Dinside.no har bygget øl og skrevet om det

"Usmak på øl er det beste som kan skje, om det kommer til bakterier og du får en infeksjon i ølet."

Say what? :D Ellers tviler jeg vel sterkt på at de Star-San (eller bryggere flest) steriliserer noe som helst under en bryggedag. :)
 
Nå kunne du tatt med hele sitatet da...

Usmak på øl er det beste som kan skje, om det kommer til bakterier og du får en infeksjon i ølet.

- I verste fall kan bakterier og gjæren reagere slik at du får en flaskebombe, korken skyter av, og flasken kan eksplodere. Har du mange flasker stående ved siden av hverandre, vil du kunne få en kjedereaksjon.


Altså: I beste fall en usmak, i verste fall noe verre.

Ellers er det nok mange som blander sammen desinfisering og sterilisering, ikke bare dinside.no (og eventuelt bryggeren i denne saken).
 
Litt uheldig plassering av komma der, stusset litt over den selv. Men at Porter er undergjæret stusser jeg mer over.
 
Jeg håper inderlig at dette ikke er omstikking, men det ser slik ut! :)

brygge+%F8l-slik+brygger+du+%F8l.jpg
 
Håper det er en silikonslange jeg ser på bildet ovenfor, hvis ikke er det jo en klar "stryk". Senere i artikkelen ser man også at de heller ølet i flasker fra en mugge. Dette er vel også noe som lettere tilfører oksygen til ølet kontra bruket av en billig flaskestang. Kan nesten se ut som at de ikke er klar over faren med oksygen.

Nå fikke de jo karakter 4 fra et profisjonelt dommerpanel, så helt gale ble det nok ikke :)
 
Sist redigert:
Morsom lesing. Ikke noe med brygging å gjøre dog.

Edit: Ser i ettertid at mitt utsagn kan se noe nedlatende ut. Det var ikke intensjonen.
 
Sist redigert:
apropo plasking med øl, hvor raskt må du drikke opp ølet før det blir merkbart dårligere. ;)Fikk litt lite utbytte på siste batch så det ble en del gjær + humle over i den siste 6L jeg tappa, ble grinete og ville ha med absolutt alt.
Karbonerte den lynraskt, tok vel en dag før flaska (plast) ble knallhard, nok gjær der ja.Etter tre dager ble den satt i kjøleskap, dagen etter ble ølet skånsomt helt/stukket om over i en ny 6L flaske. Ølet er en ABC Halvor India Brown Ale som sikkert ikke trenger mye lagring, smakte veldig lovende men siden en flaske er stukket om etter dinside metoden, regner jeg med å drikke den asap så får de andre literne lagre seg lenger. Kanskje folk som drikker opp ølet temmelig raskt ikke bekymrer seg like mye.
 
Morsom lesing. Ikke noe med brygging å gjøre dog.
IKKE NOE MED BRYGGING var vel å ta litt for hardt i. Det er vel ganske mye i denne prosessen som objektivt sett har med brygging å gjøre, selv om en kan stille spørsmål ved et par sentrale aspekter i forbindelse med flasking.
 
Jeg burde iallefall ikke skrevet det i full caps ;)

"Ikke en god demonstrasjon på god/korrekt hjemmebrygging å gjøre dog" - kunne jeg kanskje skrevet om man ikke tar stor takhøyde for intensjonslesing :)
 
Jeg burde iallefall ikke skrevet det i full caps ;)

"Ikke en god demonstrasjon på god/korrekt hjemmebrygging å gjøre dog" - kunne jeg kanskje skrevet om man ikke tar stor takhøyde for intensjonslesing :)
Skjønner intensjonen din, men jeg vil understreke at slike utsagn fort kan tolkes til å være nedlatende, og det er vel ingen tjent med? Vi har vel et felles ønske om å spre hobbyen til flest mulig, og da spiller selvsagt media en stor rolle - i likhet med dette forumet, blant annet. Det er vel ingen entydig fasit på hva som er "god/korrekt hjemmebrygging", selv om noen prinsipper er tilnærmet absolutte.
 
"Øl kan gjæres på to måter: overgjæring eller undergjæring. Navnet på gjæringsprosessen speiler hvor i karet ølet gjærer (høyt eller lavt), og bestemmes av hvilken gjærtype du bruker."

Betyr det at en kølsch gjærer ca midt i karet? :p
 
IKKE NOE MED BRYGGING var vel å ta litt for hardt i. Det er vel ganske mye i denne prosessen som objektivt sett har med brygging å gjøre, selv om en kan stille spørsmål ved et par sentrale aspekter i forbindelse med flasking.

og pitching av færskgjær rett i gjæringsbøtte
 
De som blir inspirert nok av Dinsides artikkel til å forsøke selv, kommer nok til å ende opp her på forumet før eller siden. Hensikten med artikkelen var vel sikkert ikke å gi en detaljert steg-for-steg-oppskrift på hvordan man brygger øl, men snarere å gi folk et innblikk i ølbryggingens verden og å vise at det ikke er så innviklet.

Så kan heller folk komme hit og finne ut at det er innviklet om man vil - og uendelig mange muligheter for flisespikking og finjustering ;)
 
Forumdialog blir ofte litt kjapp og kort og kan således mistolkes. Kjekt at det skrives om øl, men min personlige mening var at det var en del grunleggende feil som ble begått.

Veldig kjekt at det skrives om øl, men jeg synes kanskje de kunne valgt noen dyktigere bryggere. Masse av dem i oslo :)

Min personlige, ikke-nedlatende (med vilje iallefall) mening - Christiania-folka f.eks.? :)
 
Forumdialog blir ofte litt kjapp og kort og kan således mistolkes. Kjekt at det skrives om øl, men min personlige mening var at det var en del grunleggende feil som ble begått.

Veldig kjekt at det skrives om øl, men jeg synes kanskje de kunne valgt noen dyktigere bryggere. Masse av dem i oslo :)

Min personlige, ikke-nedlatende (med vilje iallefall) mening - Christiania-folka f.eks.? :)

ok. jeg syns det var litt nedlatende egentlig. jeg har tidvis selv vært usikker på hva som er snobberi og hva som er reelt "farlig" ved brygging. Om dama lager øl til terningkast 4, og dunker flere bryggerier med utstyr og kompetanse til millioner, hvem er vi (jeg) til å kritisere ? har bomma på ting jeg og, og laget bra øl med direktepitching og splashing og feil med rengjøring etc etc. ja, en del feil gjort, men la oss ikke gjøre samme feil som venstresiden gjorde på slutten av 70-tallet, fokusere mer på hvade andre gruppene gjorde feil, fremfor å fokusere på det viktige: heimabrygg ruler :)
 
Tilbake
Topp