Dunkelweizen på fat

Tror nok du har rett her :). Oppskriften er ganske lik en munchener dunkel jeg har brygget noen ganger. Den vesentlige forskjellen er i hovedsak introduksjon av hvetemaltet, og en reduksjon av carafa spes. Valgte å gå for 50% hvete, som nok er mindre enn normalt men akseptert av tyskerne ;), da jeg syntes det gav meg et god referanse i et første forsøk siden jeg kjenner munchener dunkelen min relativt godt. Og jeg er overrasket over hvor mye lettere denne smaker nå enn munchener dunkelen min. Hadde ikke det like store inntrykket når jeg smakte på ferdig vørt for å si det sånn … Men jeg har ikke drevet med dette lenge nok til å skjønne hvordan ting smaker med kullsyre, da får jeg meg som oftest en overraskelse :p.

Hvis du brygger den igjen prøv deg på 65%hvete. resten munich og noen prosent cara og kanskje 0.75% carafa for farge. Synes de oppskriftene som har blitt postet her i tråden har hatt for mye "tung" cara i seg. Special B ser jeg ikke noe behov for, det blir for mye. Mørk Munich gir nok mørk tørket rosin, hvete til 65%, mørk munich, noe caramunich og 0.75% carafa-ish. Det skal være lett, men mørkt, men ikke svart, og samtidig ha noe mellom det lette og det mørke. Det skal være lett, du kan jo layere to cara'er forsåvidt, men ikke de mengdene Special B har figurert i denne tråden.
 
Hvis du brygger den igjen prøv deg på 65%hvete. resten munich og noen prosent cara og kanskje 0.75% carafa for farge. Synes de oppskriftene som har blitt postet her i tråden har hatt for mye "tung" cara i seg. Special B ser jeg ikke noe behov for, det blir for mye. Mørk Munich gir nok mørk tørket rosin, hvete til 65%, mørk munich, noe caramunich og 0.75% carafa-ish. Det skal være lett, men mørkt, men ikke svart, og samtidig ha noe mellom det lette og det mørke. Det skal være lett, du kan jo layere to cara'er forsåvidt, men ikke de mengdene Special B har figurert i denne tråden.
Takk for gode innspill :). Jeg kommer nok ikke til å gi meg før jeg har en jeg er fornøyd med ;)
 
Da endte jeg opp med å fate i dag etter å ha senket temp gradvis til 10 grader over 3 døgn, hvorpå den sto i ett døgn. På meg virker det som om jeg fikk en fornuftig mengde gjær med over i fatet. Gjærlukten er helt borte, og det er også den udefinerbare syrligheten jeg har nevnt tidligere. Brygget virker aldeles ikke tungt, men er nok i søteste laget hvis ikke karboneringen hjelper på det. Jeg kjenner godt med nellik og fruktighet, samt noe banan, og veldig lite til humlen. Tror dette blir et hederlig første forsøk på en dunkel weizen, som gir et godt grunnlag for å ta det videre. :)

Takk til alle dere som har hjulet!
 
Tilbake
Topp