Dobbel motstrømskjøler?

Jeg har 2 stk "chillus convolutus" motstørmskjølere liggende, har det noen hensikt å splitte kjølevannet/vørteren mellom disse 2 for å få raskere/mer effektiv kjøling?
 
Aner ikke, men om du ikke seriekobler og vil selge en, så har jeg veldig lyst på en slik om prisen er grei.
 
Du vil nok kome lenger ned i temperatur om du seriekobler dei.
Tapper du rett i gjæringskaret eller kjører du whirlpool ?
Med whirlpool hadde eg parallelt koplet dei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er lenge siden jeg brygget sist, der jeg bodde før var det ubegrenset kommunalt vann, så da kjørte jeg whirlpool.

Tror jeg må kjøre direkte til gjæringskaret nå pga begrenset vann i borehull. Det er ca. 130-150 liter som skal kjøles. Sist brukte jeg oppunder 2000 liter i whirlpool for full nedkjøling.

Jeg har en conical så det går fint å dumpe trubbet derfra, evt whirlpoole litt før overføring.
 
Hva med litt fiksfakseri og kjøre parallell i starten og så få det rutet til serie for å ta de siste gradene?
 
så seriekobling vil være bedre enn å parallellkobling?

kjøre kjølevannet inn parallelt og så kjøre vørteren fra den ene motstrømskjøleren videre til den andre?
 
så seriekobling vil være bedre enn å parallellkobling?

kjøre kjølevannet inn parallelt og så kjøre vørteren fra den ene motstrømskjøleren videre til den andre?
Også kjølevannet i serie. En ren seriekopling vil gjøre det enklere å regulere for fullutnyttelse av kjølevannet og dermed minimere mengden. Kjører du i paralell (vannsiden) har du to reguleringssløyfer å håndtere. Du har en kjøler som gjør mesteparten av jobben. Men regulerer du begge optimalt blir det antagelig ingen forskjell.
 
Ja. Du får mest mulig effekt pr liter vann særlig ved lavere vørtertemperatur. Det er mest effektivt å kjøle jo større temperaturforskjell det er på vlrter og kjølevann. Etterhvert går det tregere, men jo lengre coil du har jo mer får du «brukt» hver liter vann.

etterhvert må du også justere flow slik at temp på vørter ut av coil er nærmest mulig temp på kjølevann, da får du mest ut av vannet.
 
Tilbake
Topp