Easybrew Saison

Hei.
Nybegynner.

Eg måler FG på 1.000 etter en uke med gjæring Belle Saison gjær, øket tempen med ca 2 grader hver dag opp til 28 i følge oppskriften. Ser ut som gjær ligg og flyt og det smakar litt surt.

Kan det berges eller er det bare til å slå det ut og begynne på nytt?


Mvh Tony
 
Takk for svar. Det får stå en uke til og sette seg, meget grumsete slik det er nå. Så får man smake på nytt.
 
Mitt siste brygg var en Saison med mye humle. (Velfortjent Saison fra Brewsmith, men med WLP 566)
Dette smakte jeg på 5 dager etter flasking, og det smakte som champagne!!
Var sikker på at brygget var ødelagt, men fortsatte med en flaske hver annen dag. Det er helt utrolig hvordan smaken forandret seg fra flaske til flaske.
Sluttresultatet ble det beste brygget hittil.

Dessverre forsvant siste flaske i natt.
 
Brygget er tilbake på 20 grader nå, skal tappe over i fat og flasker om et par dager da det har stått i 14 dager (14 - 20 dager mellom 20 og 28 grader i følge oppskriften). Da er det oppi med sukkerlaken og la det stå i enda 14 dager, med litt smaking underveis :)

Veldig spent nå på hvordan sluttresultatet blir :)
 
Suksess. Prøvesmakte en flaske. Den var like god om ikke bedre enn Saison extra fra Kinn. Litt mindre alkohol enn Kinn's 7'5%. Etter gjæret ca 20 dager 7gram sukker\ltr

:)
 
Det er eit veldig friskt og godt øl dette. I orginaloppskrifta var det 500g sukker i tillegg, å eg brygga da eit par gongar med stort hell, både med bellegjæren og Wlp565. Gjekk vekk frå sukkeret for å få ølet litt svakere då gjæren fint fekk ølet ned mot 1.000 i FG uten sukker. Men du kan trygt brygge det med sukker dersom du ønsker eit sterkare brygg :)
 
Tilbake
Topp