Det er faktisk såpass blindt at vi som var dommere ikke fikk vite noe om ølet. Så om det kom et humlet øl med litt funky aroma, var det umulig å vite om det var en ikke helt vellykket belgisk IPA (så kunne man kanskje sagt noe om at gjærprofilen ikke traff helt) eller en dårlig gjæret amerikansk IPA (med tilhørende kommentarer om å bedre gjæringsforløpet).
Jeg bedømte, i hvert fall, følgende øl som jeg i ettertid mener jeg har gitt helt meningsløse kommentarer på:
- Et øl med et svakt røykpreg, der fenolene fra røyken framstod som mislykket gjæring og ikke røyk. Jeg hadde ingen informasjon om at det var røykmalt i ølet, men kjente noen fenoler. Jeg antok at dette var gjærinsgfeil og skrev kommentarer deretter. Etterpå traff jeg bryggeren, og mener fortsatt at røypreget ikke var veldig vellykket, men det var altså ikke gjæringsfeil.
- En ganske typisk, men litt enkel, tyskinspirert hveteøl smakte jeg rett etter et kalrt belgisk øl. Jeg fanget ikke opp at esterpreget var mer tysk, og skrev hele dommerskjemaet som om jeg satt med en blond.
- Et øl som lå litt mellom IPA og APA, men som ikke passet meg helt som noen av delene. Jeg ville enten hatt det litt mildere mot APA-retning eller mer utpreget mot IPA-retning. Kommentarene ble litt hummer og kanari.
Dommerne fikk også servert Westvleteren 12, sneket inn på lik linje med et av de andre ølene. Jeg syntes det umiddelbart luktet norsk juleøl (noe det kan minne forbausende mye om i lukta) og begynte umiddelbart å glede meg til en god, hjemmebrygget juleøl. Riktignok slet jeg litt med å kjenne noe preg av lagergjær, men uansett. Det var selvfølgelig helt bom, alt for søtt, gjæringsfeil og lite drikkbart. Med et forvarsel om at jeg skulle fått et søtt dessertøl, hadde nok bedømminga blitt annerledes, selv om jeg neppe hadde landet på toppscore uansett.
Forventninger er en veldig stor del av det å smake noe, og når alt man kan bygge forventninger ut fra er utseendet på ølet, blir det nesten umulig å si noe fornuftig om det. Udrikkelige øl blir luket ut, men ellers blir slik bedømming veldig mye synsing.
Jeg må derfor, dessverre, si at dommerskjemaene jeg skrev i denne konkurransen har liten verdi.