DIY: Gjæringskammer i garasjen

Hoi, er en relativt ny brygger med 3-4 brygg bak meg - og første post, håper dette går bra..

Første brygget var et slikt Coopers Lager fra Europris, fant fort ut at å gjære lageren på den eneste plassen samboeren syntes det var høy nok WAF (på vaskerommet) på 26C gav en heftig smak av fusel og det endte med å kaste 25 liter "øl" i vasken.

Neste brygg var samboeren delaktig i, dette var en Wit med WLP300 ale-gjær, da fikk jeg innvilget å gjære dette en plass i leiligheten som holder ca. 20C, bortsett fra når man glemmer vinduet på gløtt og temperaturen ute faller fra +7C til -8C mens man er på jobb, denne stoppet da opp på 1.030, fikk aldri gang i den igjen, flaska den til slutt selv om det var fare for flaskebomber. Smaker godt, men ergelig med den temperaturen. Fikk opp litt logging og klarte å unngå lignende situasjoner på neste par bryggene, men det er en 2 ukers kamp med lufting, åpning av dører, lukking av vinduer, etc. Noe måtte gjøres!

Har en uisolert garasje, denne holder ca. temperaturen til omgivelsene, siden jeg bor langt nord betyr dette dessverre under 10 grader store deler av året. Har bygd en delvis dårlig isolert boks under en arbeidsbenk.
Loddet sammen litt elektronikk og puttet dette inn i en koblingsboks fra Clas Ohlsson.

Innkjøpslisten er som følger:
1 x Arduino Nano klone fra Ebay ca. ~15 kroner
1 x 25A Fotek SSR fra Ebay ca. ~24 kroner
2 x DS18B20 temperaturprober fra Ebay ca. ~25 kroner
1 x Protoboard PCB fra Ebay ca. ~7 kroner
1 x Pin headers fra Ebay, ca. ~7 kroner

1 x Skjøteledning fra Clas Ohlsson ca. ~70 kroner
1 x Koblingslist fra Clas Ohlsson ca. ~25 kroner
1 x Koblingsboks fra Clas Ohlsson ca. ~115 kroner

1 x Frostvakt fra Jula, 199,- kroner

Masakrerte en Cat5-kabel for å få koblingene internt i boksen.

Totalkostnad: ca. 400 kroner. + en gammel pc jeg hadde liggende for web-interface mot mikrokontrolleren.

Kan poste innsiden av boksen, koblingsdiagram og fremgangsmåte om dette tenner interessen :)
 

Vedlegg

  • brewpi.jpg
    brewpi.jpg
    117,7 KB · Sett: 167
  • brewpi2.jpg
    brewpi2.jpg
    108,4 KB · Sett: 181
  • brewpi-screenshot.png
    brewpi-screenshot.png
    60 KB · Sett: 172
  • fridgetemp.png
    fridgetemp.png
    34,7 KB · Sett: 179
  • gjaeringsrom.jpg
    gjaeringsrom.jpg
    71,2 KB · Sett: 185
  • gjaeringsrom2.jpg
    gjaeringsrom2.jpg
    93 KB · Sett: 190
Tilbake
Topp