det. Om jeg kommer til å være med i framtidige avistester får jeg se på. Akkurat nå frister det mest å bruke novemberkveldene på å kjøpe julegavene, og la avisene få skrive om vin.
 
Hva med å dele dommerpanelet i tre kategorier, med 4+ personer innenfor hver?
1: De som vanligvis bare drikker øl uten å kjenne noe særlig på smaken
2: Ølekspertene/Dommerne
3: Sommelierene

Så får leseren selv velge hvilken kategori som er relevant.
 
Tilbake
Topp