Dør brettanomyces ved frysing?

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har en batch Wit som dessværre er blitt infisert av brett. Dør brett av frysing, slik at jeg kan tilsette ny gjær og sukker og flaske normalt?

Neppe, det er slik man oppbevarer gjærstammer, men på en litt annen måte egentlig.

Kan være jeg tar feil her men...

Gjær dør jo ved frysing (såfremt man ikke tilsetter glyserin) så hvorfor ikke brett?

Er du sikker på at den er infisert? Uansett, om den smaker ålreit nå, og du har tenkt til å drikke den i nær fremtid så er det bare å flaske.

Jeg hadde nylig en lignende situasjon - en batch Wit med WLP400 fikk pellicle. Etter litt att og fram her på forumet endte jeg med å flaske den og servere den på grillfest tre uker seinere. Den smakte helt fint, og hadde ikke noe pellicle-aktig i flaskene. I den forbindelse postet noen en link til en artikkel som diskuterte mulighetene også for sacc å lage pellicle i noen situasjoner. Jeg har hatt pellicle på WLP400 to ganger, og ingen av gangene har det vært noe som helst usmak å spore. Jeg har mistenkt infeksjon, men jeg er jammen ikke sikker.

Gjær dør jo ved frysing (såfremt man ikke tilsetter glyserin) så hvorfor ikke brett?

Gjær er en sopp, mens brett er en bakterie så det er to forskjellige organismer. Men begge overlever frysing, ihvertfall de aller fleste typer. Aktiviteten stopper opp under frysing, det er derfor matvarer får forlenget holdbarhet i fryseren, men fryseren tar ikke livet av hverken gjær eller bakterier.

Det mest korrekte å si er at frysing ikke tar knekken på all gjær og bakterier. Et tips for oppbevaring av surdeig for å kunne lagre den når du ikke har tilgang til å "mate" den jevnlig er å fryse ned et glass. Tok meg en uke å gjenopplive kulturen etter frysing, så det var tydelig at mesteparten døde, men det var noe liv igjen.
Fungerte såpass dårlig at jeg ikke vil prøve det igjen.

Gjær er en sopp, mens brett er en bakterie så det er to forskjellige organismer.

Nei.

Alegjær (Saccharomyces cerevisiae), lagergjær (Saccharomyces pastorianus) og brett (Brettanomyces) er alle sopp (fungi) og i samme orden (saccharomycetales). Biologisk er det altså ganske like.

Men begge overlever frysing, ihvertfall de aller fleste typer. Aktiviteten stopper opp under frysing, det er derfor matvarer får forlenget holdbarhet i fryseren, men fryseren tar ikke livet av hverken gjær eller bakterier.

Men dette stemmer. Riktignok dør en del gjærceller når du fryser dem, men ikke mange nok til at det er effektiv desinfisering.

Alegjær (Saccharomyces cerevisiae), lagergjær (Saccharomyces pastorianus) og brett (Brettanomyces) er alle sopp (fungi) og i samme orden (saccharomycetales)..

Det har du selvsagt rett i, blandet sammen Brett og bakteriene Lactobacillus og Pediococcus. Brett er som du sier en gjærsopp.

Hvis du er sikker på at den er infisert, så tror jeg det er tryggere å satse på pasteurisering, men om det er så mye lettere er jeg usikker på :)

Problemet med å flaske noe som har blitt infisert av brett er at det over lang tid kan gjære ut svært mye lengre enn planlagt og plutselig en dag sier det "poff" og glass flyr og øl flyter.

Ikke all villgjær er Brettanomyces. Men de fleste gjærstammer og i særdeleshet Brettanomyces er veldig passive under 18 grader. Så hvis du mistenker en brett-infeksjon så kan du stort sett bare sette ting i kjøleskapet og så holder du det stort sett i sjakk.

Jobber ikke brett nevneverdig under 18? Hva med de folkene som bretter i kjelleren sin og bare lar det stå året rundt på lavere temperaturer enn 18?

Nei. Den er ikke veldig aktiv ved lavere temperaturer. Sett den i kjøleskapet og jeg tror du har sakket den ned med 99.9% eller så. Samtidig tar du livet av store deler av populasjonen

Når det er sagt så kan det jo hende at brett oppfører seg forskjellig når den infiserer noe. Det skal kanskje ikke så mye aktivitet til før den tilfører nevneverdig med smak. Min erfaring med brett er først og fremst fra å bruke den som primærgjær og jeg tror kanskje jeg skal være forsiktig med å overføre dette til infeksjoner.

Jeg kan ikke si så mye om aktiviteten på forskjellige temperaturer, men jeg har en Saison stående på brett nå. Det tok noen gravity-poeng og noen uker før det var merkbar brett-aroma, så om du sakker den ned så har du "vanlig" øl en god stund :)

Tilbake
Topp