Dumt spørsmål om krydderier og annet ihht til typebetegnelse

F.eks Wit, her tilsetter man gjerne koriander og appelsinskall. I definisjonen står det at den skal ha "preg" av det. Så finnes det også en kategori som er for øl med krydder, og en med frukt..

Så, kan man brygge wit med disse tilsetningene, siden det er ofte slik det brygges, og delta i wit-klassen?
 
F.eks Wit, her tilsetter man gjerne koriander og appelsinskall. I definisjonen står det at den skal ha "preg" av det. Så finnes det også en kategori som er for øl med krydder, og en med frukt..

Så, kan man brygge wit med disse tilsetningene, siden det er ofte slik det brygges, og delta i wit-klassen?

Ja, det kan man. I denne ølstilen er det forventet at det er et "riktig" frukt-/krydderpreg, uten at det meldes på som fruktøl. Lager du en wit med smak av bringebær, for eksempel, bør du melde det på som fruktøl.
 
Ja, det kan man. I denne ølstilen er det forventet at det er et "riktig" frukt-/krydderpreg, uten at det meldes på som fruktøl. Lager du en wit med smak av bringebær, for eksempel, bør du melde det på som fruktøl.

Da må jeg også spørre om hvordan det er med andre klasser. F.eks stouts som kan ha preg av kaffe, kan man tilsette kaffe i en stout?
 
Da må jeg også spørre om hvordan det er med andre klasser. F.eks stouts som kan ha preg av kaffe, kan man tilsette kaffe i en stout?

Du kan tilsette akkurat hva du vil i akkurat hvilke øltyper du vil og melde det på akkurat slik du vil. For eksempel kan du tilsette kanel i en IPA, jordbær i en pils, ribbe i en geuze eller svartsurbær i en stout. Poenget er altså ikke ingrediensene, men smaken. Når en stout har preg av kaffe er det vanligvis som et resultat av maltet eller når en IPA har preg av frukt så kommer det fra humla. Det forhindrer ikke at du også kan få dette preget ved å tilsette kaffe eller frukt, for dommerne som skal bedømme ølet vet jo ikke hvilke ingredienser du har brukt. Det de kjenner er smaken (aromaen) og de bedømmer ølet ut fra det.

Så hvis du tilsetter kaffe i en stout, så kan det fungere helt fint, så lenge du gjør det på en slik måte at det ikke blir et kaffe-øl.
 
The proof of the pudding is in the eating:).

- men jeg er ikke helt overbevist. I vestkastintervjuet med Kjetil Jikiun sier han at vinbransjen har fått lov å tilsette så mange stoffer at det ikke lenger er snakk om at vinen bare er et produkt av druene, gjæren og vinmakerens dyktighet. Og sjøl om jeg ikke er noen tilhenger av på død og liv å skulle følge Reinheitsgebot, så går det en slags grense et sted.

I min ungdom laget vi mange slags underlige varianter av klassiske brennevin ved hjelp av ekstrakter innhandlet sammen med sukkeret og gjæren. Spesielt edelt ble det jo ikke, så noen farlig konkurrent til Larsen og Johnny Walker utgjorde produktene våre knapt. Men jeg ser for meg at "ekstraktbrygging" kunne få en ny mening om smarte folk lanserte smakskit. Og det ville da ikke være noe særlig artig?
 
Jeg slenger meg noen spørsmål her om klasser og tilsetninger, jeg.

Jeg har brygget en pumpkin ale med masse butternut pumpkin og litt hjemmelaget pumpkin pie Spice. Dette er en ganske tradisjonell pumpkin ale.

Og en Weiss med bringebær, kamomillete, lime- og appelsinskall og laktose. Ikke tradisjonell bortsett fra at baseølet er straight up Weiss.

Har jeg forstått det riktig om begge disse skal sendes inn i klasse 13.E? Fordi de kombinerer frukt og krydder/te?

Er det evt noen begrensninger ift flere bidrag i samme klasse utover at det er maks seks øl totalt per år?
 
Er det evt noen begrensninger ift flere bidrag i samme klasse utover at det er maks seks øl totalt per år?

Nei, det er det ikke.

(Når det gjelder klasifisering kan jeg ikke hjelpe deg. Vi som sitter i NM komiteen gir ikke råd om dette, da det anses som en del av konkurransen å plassere ølene sine rett.)
 
Tilbake
Topp