DIY: John Guest - For gass- og tappelinje

Bra at lekkasjetestingen med vann ga resultater!
Men manometeret som viser trykket på CO2 flasken er til liten hjelp. Det viser egentlig bare temperaturen! (det meste av CO2 en ligger alltid som væske i bunnen av flasken)

Sant, men når jeg stiller inn de to gass ut manometerene på 1 bar, trykksetter regulatoren og så stenger flaska helt viser flaskemanometeret 59 bar. I og med at gasstilførselen da er stengt, antar jeg at det da er trykket i regulatoren som vises. De to gass ut manometerene fortsetter å fore ut 1 bar i rørene fram til trykket i hele regulatoren er helt borte. Blir det ikke da riktig at dette er den eneste måleren hvor man kan lese av om det er lekasje i linja, eller har jeg misforstått?
 
Om flasken er stengt og trykket faller og faller så lekker det. Litt ending i trykk kan temperaturendring gi. Er det noen som vet hvor store endringer man kan forvente når temperaturen endrer seg?

Manometeret som viser flasketrykker er veldig nyttig for å se om det lekker når flaskeventilen er stengt.
 
Etter forsøk med gjengetape og ny dukkert i vann, viser det seg umulig å få manifold tett, så den går nok i retur. Oppdaget også lekkasje fra en av ball lock'ene samtidig. Mellom gjengene og plast godset, så den går også i retur.

Har nå koblet gass via JG direkte på fatene til erstatningsdeler er på plass. Virker tett så langt. Mere styr enn jeg trodde dette her.
 
Etter forsøk med gjengetape og ny dukkert i vann, viser det seg umulig å få manifold tett, så den går nok i retur. Oppdaget også lekkasje fra en av ball lock'ene samtidig. Mellom gjengene og plast godset, så den går også i retur.

Har nå koblet gass via JG direkte på fatene til erstatningsdeler er på plass. Virker tett så langt. Mere styr enn jeg trodde dette her.
Synd at sånt skrot er i salg. For ball locks er det vel bare CMB (CM Becker) som duger. Hvor kjøpte du dette? Har du bilde av manifold med en av koblingene ute?
 
Synd at sånt skrot er i salg. For ball locks er det vel bare CMB (CM Becker) som duger. Hvor kjøpte du dette? Har du bilde av manifold med en av koblingene ute?

Begge deler kjøpt på brewshop. Ball lock er faktisk CMB, så har nok vært uheldig med den.

Her er nærbilde av en av utgangene på manifold med demontert gjengenipplel. Lekkasjen er i gjengene som synes på bildet. Vurderer å gå for 3 veis JG splitter istedet, men skulle gjerne hatt mulighet for å stenge en eller flere utganger.
IMG_20181211_230626.jpg
 
Selv med midlertidig opplegg blir tilsynelatende ikke dette helt tett. Har nå rør via JG fra begge utgangene på regulator og rett til fat som følger: 1/4 mlf til 3/8 - 3/8 til 3/16 reducer - 3/16 rør - 3/8 til 3/16 reducer - 3/8 til 1/4 mlf - ball lock med gjenger.

Mister 4-5 bar på regulator ila. 10 timer med ball lock frakoblet og gassen stengt. Alle deler har nå vært i vannbad unntatt utgangene fra gassflaske. Har forsøkt meg med mild Zalospray på disse, men ingen tegn til bobler. Relativt frustrerende.

Brewshop ga meg forøvrig pengene tilbake ila. 10 min på de to delene som lakk, uten å kreve dem tilbakesendt, så det var rask og god service.
 
Pakningen mellom flaske og regulator kan lekke. Syntes de harde (nylon?) pakningene er nesten umulige å få helt tette.
 
Prøvde John Guest på co2, men var plaget med lekkasjer mellom slange og JG. Bruker JG på tappelinjene uten at det lekker øl ut.

Slangen er kappet så rett som jeg får til, og har stukket den godt inn i JG delen, men når jeg senker det ned i vann bobler det sakte mellom slange og kobling. Brukte 3/8" Evabarrier slange om det har noe å si.
 
Jeg bruker 3/16'' på både gass og øl. Deilig å ikke ha for mange forskjellige deler. Synes også 3/8'' slangene blir for stive.
Har også kjøpt en del T-koblinger for 3/16'' dersom jeg trenger flere CO2 koblinger på samme SodeStream flaske med en enkel ventil.
 
0DC4E94F-F279-4AA5-8272-106C79EA12EF.jpeg
jeg investerte i ny manifold og individuell regulering av trykk i sommer :)
Skal etterhvert monteres permanent i en keezer…
 
1637755648642.png

Tenkte å kjøpe dette til øl linjen min. Passer dette sammen? Har ingen ide om hvilken ende av Reduksjonene som har hvilken diameter ;)
 
Jeg styrer lett unna Duotight basert på egen erfaring sett i forhold til John Guest.....

Og det å blande dem som du gjør her hadde gjort at jeg sov litt dårligere om natten, gå heller for John Guest hele veien er mitt råd.
 
Ja, det var jo også noe jeg lurte på. Får kjøpe JG albue et annet sted. Men ellers passer dette sammen som hånd i hanske?
Ellers så passer det sammen ja. John Guest har overgang fra shank til 3/8" slange, samt albueovergang fra 3/8" stem til 3/16" slange så sparer du deg en ekstra dingseboms / potensielt lekkasjepunkt.
 
Jeg styrer lett unna Duotight basert på egen erfaring sett i forhold til John Guest.....

Og det å blande dem som du gjør her hadde gjort at jeg sov litt dårligere om natten, gå heller for John Guest hele veien er mitt råd.

Hvilken erfaring har du med Duotight? Jeg bruker selv JG og er stort sett fornøyd med det.

@Håkon Bugge

Er det ølbrygging du handler hos? Deres ball lock er ikke fra CMB, men fra Kegland. Vet dere om kvaliteten er like god?
 
Hvilken erfaring har du med Duotight? Jeg bruker selv JG og er stort sett fornøyd med det.

@Håkon Bugge

Er det ølbrygging du handler hos? Deres ball lock er ikke fra CMB, men fra Kegland. Vet dere om kvaliteten er like god?
Ja, de hadde godt tilbud på shanks, så da slo jeg til :) Ett år siden jeg kjøpte kranene på Black Friday, så på tide å bli ferdig med keezeren;)
 
Tilbake
Topp