Div spm om hopstand/flameout, nedkjøling og humlearoma/smak,mm

Hei, skal brygge en cream ale I morgen og skal tilsette 15 g perle 60 min og skal tilsette 15g Mittelfrüh ved 0 min. Skal eg starte nedkjøling umiddelbart, eller legge inn "hopstand" eller "flameout" ? ( Er det de samme?)
Etter første brygg varslet GF appen 20 min hopstand etter koking var ferdig,er dette vanlig? Har man alltid det?Leste noe om at ved over 75'C dannes det fortsatt bitterstoff fra humle. Er det da feks lurt å kjøle ned til 70'c før aromahumle tilsettes om man vil ha meir smak og man er førnøyd med IBU?
er poenget med whirlpool hovedsakelig for å samle humlen I senter før man tapper ut vørteren?
Ha en flott dag :)

Sist redigert:
I kommersiell sammenheng gjøres nok whirlpool først og fremst av praktiske årsaker. Siden de gjerne kjøler vørteren på vei til gjæringstanken er det et poeng å skille trub fra vørter før overførng. Sånn sett vil også temperaturen ligge godt opp mot koketemperatur. Noen av de litt mer humlekyndige her inne kan kanskje svare deg på de andre tingene du lurer på.

I kommersiell sammenheng gjøres nok whirlpool først og fremst av praktiske årsaker. Siden de gjerne kjøler vørteren på vei til gjæringstanken er det et poeng å skille trub fra vørter før overførng. Sånn sett vil også temperaturen ligge godt opp mot koketemperatur. Noen av de litt mer humlekyndige her inne kan kanskje svare deg på de andre tingene du lurer på.

Takker for svar :)

Tilbake
Topp