Duger dette bremserøret til kjølespiral?

i enden av 8 mm bremserør, har jeg loddet på stusser av 12 mm kobberrør, de passer akuratt, og da kan du skru på vanlige vvs-koblinger etter behov.

RuneS skrev:
Takk for tilbakemeldinger! Jeg kjøpte et 5m 8mm rør i stedet. Ved hjelp av en liten bit Ø10/13mm plastslange som pakning var det bare å putte dette røret rett i en 1/2" hageslange. Det ble ikke helt tett med en slangeklemme, så da er det vel bare å bruke 2 eller 3?

jeg har brukt elektrikerteip, og surret til det blir lik indre diameter som på hageslange. lønner seg å stramme til under første kjøling da alt blir varmt og mykere.

magne1972 skrev:
i enden av 8 mm bremserør, har jeg loddet på stusser av 12 mm kobberrør, de passer akuratt, og da kan du skru på vanlige vvs-koblinger etter behov.

Og rørleggere rundtomkring har altids endel avkapp liggende du enten får, eller kjøpt billig.

RuneS: Hvordan ble effekten på kjøleren din?

Får endelig stor gryte til å koke hele vørteren i morgen, så må få laget en selv. Hadde tenkt 5 meter 10 mm kobberrør, men vurderer 2*5 meter hvis det er det som må til. Litt mer styr, så hvis 5 meter holder til 25 liter brygg er det ingenting som er bedre enn det.

Kristian L skrev:
RuneS: Hvordan ble effekten på kjøleren din?

Får endelig stor gryte til å koke hele vørteren i morgen, så må få laget en selv. Hadde tenkt 5 meter 10 mm kobberrør, men vurderer 2*5 meter hvis det er det som må til. Litt mer styr, så hvis 5 meter holder til 25 liter brygg er det ingenting som er bedre enn det.

5m høres lite ut. Jeg ville definitivt ha gått for 10m eller mer. Jeg har selv 15m 10mm som jeg bruker på opp til 25l, og det fungerer bra.

vi tok disse biltemarørene og tredde inn i en ekstra tykk hageslang, og dermed fikk vi en motstrømskjøler... Om det frister kan jeg prøve å oppdrive noen bilder...

5m med 8mm rør synes jeg fungerte helt fint. Men nå har jeg stor kjele og stor spiral med 10-20mm mellom rørene. Ved forsiktig røring i midten siste halvdel av kjølingen midt i spiralen tok jeg 32 liter ned til 24 grader på 25 min. Kommer muligens til å bygge på med 5 meter til i en mindre spiral innenfor den store, men det blir når jeg skal øke til 50 liter.

Rune

vurdere å bruke samme tykkelse bremse rør som denne posten å bygge en motstrøms kjøler.
går det å bruke hevert på en slik kjøler som det jeg tenker... ? med så tynne bremse rør?

Tilbake
Topp