Effektiv nedkjøling uten vørterkjøler (fryse-elementer)

Hei,

Forrige gang jeg brygget kjølte jeg ned uten vørter-kjøler pga mengden banan-fluer i heimen.

Dette tok tid og kom på at man kunne jo kjøpt en hel haug med fryselementer og gjort følgende:

Fylle opp en balje med kaldt vann fra krana, som rommer gryten din og er så dyp som mulig. Hiv oppi så mange fryseelementer du får plass til (i tillegg til bøtta) og la dette stå i 10 minutter.

Bytt ut vannet (som nå er varmt) med nytt kaldt vann og 10 nye fryseelementer og la dette stå i nye 10 minutter.

Rent økonomisk får man 40 fryse-elementer for 800 kr som er det samme jeg gav for min lille spiral-kjøler, og man bør vel få endel kjøle-kraft av en så stor mengde elementer?

De jeg så på var på 500 ml hver så det blir i praksis 20 liter fryselementer.

Eventuelt kunne man brukt samme teknikk i vasken om man har plass, hvor man relativt sakte bytter ut vannet som blir oppvarmet, og stadig bytter fryseelementer som ligger rundt, etterhvert som de mister sin kraft?

Et fryseelementer er vel strengt tatt ikke mer enn en litt fleksibel beholder med vann (kanskje noe salt).
Jeg ville ikke kjøpt inn masse fryseelementer (som tar plass i heimen), men heller fryst ned noen brødposer/isbokser etc. med vanlig vann og laget noen isblokker av det. Det selges også poser med 5 kg is på dagligvarebutikker.

Jeg har prøvd balje med isvann-trikset. Du må uansett bytte vann. Da har kameraten min en bedre løsning, nemlig en litt liten balje med vann der vannet kan kommer inn med slange og rotere rundt kjelen (som står på noe som hever den litt fra bunnen) og så naturlig renne over (noe som selvsagt krever drenering rundt balja). Det kjøler overraskende fort sammenlignet med isvann som ikke skiftes ut kontinuerlig. Under 40 minutter til 20 grader. Og man kan fortsatt ha lokket på kjelen om man er redd for fluer.

Ser ikke hvorfor jeg ikke kan kombinere ditt triks sarge med en haug med fryseelementer. Jeg får 10 stk til 299 på clash olhson, verdt det for eksperimentets skyld ;)

Det burde gå. Cluet her er at vannet skiftes ut fortløoende. Kameraten min rører i vørteren også. Det handler jo om å få varmt til å møte kaldt så mye som mulig.

Tilbake
Topp