Jeg har 2 stk "chillus convolutus" motstørmskjølere liggende, har det noen hensikt å splitte kjølevannet/vørteren mellom disse 2 for å få raskere/mer effektiv kjøling?
Du vil nok kome lenger ned i temperatur om du seriekobler dei.
Tapper du rett i gjæringskaret eller kjører du whirlpool ?
Med whirlpool hadde eg parallelt koplet dei.
Det er lenge siden jeg brygget sist, der jeg bodde før var det ubegrenset kommunalt vann, så da kjørte jeg whirlpool.
Tror jeg må kjøre direkte til gjæringskaret nå pga begrenset vann i borehull. Det er ca. 130-150 liter som skal kjøles. Sist brukte jeg oppunder 2000 liter i whirlpool for full nedkjøling.
Jeg har en conical så det går fint å dumpe trubbet derfra, evt whirlpoole litt før overføring.
Også kjølevannet i serie. En ren seriekopling vil gjøre det enklere å regulere for fullutnyttelse av kjølevannet og dermed minimere mengden. Kjører du i paralell (vannsiden) har du to reguleringssløyfer å håndtere. Du har en kjøler som gjør mesteparten av jobben. Men regulerer du begge optimalt blir det antagelig ingen forskjell.
Ja. Du får mest mulig effekt pr liter vann særlig ved lavere vørtertemperatur. Det er mest effektivt å kjøle jo større temperaturforskjell det er på vlrter og kjølevann. Etterhvert går det tregere, men jo lengre coil du har jo mer får du «brukt» hver liter vann.
etterhvert må du også justere flow slik at temp på vørter ut av coil er nærmest mulig temp på kjølevann, da får du mest ut av vannet.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.