Det vil ta lang tid før avisene tar øl like alvorlig som vin, men det går kanskje an å dytte dem i en riktigere retning? Bare ved å smake på ølene i en mindre vilkårlig rekkefølge, eller temperert riktig, vil føre til mer konsistente bedømminger (tror jeg). Når et øl fra Nøgne Ø får en sekser på terningen et sted, og en ener et annet, sier det seg selv at noe er galt.
Det er gjort mye for å dytte avistestene i riktig retning. Utvalget av øl er klarere definert, oppdeling av øl er blitt bedre, dommerne er nesten utelukkende personer med ølkompetanse, folkepanelene er vekk osv. Spesielt er det lagt ned en god jobb fra Norøl for å sikre at det er akseptable rammer rundt testene.
Om det er problematisk at enkeltøl kan ha resultater som spriker er jeg ikke like sikker på.
Engasjementet som er kommet i etterkant, har vel stort sett kommet fra de mest engasjerte ølhundene i landet. At kritikken er ensidig, stemmer kanskje, men kritikken - i hvert fall fra min side - går på øltestene til avisene, ikke personene som sitter i panelene.
For tabloidene er disse testene populære, de selger aviser og generer klikk. De danner også grunnlaget for veldig mange som går på juleølhandel. Selv om jeg tror at det blir same procedure as last year i avisene også til neste år, er mitt håp at det kommer en endring.
Jeg synes kritikken din har et hovedproblem:
«Juleøltestene» blir behandlet som noe enhetlig. Det er store forskjeller på hvordan testene gjennomføres, med ulike testere, ulike øl som deltar og ulike premisser for testing. Du henter eksempler fra ulike tester, både i år og i fjor, for å illustrere poenger, som bærer litt preg av stråmannsargumentasjon. Det er ingen som hevder at juleøltestene er perfekte, i den grad noe slikt er mulig, og samler man de mest problematiske sidene ved et par håndfull tester over to år, er det klart man kan konkludere at testene er problematisk. Det kan se ut som målet var å finne noe å kritisere testene for, ikke analysere dem.
Det er mulig bryggerne ikke kjenner igjen sine egne øl i omtalene, men jeg kjenner heller ikke igjen juleøltestene i din artikkel. For eksempel er det helt vanlig å spytte i disse testene, så alkoholtoleransen burde være et lite problem. Jeg har heller ikke opplevd å ha dårlig tid. Det er kan hende du har snakket med andre, som ikke deler mine erfaringer.
Det blir ikke bedre av at Ølportalen publiserer saken som en nyhetssak, ikke en kommentarartikkel. Den ligger riktignok under «meninger» for den som leter litt, men var hovedsak på forsida og er ikke flagget som det i artikkelen.
Hvis du blir spurt neste år, Gustav, kan du jo på forhånd starte en dialog med dem som arrangerer testen om hvordan ølene skal smakes?
Det har vært en del dialog før testene for å sikre at de blir skikkelig utført, uten at jeg har vært med på det. Om jeg kommer til å være med i framtidige avistester får jeg se på. Akkurat nå frister det mest å bruke novemberkveldene på å kjøpe julegavene, og la avisene få skrive om vin.