Hei Gustav,
innlegget mitt på Ølportalen har skapt mye engasjement og debatt på ulike sosiale medier. Jeg kan ikke svare for all den ytterligere kritikken som måtte ha kommet i ulike kommentarfelt på nettet. Utover innlegget på Godt i glasset og Ølportalen har jeg faktisk ikke involvert meg i debatten før jeg i dag valgte å kommentere i denne tråden.
Min kritikk er i det aller vesentligste rettet mot avisene, mot metodene, men ikke mot enkeltpersoner og heller ikke mot deg. Jeg ser at det i panelene sitter godt kvalifiserte ølmennesker, og jeg tror på ingen måte at disse blir mindre kvalifiserte på grunn av at de er med i testpanelene til VG, Dagbladet eller BA. Når ølanmeldelsene reduseres til et par kvikke setninger og terningkast i noen av landets største aviser, må det uansett være lov til å reagere.
At du er uenig med meg, er helt greit. Jeg har jobbet en del år som journalist i tabloidavis, og er vant til at folk reagerer - på godt og vondt - på det jeg skriver. Men du ilegger meg en del motiver jeg ikke har. Jeg hadde ikke, som du skriver, som mål om å finne noe å kritisere testene for. Jeg reagerte spontant på at Nøgne Øs Julesnadder endte opp i hver sin ende av skalaen i to aviser, og valgte å skrive om det. Jeg har også reagert tidligere år - i fjor lo jeg høyt av Underlig Jul og lutefisken - og så veldig mye mer komplisert var det ikke.
At testene i VG, Dagbladet og BA behandles enhetlig, uten at jeg i en kommentar går i gang med en dyptpløyende analyse, ser jeg ikke problemet med. Felles for testene i alle disse avisene er at de opererer med kvikke setninger og terningkast, og da er det naturlig å bruke det som utgangspunkt for en kritikk. Og ja, jeg mener fortsatt at det er en god vei å gå før disse testene kan tas på alvor, og det er det tydeligvis ganske mange andre som er også. En utfordring for journalistene som skriver, er vel hvordan de bedre kan videreformidle dommen fra testpanelet?
Artikkelen min er en kommentar. Og ja, jeg spissformulerer. Om folk spytter eller ikke, er uvesentlig, at jeg stiller spørsmål ved en frekvens på en øl hvert fjerde minutt i en av testene, vel... At Ølportalen velger å legge denne kommentaren ut som hovedsak, må du nesten ta med redaktøren. Jeg klarer uansett ikke å se problemet i dette. Alle som leser saken ser at dette er en kommentar - tittelen taler for seg selv - og denne kommentaren har ført til ytterligere debatt.
At så mange mener noe om øl, er egentlig gledelig, at tabloidavisene får kritikk for måten testene fremstår, er naturlig. Om nettdebatten er blitt skitten og preget av personangrep - jeg har på ingen måte fått meg alt som er blitt debattert, så det vet jeg ikke - var det aldri min intensjon.
Jeg håper at du tar på deg oppgaven igjen til neste år.