Død BB30 gen.3

Da har min BB30 gen. 3 tatt kvelden enda en gang. Har tidligere hatt problemer med at den kutter ved ca. 60 grader. Fikk da ny maskin fra leverandøren (kudos for rask og bra support). Denne gangen varmer den ikke i det hele tatt. Den lyser rødt på varmeelementet og temperaturen vises i displayet, men elementene varmer ikke i det hele tatt.

Jeg kunne sikkert snakket med leverandøren enda en gang, men har i grunnen lyst å oppdatere den med PID-styring av temperaturen.

Hvordan er den beste måten å koble tingene på? Har lest litt på forumet, og ser at noen putter PID'en i egen boks, og kobler til bryggeren's strømkabel til en støpsel på PID'en, slik at man ikke trenger å gjøre noe med eletronikken til bryggeren (ikke et alternativ for meg, da bryggeren ikke fungerer). Andre river ut all eletronikk og kobler elementene direkte på PID'en. Andre igjen beholder deler av eletronikken.

Jeg kunne vært interessert i å høre andres erfaringer med denne typen modifikasjon. Hvordan kobler dere det? Har noen et koblingsdiagram, gjerne både for umodifisert og modifisert brygger? Tips og råd for hvordan ting bør gjøres tas imot med stor takknemlighet!
 
Først ville jeg sjekket om elementene virker, gjør de det ville jeg ha røsket ut all elektronikk og koblet rett på varmeelementene. Du må lage en kobling mellom de to elementene så begge to kobles inn,de styres individuellt på BB30.

Jeg har gjort det på en BB30 og en BB60, men har brukt EzBoil fra Auber i stedet for en ren PID. Fordelen med den er at du kan effekt-styre elementene under kokingen. Men PID funker også.
 
Har noen spørsmål rundt dette med bruk av PID på en kompaktbrygger som BB30.

  1. Kan man sette opp et automatisk meskeprogram med flere steg, eller må man endre temperaturen manuellt på PID'en hver gang man skal øke tempen?
  2. Jeg tenkte å sette temperatursensoren i ett T-ledd ved sirkulasjonspumpen. Hvordan blir det da når man skal koke vørteren og man ikke lenger sirkulerer?
  3. Skal man koble elementene parallelt eller seriellt? Eller kan man koble dem på to forskjellige SSR'er slik at man kan bruke dem hver for seg?
 
1. En vanlig pid-styring kan ikke programmeres med steg, men en det finnes mer avanserte typer, f.eks denne:
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=4
Men da ville jeg heller ha kjøpt en EzBoil, f.eks denne:
https://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=53&products_id=670

2. Det er her det er kjekt med effektstyring i stedet for temperaturstyring. Da behøver du kke å måle temperaturen.

3. Paralellt. Du kan koble dem separat, men det har ingen hensikt hvis du ikke har knapt med ampere og derfor må ha mulighet for bruke mindre strøm i perioder.
 
Link til fremgangsmåte eller forklare dette på en enkel grei måte? Akkurat kjøpt en BB30 og dette virket interessant:)
Hvis du søker litt på nett,så finner du folk som har brukt den på egne/andre maskiner enn grainfather. Det må kobles på strøm til varme element og evnt. Pumpe og montere temperaturproben..
 
Tilbake
Topp