Dyr øl på butikk

Nå etter at jeg startet å brygge kjøper jeg mer butikkøl enn hva jeg gjorde før. Ikke at jeg handler hver uke, men mer en før. Jeg betaler gjerne 50 kroner for en øl på butikk. Handler på polet i ny og ne også, men det er ikke alltid at man ønsker å bli helt kongo en fredagskveld, så da kan det være flott å ta en smaksrik butikkøl eller to.
 
For min del så ser jeg at skulle jeg fortsatt kjøpsmønsteret mitt hva øl gjelder så har jeg inntjent bryggeutstyret mitt innen litt over et år. Det syns jeg er helt ok.
 
For min del så ser jeg at skulle jeg fortsatt kjøpsmønsteret mitt hva øl gjelder så har jeg inntjent bryggeutstyret mitt innen litt over et år. Det syns jeg er helt ok.
Er omtrent den kalkulasjonen jeg har gjort selv, etter litt over et år så "går jeg i pluss". Målet var dog aldri økonomi - det var i utgangspunktet bare en positiv bieffekt, men når jeg nå ser at fruen liker mitt hjemmebrygg og jeg dermed kan brygge øl til 10 kroner literen til henne i stedet for å kjøpe Corona til 35(!) kroner flasken, så er det vanskelig å ikke glise litt...
 
Jeg kommer nok aldri til å gå i pluss. Halvliterprisen min ville vært veldig akskrekkende mtp det man får, men så brygger jeg ikke for at det skal være billigere, jeg synes det er en artig hobby.

Har omtrent sluttet å kjøpe øl på butikk, særlig fra de norske bryggeriene. Selv om jeg vet jeg burde støtte opp og hele den pakka synes jeg noen har priset seg ut av mitt market mtp hva jeg får. Jeg har ikke smakt "alt", men Kinn skiller seg godt ut som en øl som ikke er verdt prisen, for min del. Har også gått på polet og vært på en liten norsk crusade i det siste, men pris ifht kvalitet har vært jevnt over "meh" mtp det jeg har smakt. Har inntrykk av at jeg smaker resultatet av at mange her til lands skal hive seg på craft-beer-bølgen uten å egentlig ha noe smaksmessig flott å by på.

f.eks Boulevard Saison eller Tank7 er verdt de 120elns kronene de koster. Mye annet har gått i sluket.
 
Hvis du vil ha faktisk pris må du se på literspris miguel, ellers er det klart at Kinn blir dyrt med så store flasker. Ta Vestkyst som eksempel, meg bekjent finnes det ikke en rimeligere norskprodusert IPA på polet. I literspris. Selvfølgelig.
 
Hvis du vil ha faktisk pris må du se på literspris miguel, ellers er det klart at Kinn blir dyrt med så store flasker. Ta Vestkyst som eksempel, meg bekjent finnes det ikke en rimeligere norskprodusert IPA på polet. I literspris. Selvfølgelig.

Det er jo veldig sant. For å vri litt på poenget mitt så synes jeg ikke en "dose" Kinn er verdt det. Jeg kunne kanskje kjøpt det i f.eks 0.33 men hvis de store flaskene er valget jeg har, så ser jeg på noe annet i hylla. Føler ikke at det er så godt at jeg kjøper en "stor" flaske av det.
 
Store kan bli dyre nok.
På Matstreif kostet NØ Tinnved kr 80 for 0,25 liter.
Ble testet, men hadde nok tenkt meg om hvis den ble servert i 0,75l til kr 240.
 
Hva med øl på flaske til nærmere 100 kr?
Oops, beklager så mye. Så ikke i farten navnet på tråden, og at den dreide seg om pris og butikkøl.

Drikker som regel opp kjøpeøl selv om det ikke er favoritt. Kjøper forskjellig for hver gang for å lære og da blir det "bomkjøp."
 
Drikker som regel opp kjøpeøl selv om det ikke er favoritt. Kjøper forskjellig for hver gang for å lære og da blir det "bomkjøp."

Jeg drikker opp øl jeg kjøper, med mindre det er en tydelig usmak av noe slag, og det er vel heller sjeldent. Kan huske å ha helt ut rundt 3-4 øl kjøpt på flaske, uavhengig av hvor det er kjøpt (butikk/pol).
 
Jeg pleide (i min yngre tid) å bare kjøpe Ringnes produsert Tuborg for 9.90,-/flaska +pant i kassevis (på Kiwi) for å ha i kjøleskapet i øvingslokalet i kjellern.
Den gang da, syntes jeg smaken var verdt prisen. Alt annet var vel gjerne dyrere. Boksene var på vei inn i markedet og jeg følte fremdeles at prisen var høyere for boks-øl, holdt meg kun til flasker.

Helt siden jeg fikk smakt ekte tysk hveteøl i München og Frankfurt for endel år siden, har norske pilsnere dalt i kurs hos meg.
Har sjelden kjøpt vanlig butikk øl etter det.
Da ble det bare single malt i endel år.
Da mikrobryggeriene kom på markedet i butikker, har interessen øk for andre typer øl og jeg kjøpte kun mikro-øl.
Så fikk jeg en pose øl av en kollega med hjemmebrygg. Da var slaget tapt ... (!) :)
Har sett at Vin.polet siste tiden har fått et større utvalg, og da hender det jeg kjøper etpar flasker øl.
Og ja, fortsetter med å kjøpe mikrobrygg-øl i butikkene fremdeles --- jeg trenger jo flasker! :)
Interessen for alkoholfritt øl har også begynt å interessere meg mer også.

Så ja - jeg ser alltid etter mikro-øl i butikkene mens jeg handler. Men alt det andre ølet, kan stå i fred for min del.
Eneste som skårer høyt på storbryggeri-produsert hveteøl, er vel Hansa Spesial Hvete, som jeg har falt for av norsk industri.
Det er for meg en koseøl på kveldstid mens jeg jeg utøver hobbyene mine (musikk, brygg, gaming) etter at gutten har lagt seg og kona ser på TV..
 
Tilbake
Topp