Dobbeltmesking Speidel 50L

Tja, eller litt høyere temp, ikke helt sikker. To timer blir mer enn nok, tror jeg har ligget på ca 75 minutter når jeg tilsetter mer malt underveis. Utmesk bruker jeg å sette til 5 minutter.
 
Jeg har prøvd to ganger nå. Den første gikk ikke særlig bra. Tror det kom delvis av maltblandingen pale malt, havre og flaket mais. Det ble nærmest til en brøddeig og fikk veldig dårlig sirkulasjon. Andre gangen var en stout, og det gikk bedre. Vurderer og putte maks 12 kg i Speidelen neste gang, og resten i en kjele på hovedsteg temperatur. Kanskje holde tempen på den i steikeovnen? Eller rett og slett holde seg til maks 13kg og spille på lag med maskinen :)
 
Dobbeltmesket Wit Jul i helgen. Kjørte hele runden med malt to ganger (12,2kg), bortsett fra candissukker som vi hadde i koken. Mesket ut etter første runde. Endte på nesten 1100 mot 1040 i fjor. Håper bare gjæren klarer den voksne jobben :eek:
 
Jeg har prøvd to ganger nå. Den første gikk ikke særlig bra. Tror det kom delvis av maltblandingen pale malt, havre og flaket mais. Det ble nærmest til en brøddeig og fikk veldig dårlig sirkulasjon. Andre gangen var en stout, og det gikk bedre. Vurderer og putte maks 12 kg i Speidelen neste gang, og resten i en kjele på hovedsteg temperatur. Kanskje holde tempen på den i steikeovnen? Eller rett og slett holde seg til maks 13kg og spille på lag med maskinen :)

Jeg har hatt for mye malt i 50literen nok ganger nå til at jeg bruker max 13kg konsekvent nå og skalerer heller oppskriftene deretter. Etter jeg begynte med dette så får jeg godt og stabilt utbytte. Måler også SG etter meskingen for å sjekke at jeg ikke bommer. Da kan en jo alltids justere med litt spraymalt.
 
Tilbake
Topp