Dinside.no har bygget øl og skrevet om det

Hei Gustav,

innlegget mitt på Ølportalen har skapt mye engasjement og debatt på ulike sosiale medier. Jeg kan ikke svare for all den ytterligere kritikken som måtte ha kommet i ulike kommentarfelt på nettet. Utover innlegget på Godt i glasset og Ølportalen har jeg faktisk ikke involvert meg i debatten før jeg i dag valgte å kommentere i denne tråden.

Min kritikk er i det aller vesentligste rettet mot avisene, mot metodene, men ikke mot enkeltpersoner og heller ikke mot deg. Jeg ser at det i panelene sitter godt kvalifiserte ølmennesker, og jeg tror på ingen måte at disse blir mindre kvalifiserte på grunn av at de er med i testpanelene til VG, Dagbladet eller BA. Når ølanmeldelsene reduseres til et par kvikke setninger og terningkast i noen av landets største aviser, må det uansett være lov til å reagere.

At du er uenig med meg, er helt greit. Jeg har jobbet en del år som journalist i tabloidavis, og er vant til at folk reagerer - på godt og vondt - på det jeg skriver. Men du ilegger meg en del motiver jeg ikke har. Jeg hadde ikke, som du skriver, som mål om å finne noe å kritisere testene for. Jeg reagerte spontant på at Nøgne Øs Julesnadder endte opp i hver sin ende av skalaen i to aviser, og valgte å skrive om det. Jeg har også reagert tidligere år - i fjor lo jeg høyt av Underlig Jul og lutefisken - og så veldig mye mer komplisert var det ikke.

At testene i VG, Dagbladet og BA behandles enhetlig, uten at jeg i en kommentar går i gang med en dyptpløyende analyse, ser jeg ikke problemet med. Felles for testene i alle disse avisene er at de opererer med kvikke setninger og terningkast, og da er det naturlig å bruke det som utgangspunkt for en kritikk. Og ja, jeg mener fortsatt at det er en god vei å gå før disse testene kan tas på alvor, og det er det tydeligvis ganske mange andre som er også. En utfordring for journalistene som skriver, er vel hvordan de bedre kan videreformidle dommen fra testpanelet?

Artikkelen min er en kommentar. Og ja, jeg spissformulerer. Om folk spytter eller ikke, er uvesentlig, at jeg stiller spørsmål ved en frekvens på en øl hvert fjerde minutt i en av testene, vel... At Ølportalen velger å legge denne kommentaren ut som hovedsak, må du nesten ta med redaktøren. Jeg klarer uansett ikke å se problemet i dette. Alle som leser saken ser at dette er en kommentar - tittelen taler for seg selv - og denne kommentaren har ført til ytterligere debatt.

At så mange mener noe om øl, er egentlig gledelig, at tabloidavisene får kritikk for måten testene fremstår, er naturlig. Om nettdebatten er blitt skitten og preget av personangrep - jeg har på ingen måte fått meg alt som er blitt debattert, så det vet jeg ikke - var det aldri min intensjon.

Jeg håper at du tar på deg oppgaven igjen til neste år.
 
Jeg tror vi kan enes om at smak og observasjon er subjektivt. Jeg fremholder min påstand om at 'vurderere' lett lar seg påvirke av hverandre, og jeg mener at juleøltest må sees på som mer tradisjonelt uskyldig moro enn noe annet. Om noen dommere opplever det hele som ubehagelig, er det selvfølgelig ikke bra, men samtidig er det nå engang slik at om man stikker seg frem for hugg, kan man risikere nettopp det. Og kanskje det er det vi geeker reagerer på, det er jo et fakta at testpaneler vurderer øl fosrkjellig, VG har 2-3 norbrygg dommere i sitt panel, Dinside 1 og (nå sjekka jeg ikke nytt i uka sitt), men kan jo se på noe av de merkeligste sakene:

Lervig jul. 1 i nytt i uka. 2 i VG. og 5 på din side. Enten er det 33% sjanse for at du har infisert øl for hånda, eller så er det andre mekanismer som skjer. Terningkast 1 og terningkast 5 på en skala 1-6 er ganske store avvik. Julebokken til Rignes veksler mellom testvinner og litt over midt på treet. Hansa Juleale har fått kast 3,4,5. Bestefar har fått en 3 og en 6. Middelmådig eller testens vinner.

Gustav , Torleif, Per Christian eller Unni, alle er nordbrygg øldommere, men fakta er jo at de vurderer samme øl fra verst i klassen til nær best i test. Hva skjer ? Er smaken så subjektiv ? Blir dommerene påvirket av hverandre ? Ingen er ute etter noe heksejakt, men du skal ikke se bortfra at noen deltagere i konkuranser lurer på om ølet deres hadde havnet i annen posisjon på en annen dag, en annen rekkefølge eller annet panel.

Vi kan velge å se på juleøltest som uskyldig moro, eller så er det litt mer alvorlig, og da mener jeg det er berettiget kritikk når det er såpass varierende sprik i panelene. Helt ærlig tror jeg vi alle legger litt for mye i det hele.
 
Skal ha juleøltest med noen kompiser til helgen, så da får dere fasiten. I mellomtiden er det fint lite å gjøre utover å smøre seg med tolmodighet... eventuelt drikke litt øl eller brygge litt øl i ventetiden.
 
"Veldi" som dette skulle utarte seg.
Tror ikke man skal undervurdere slike tester. Helt klart at folk handler etter å lest en slik test. Hvorfor skulle folk ikke gjøre det? Nå er det jo blitt så sykt bra at man kan få kjøpt en masse. Både på butikk og i pol.
Har handlet vin som har fått skrytt mange ganger selv. Hadde nok aldri fått kjøpt dem hvis det ikke hadde vært for nettopp en anbefaling. Og det har vært mange gode smaksopplevelser pga det.
 
Bare en liten funfact om hvertfall vin tester i VG. Dama jobbet for noen år siden med å skrive artikkelen til testene. (Hu var ikke med å testet sjæl) Vinneren var ofte den flaska som dommerne hadde fått en kasse hver av før testen. Så litt korrupt er nok noen slike tester.
 
Vinneren var ofte den flaska som dommerne hadde fått en kasse hver av før testen.
Jeg er litt usikker på hvor du vil med dette? Det har vært en del kritikk av hvordan juleølet blir testet og spesielt vurderingskriteriene, og det synes jeg er helt greit å ta opp. Det er helt klart mulig å gjøre ting bedre.

Jeg vet lite om mengden vin vinjournalistene i VG får tilsendt for test, men det er en ganske annen sak enn det vi diskuterer her. Såvidt jeg vet smakes det blindt i alle de store testene. Det vil altså si at man ikke vet hvem man gir gode eller dårlige skussmål. Og det eneste man får igjen for å bruke et par kvelder på dette, er noen halvtørre loffskiver eller Kaptein kjeks (tror det offisielt er Norges tristeste kjeks) til å ha mellom ølene, samt en fin mulighet til å smake et bredt utvalg av årets juleøl uten å være påvirket av etikett osv. Hvis du betviler uavhengigheten i disse testene, så foreslår jeg at du stiller opp som obervatør til neste år. Det får helt sikkert være med på de fleste av testene, og hvis du er heldig, så får du en skive loff du og ; )
 
+1

Slutt å sutre, bli voksen
 
Sist redigert av en moderator:
Ja. Selvfølgelig gjøres dette av egen fri vilje. Det er vel ingen som har hevdet noe annet. Men det er ingen kasser med øl, bonusflasker, goodiebags eller andre gaver involvert i de testene jeg har vært borti, slik det ble hintet til i innlegget over her.
 
Jeg skjønte at det jeg skrev kom til å tråkke på noen tær. Var usikker på hvordan jeg ville formulere det. Det jeg skrev var "noen". Hvem når og hvor dette har skjedd vet ikke jeg. Men jeg vet at detta har skjedd.

Skrev om vin pga det Frode Granli skrev over min post.

Hvordan tester gjøres i dag, på både vin og øl, aner jeg ikke. Tror heller ikke at når man har med seg eksperter i sånne tester (som her fra norbrygg bl.a.) at det kommer gaver eller bestikkelser.

Men igjen min forrige post kommer fra slike løssluppene tester som "Her er de beste vinene å nyte i solveggen" type artikkler.

Jeg mener øltester er fine, men vet jo at det er mensnesker som tar testene. Smaken er som baken uansett hvor typeriktig man prøver å være.

Stå på! Test i vei! Er bare morro å vite hva andre synes om øl. Om jeg synes NØ Underlig Jul er den beste øllen som finnes bryr jeg blanke brøle i hva testpaneler mener.
 
Nå har Aftenposten publisert juleøltest også.

Gratulerer med topplassering til Gahr og Mack (!).

http://www.osloby.no/sulten/Test-Polets-beste-juleol-7813489.html

Fint å få en toppkarakter, men jeg synes ikke denne testen var noe bedre enn de fleste andre... Jeg mener fortsatt grunnlaget for hvordan testen utformes (og journalistikken generelt) er feil. Personlig mener jeg f.eks. at Vinter egner seg til pinnekjøtt og at 7 Sorter er et mye mer typisk juleøl enn Vinter, men her er jeg selvsagt ytterst inhabil! :)
 
Nå har Aftenposten publisert juleøltest også.

Gratulerer med topplassering til Gahr og Mack (!).

http://www.osloby.no/sulten/Test-Polets-beste-juleol-7813489.html
De skriver: "Panelet la vekt på julefølelsen. En juleøl skal være kraftigere, mer krydret og ha mer fylde enn en vanlig pils" Hvis pils er referansen, skjønner jeg bedre beskrivelsene lenger ned. Hva i all verden er julefølelse? Tomtebrygg fra barndommen? Om den alldeles fantastiske Kinn Julefred, skriver de: "Lukter sure sokker, søtt og tamt. Konklusjon: Her har de bommet." Jeg tror det er panelet som har bommet.
Det er ønskelig med noen objektive beskrivelser i den grad det er mulig. Dette er et vanskelig felt. Den berømmelige pater Pollestad fortalte at barna ville ikke ha parmesan fordi det luktet oppkast. Det gjør jo det, men den smaker som regel nydelig.
 
Tilbake
Topp