Effekt på varmekolbe

TorsteinO skrev:
Og blås i eksempelet med vinduet, det er ikke det jeg snakker om, det er selve formelen og prinsippene, sjekk litt nærmere så vil du se at areal er helt essensielt - jo mer kontaktflate mellom det varme og det kalde, jo raskere vil varme overføres til det kalde. Area står tross alt der totalt uavhengig av eksempelet med vinduet :)

Sidan du bragte det på bane ville eg berre avklare det som åpenbart var ein misforståelse.
 
Ja velg alltid det første.
Jeg skjønner godt hva TorsteinO mener men effekt kan jo ikke forsvinne så protto, da er vi to mot to :)

Dette minner meg litt om diskusjonen der to biler med lik fart kolliderer front mot front og det hevdes det er det samme som å kjøre i en fjellvegg fordi det er bom stopp uansett, nope.
 
Oddvar Demmo skrev:
Dette minner meg litt om diskusjonen der to biler med lik fart kolliderer front mot front og det hevdes det er det samme som å kjøre i en fjellvegg fordi det er bom stopp uansett, nope.

Rent bortsett fra at det, med noen forutsetninger, er helt riktig  ;) Men nå er vi SKIKKELIG på jordet hehe.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ja velg alltid det første.
Jeg skjønner godt hva TorsteinO mener men effekt kan jo ikke forsvinne så protto, da er vi to mot to :)

Dette minner meg litt om diskusjonen der to biler med lik fart kolliderer front mot front og det hevdes det er det samme som å kjøre i en fjellvegg fordi det er bom stopp uansett, nope.

Energien kan ikke forsvinne *fra universet* - den kan derimot godt forsvinne ut av et "system" - som f.ex. bryggekjela, og over til et annet, som f.ex. rommet man brygger i ;)
 
Og dette handler ikke om at energien forsvinner noe sted i det hele tatt, men snarere hvor fort/lett varmen i selve elementet overføres til væsken rundt. Jeg forklarte dette rimelig grundig lenger opp - det er ikke magi i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp