Drikkeklar lager i glasset 3 uker fra bryggedag.

Beron

 
Satte en pils den 27/02 der tanken er at dette skal bli påskeøl, og da er det travelt!
Har tidligere gjæret pils og lagret tradisjonelt med godt resultat (etter min smak ihvertfall).

Denne gangen forsøker jeg meg på BryggSelv bloggen sin hurtigvariant :

  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Gjæres med 6pk rehydrert 34/70 til 47L vørter oksygenert med ren oksygen.

Noen som har testet denne varianten, eller har tanker om den?

I tillegg til bekymringer om crisphet, synes jeg også det var fryktelig kort gjæringsperiode, vil jo helst ikke lage flaskebomber.
De anbefaler også kun 5g sukker pr liter, noe jeg syntes var lite.
 
Satte en pils den 27/02 der tanken er at dette skal bli påskeøl, og da er det travelt!
Har tidligere gjæret pils og lagret tradisjonelt med godt resultat (etter min smak ihvertfall).

Denne gangen forsøker jeg meg på BryggSelv bloggen sin hurtigvariant :

  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Gjæres med 6pk rehydrert 34/70 til 47L vørter oksygenert med ren oksygen.

Noen som har testet denne varianten, eller har tanker om den?

I tillegg til bekymringer om crisphet, synes jeg også det var fryktelig kort gjæringsperiode, vil jo helst ikke lage flaskebomber.
De anbefaler også kun 5g sukker pr liter, noe jeg syntes var lite.
Har ikke brygget nok til å komme med et kvalifisert svar MEN;
jeg tviler veeeeldig på at man rekker å gjære ut lagergjær på en uke. Jeg brukte brulosofen sin hurtiglager hvor jeg flasket etter 14 dager og nå etter 8 dager på flaske og den er nå veldig drikkbar uten noen usmaker:)
 
Har ikke brygget nok til å komme med et kvalifisert svar MEN;
jeg tviler veeeeldig på at man rekker å gjære ut lagergjær på en uke. Jeg brukte brulosofen sin hurtiglager hvor jeg flasket etter 14 dager og nå etter 8 dager på flaske og den er nå veldig drikkbar uten noen usmaker:)

Ja, det er den uka som gjør meg skeptisk. Tanken er vel at to døgn på 19 grader på slutten der skal gi gjæren tilstrekkelig tid til å tygge i seg resten av sukkeret.
 
Hvorfor ikke bare lage en ale? Av de hurtiglagerne jeg har smakt så er det ingen som har smakt som lager. Uryddige og lite rene i maltsmaken.
 
Har ikke brygget nok til å komme med et kvalifisert svar MEN;
jeg tviler veeeeldig på at man rekker å gjære ut lagergjær på en uke. Jeg brukte brulosofen sin hurtiglager hvor jeg flasket etter 14 dager og nå etter 8 dager på flaske og den er nå veldig drikkbar uten noen usmaker:)

Typisk pils med OG på 1.045 og rundt der kan lett gjæres ferdig på 1 uke, med metoden hvor man øker tempen etterhvert så er man gjerne ferdig gjæret etter 4-5 dager i et såpass tynt øl. Så da rekker du coldcrash i et par dager før du flytter det over på fat med gelatin. Om den er på topp så fort er vel kanskje tvilsomt, men den er fullt drikkbar og krystallklar etter en til to dager etter det igjen.
 
Hvorfor ikke bare lage en ale? Av de hurtiglagerne jeg har smakt så er det ingen som har smakt som lager. Uryddige og lite crispe.

Joda, kunne laget en ale seff.
Har imidlertid rikelig med ales stående, så hev meg på en impulsbrygging av en pils på en fridag jeg våkna tidlig og plutselig fikk lyst til å gjøre noe fornuftig (dvs fyre opp speidelen).
 
Typisk pils med OG på 1.045 og rundt der kan lett gjæres ferdig på 1 uke, med metoden hvor man øker tempen etterhvert så er man gjerne ferdig gjæret etter 4-5 dager i et såpass tynt øl. Så da rekker du coldcrash i et par dager før du flytter det over på fat med gelatin. Om den er på topp så fort er vel kanskje tvilsomt, men den er fullt drikkbar og krystallklar etter en til to dager etter det igjen.

Hadde oppi Brewers Clarex sammen med gjæren, det har jeg gode erfaringer med tidligere (omtrent tilsvarende som å bruke gelantin i corneliussen).
I følge metoden fra Bryggselv vil de coldcrashe en uke.

Halvparten skal i fat og den andre halvparten på flaske.
Hadde OG på 1051.
 
Satte en pils den 27/02 der tanken er at dette skal bli påskeøl, og da er det travelt!
Har tidligere gjæret pils og lagret tradisjonelt med godt resultat (etter min smak ihvertfall).

Denne gangen forsøker jeg meg på BryggSelv bloggen sin hurtigvariant :

  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Gjæres med 6pk rehydrert 34/70 til 47L vørter oksygenert med ren oksygen.

Noen som har testet denne varianten, eller har tanker om den?

I tillegg til bekymringer om crisphet, synes jeg også det var fryktelig kort gjæringsperiode, vil jo helst ikke lage flaskebomber.
De anbefaler også kun 5g sukker pr liter, noe jeg syntes var lite.

5 gr sukker per liter gir 2.1 volumes trykk. Det er sånn omtrent i nedre grense for lagere. Går du opp til 6 gr havner du midt i det området som kalkulatoren (denne) anbefaler.
 
Tilbake
Topp