Duvel klone

Hei,

tenkte å prøve meg på en Duvel klone, men det er mange oppskrifter tilgjengelig på nettet. Fant en på haandbryg.dk som ser OK ut.
Denne bruker 4.5kg pilsnermalt til 20 eller 21 liter vørter, og i tilegg 1.6kg kandis.
Spørsmålet mitt er rett og slett hvordan man skal bruke kandis sukkeret?
Noen foreslår å koke det i de siste fem minutter, andre skriver man skal ha det i gjæringskaret etter to-tre dager.
Oppskriften sier man skal dele sukkeret i to batcher på 750 gram, og løse de opp i 1.5 liter vann hver.

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1072
FG: 1006
Alcohol: 8.7 % by vol.
Colour: 5 EBC (Very pale)
Bitterness: 29 IBU
BU/GU: 0.4

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 4500 g
Kandis (light) 0 EBC 1600 g

Mash schedule: 65 degrees for 90 minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Styrian Golding 5.2% alpha 45 g 60 minutes
Saaz 3.8% alpha 20 g 30 minutes
Saaz 3.8% alpha 25 g 15 minutes

Fermentation
Yeast: 1388 Belgian Strong Ale
Fermented at 19-28 degrees C for 10 days.
Fermented at 15 degrees C for 10 days.

Comments:
de suiker toevoegen na de hoofdvergisting in ? liter water zodat er een totaalvolume van 3 liter is. bijv. twee stortingen van 750 gram in ? liter tot totV van 1.5 liter.
start: 20 liter wort OG 1049 (1042 in 21 liter)
fiktief OG 1067 na toevoegen suiker tot 24 liter wort
met 4,5 kg een wort (24 liter in de ketel na koken) gemaakt van 1049

Ikke et svar på spørsmålet ditt, men kanskje nyttig likevel. Legger ved kloneoppskrifta på Duvel fra Brew Your Own 250klonenummer.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    854,4 KB · Sett: 516
audun! skrev:
Ikke et svar på spørsmålet ditt, men kanskje nyttig likevel. Legger ved kloneoppskrifta på Duvel fra Brew Your Own 250klonenummer.

Har ikkje brygga denne, men Gonzo porter-oppskrifta gav meg ikkje eit klonebrygg. Dvs ta oppskriftene med ei (stor?) klype salt.
Håper nokon har noko meir konstruktivt å bidra med, for denne er interessant.
Du får ha masse lykke til  :ilike:

Oppkriften ser veldig bra ut, uten at jeg har finregnet (det skal være ca 18% sukker). Vanlig, hvitt sukker, hvor hele mengden blir tilsatt under kok, går fint.

Slik jeg har forstått det, er teorien bak å dele opp sukkertilsetningene at det er lettere for gjæren å spise vanlig sukker, og at man risikerer at den gir seg når det bare er søtstoff fra malten igjen, samt for å holde OG lav, men noen andre kan sikkert forklare det bedre enn meg.  :)

Har forsøkt å brygge Duvel noen ganger, og har ikke hatt problemer med dårlig utgjæring noen av gangene. Det siste forsøket syntes jeg for øvrig kom veldig nærme originalen, med gjæren wlp570 + litt kald lagring. Kan godt poste oppskriften, om du vil.

Du finner forresten minst to andre tråder om Duvel på forumet. Lykke til, og husk å poste bilder/vurdering av resultatet.

Med så stor andel sukker, ville jeg ha tilsatt litt eller alt sukker mot slutten av gjæringen. Det for å hindre at gjæren blir selektiv og kun spiser de enkle sukkerkjede.

Hvordan ble dette? Vi skal brygge Duvel i helga og trenger en fin fin oppskrift. Takk for hjelpen

Mortenpip
Norbrygg-medlem

OG:1062
FG:1006

5.5 kg pilsnermalt
0.5 kg carahell 25 ebc

600 gram farin i kok på 60 min.

? gram styrian goldings 60 min (juster til IBU 20)
15 gram saphir (3,8) 60 min
15 gram saphir (3,8) 15 min
15 gram saphir (3,8) 1 min
5 gram irish moss 15 min

mesk 60 min på 65 grader.

gjær: WLP 570

Liker å holde sukkeret på 10%, har prøvd med opp mot 20% og det smakte bare alkohol.
Pitch nok gjær!!!!

Denne ble god, Mortenpip?
"? gram styrian goldings 60 min (juster til IBU 20)" <- Det spørsmålstegnet hjelper en nybegynner svært lite :/ Fungerer dette til en 30l kjele? Takk for svar

Det er den beste belgiske blond jeg har laget. Farlig nær duvel. Det er veldig forskjell på alfa% på styrian golding (alt fra 1,4-5,0) derfor må du regne ut hvor mye du skal bruke. bruk 15 g Saphir på 15 og 1 min. kan også bruke hallertauer mittelfruh. Jeg syntes det blir bedre enn f.eks saaz. Glem Saphir på 60 min og bruk kun styrian.
Om det passer i 30 liter kommer litt ann på utbyttet ditt, men jeg laget 22 liter med denne .

Denne ble god, Mortenpip?
"? gram styrian goldings 60 min (juster til IBU 20)" <- Det spørsmålstegnet hjelper en nybegynner svært lite :/ Fungerer dette til en 30l kjele? Takk for svar
Hvor stor batch pleier dere å brygge?? Finn ut alfa på styrian så kan jeg sette opp ei oppskrift til dere.

Tilbake
Topp