Dyr øl på butikk

Panerai

Norbrygg-medlem
jeg så at min lokale ICA (dyr butikk) har begynt å ta inn diverse kinn typer. Jeg reagerer veldig på prisen. For ei flaske skulle de ha 82kr. Det kan det umulig være verdt når en får den billigste kinn-varianten på polet til 86kr. Flere ligger under 100kr. Jeg betaler heller noen kroner ekstra for å få polvare.

Andre tanker om dette?
 
Apropos, nå som tax-free butikkene på flyplassene er i vinden, hvordan er prisene der sammenlignet med polet, noen som har sjekket/oversikt?
 
Polet tar lite avanse.

Jeg er klar over det. Jeg vet også at utvalget (spesielt vin) vil bli dyrere og dårligere hvis butikkene får overta vinsalget i Norge. Jeg regner vel egentlig med at det er det samme for "craft beer" også.
 
Apropos, nå som tax-free butikkene på flyplassene er i vinden, hvordan er prisene der sammenlignet med polet, noen som har sjekket/oversikt?

Jeg lurer på om jeg betalte rundt 50kr(?) for NØ imperial stout og porter sist jeg var på Gardermoen. Det samme for HB Ardenne blond.
 
Ser lite poeng i å kjøpe det meste i handelen når ein kan brygge akseptabel kvalitet til 5-10 kr/l på eige kjøkken.
 
Fritt fra minnet så mener jeg Nøgne Ø koster 50/55 hos Heinemann. Ikke noe å bli rik av, men verdt å ta med seg om man gidder å bære på det. Tror imperial stout gir mest valuta for innsatsen.
 
Er vel bedre "verdi" i å kjøpe polvarer, vist man kan si det. Syns det meste av øllet smaker bedre med litt høyere alkoholprosent. Ser forøvrig at det er stor forskjell på butikkene også, Lucky Jack har jeg sett 8 kroner forskjell på i samme by! Selv om man har fått et greit utvalg selv etter man har begynt å brygge så må jeg støtte Gahr at det er interessant å drikke noe annet en hjemmebrygg
 
Jeg ser et helt klart mønster nå etter jeg begynte med brygging.
  • Mye av mitt vinkonsum er erstattet med øl
  • 95% av ølkonsum er nå flyttet fra store bryggerier til håndverk.
  • Halvparten av ølkonsum er flyttet fra butikkstyrke til polstyrke.
  • Jeg drikker mer kjøpeøl enn før, selv om jeg også brygger. Dette for å teste stiler.
Med andre ord tror jeg de fleste håndverksbryggerier har lite å frykte fra hjemmebryggerne.

Bare litt OT politikk til slutt:
Kast ut Heinemann og gi Vinmonopolet taxfreesalget!! Så blir det enda større partikjøp og billigere også på vanlige pol. Og pengene holdes i landet.

A
 
Jeg ser et helt klart mønster nå etter jeg begynte med brygging.
  • Mye av mitt vinkonsum er erstattet med øl
  • 95% av ølkonsum er nå flyttet fra store bryggerier til håndverk.
  • Halvparten av ølkonsum er flyttet fra butikkstyrke til polstyrke.
  • Jeg drikker mer kjøpeøl enn før, selv om jeg også brygger. Dette for å teste stiler.
Med andre ord tror jeg de fleste håndverksbryggerier har lite å frykte fra hjemmebryggerne.

Bare litt OT politikk til slutt:
Kast ut Heinemann og gi Vinmonopolet taxfreesalget!! Så blir det enda større partikjøp og billigere også på vanlige pol. Og pengene holdes i landet.

A
 
Vanlig pils er ikke så dyrt lengre. Har vel kostet rett over tyve kroner i mange år nå.
Ja det blir fort litt dyrt. Snoket litt i hyllene på meny i går og kjøpte noen flasker av diverse sorter.
Det er ikke noe jeg kan gjøre tre ganger i uken for å si det sånn.
 
Sto akkurat i butikken og tittet over hyllen etter noe inspirasjon eller nyheter, holdt nesten på å ta med en flaske fra "To øl" som jeg ikke har smakt før, men en femtilapp for 0,33 med butikkøl er faktisk galematias, tror det var literspris på 158,-... godt er inget øl.
 
Nåja, det er mange nivåer av galskap i denne hobbyen. Jeg betaler glatt en femtilapp for to øl. Når en får sansen for surøl og fatlagrede greier så bli prisen ofte godt over der igjen. For folk som har smakt mye og ser etter sære ting så er det en prioriteringssak.
 
Femtilapp for "To øl" eller femtilapp for to stk. øl? Jeg mente ikke sistnevnte bare så det var klart. Surøl, fatlagrede greier og annet som man vet har krevd *lang* tilvirkningstid er én ting - da betaler jeg gladelig, "Session series" butikkstyrke Pale Ale's er noe helt annet, og med mindre flaskene var brystrullet og flasket av barmfagre jomfruer fra eventyrland er de ikke verdt i nærheten av den prisen. Men for all del, hvis noen vil betale det for "standard øl" så er det deres sak, min grense gikk dog før.
 
Kanskje Kinn er priset i øvre skikk? Havnet tilfeldigvis på Matstreif sist helg og tok med prislisten over drikke.
Ser at Kinn ikke var blandt de billigste der.
Pris eller ikke. Gahr sitt bidrag til forumet gjorde at 7 Fjell sine kom øverst på smakelisten.
Men var ikke klar over at man kunne kjøpe mindre enn hele flasker så det ble ikke så mange fra andre bryggeri.

Skriver ikke noe i "hvor mye drikker du" tråden denne måneden:)
 
Jeg er nok en utypisk hjemmebrygger. Siden jeg startet med brygging har jeg omtrent sluttet å kjøpe øl.
De eneste gangene jeg kjøper øl er når jeg er på ferietur eller på helgetur der det er upraktisk å dra med seg hjemmebrygg.
De få gangene jeg kjøper øl blir det en del utforskning av sorter, og hver gang jeg er i Oslo besøker jeg Amundsen. Det positive med at jeg kjøper såpass sjelden er at når jeg da kjøper så bryr jeg meg ikke om prisen. Siden jeg sparer så mye på hjemmebryggingen som tross alt står for 98% av ølkonsumet mitt så betyr det ikke så mye at de siste 2 prosentene er noe dyre.
Ellers er nok vinkonsumet gått en god del ned, og jeg har omtrent sluttet å drikke brennevin.
Jeg har omtrent bestandig 3-4 sorter eget øl på fat og brygger nytt før det blir tomt.
Men jeg er nok en utypisk brygger, det virker som den typiske hjemmebrygger har stående et blingbryggeri ubrukt hjemme og kjøper ølet sitt på polet...
 
Tror neppe jeg har spart mye penger på å brygge til nå. Hvis jeg tenker på hvor mye penger jeg brukte før jeg begynte å brygge og hva jeg bruker nå på diverse dings og boms så spørs det om ikke jeg kunne kjøpt mye snadder.
 
Tilbake
Topp