Effektivisere bryggeprosessen, oppvarming av vann

Jeg bestillte en sånn ebay-pinne.. Da får vi forhåpentligvis en litt kortere bryggedag..

Tar fort en snau time å gå fra 50° til 100° med vår BB60
 
gå til rørleggeren og finn ein liten ødelagt VV bereder. fiks den.. som oftest termostat eller element som er gåent. bytt overtrykksventil ut med ein t og to ventiler. og ta av blandeventilen i toppen og putt oppi ein pt100 med PID styring på VV elementet... vips nesten gratis varmer. fyll den med varmt vatn frå springen og det tar kun kort tid å varme opp til ønsket temp.. så stiller du opp tempen for å bruke til skyllevann og vaskevann seinere.
 
Det var definitivt ikke en søndagsvarmer. Testet den ut i går også, men den likte heller ikke mandager. Får kontakte selger å håpe på en løsning. Mistenker en defekt boiler.
Kontaktet forresten selger, og de sendte en ny med en gang. Den fungerer som bare det. Har fått testet den ut på flere brygg og er veldig fornøyd.
 
Dagens varmtvannsberedere lages i rustfritt stål. Nye hus i dag har vannrør i plast. Selv med gamle kobberrør er det ikke målbart større utfelling av kobber i vannet dersom det får renne fritt en stund slik at røret er tømt for stillestående vann før en fyller karet en brygger i.

De lages i rustfritt stål, men vil likevel begynne å ruste etter en tid. Det er derfor rørleggeren sier til deg når du har fått ny bereder, at du skal la berederen stå med gjennomskylling av vann gjerne et døgn etter montering. På denne måten dannes et oksyderingslag i stedenfor rust!
 
De lages i rustfritt stål, men vil likevel begynne å ruste etter en tid. Det er derfor rørleggeren sier til deg når du har fått ny bereder, at du skal la berederen stå med gjennomskylling av vann gjerne et døgn etter montering. På denne måten dannes et oksyderingslag i stedenfor rust!
Det der stemmer helt 100% garantert ikke. Oksidert stål ER rust, og det er ikke hverken vann- eller lufttett. Aluminium og kobber får derimot et lufttett lag når de oksiderer.
 
Det der stemmer helt 100% garantert ikke. Oksidert stål ER rust, og det er ikke hverken vann- eller lufttett. Aluminium og kobber får derimot et lufttett lag når de oksiderer.

Det er mulig oksydering ikke er rette ordet. Det er mulig han sa forkalking hvis du er mer fornøyd med det! :)
 
Man kan godt si oksydering, men det er ikke stålet som oksyderes det er kromen i legeringen som oksyderer og legger seg som en beskyttende hinne og. Hindrer videre korrosjon.
 
Her brukes kun kaldt vann. Til kaffekoking, matlaging og ølbrygging. Kun det beste er godt nok :)
Kan vel og være sånn at i vv-bereder felles dritten ut, mens den følger med i kaldtvannet :)

Edit; så ikke at TTL er inne på det samme.
 
Hei, har hatt dette spørsmålet på tungen nokså lenge, varmt vann fra bereder eller komfyr. Slik jeg leser det etter å lest 3 sider så er det nesten "hips om haps". Jeg har også hatt ønske om å få redusert oppvarmingstiden av vannet. Kan jeg få kuttet ned bryggetiden 20 minutter nå når vi går inn i mørkesesongen , så vil det være bra. Etter å lest de forskjellige forslag om alternativer tror jeg jammen jeg skal ved neste brygging varme opp vannet i "Weberen". Trenger bare å finne meg et 25 liters kar med stort bunn areal .
 
Hei, har hatt dette spørsmålet på tungen nokså lenge, varmt vann fra bereder eller komfyr. Slik jeg leser det etter å lest 3 sider så er det nesten "hips om haps". Jeg har også hatt ønske om å få redusert oppvarmingstiden av vannet. Kan jeg få kuttet ned bryggetiden 20 minutter nå når vi går inn i mørkesesongen , så vil det være bra. Etter å lest de forskjellige forslag om alternativer tror jeg jammen jeg skal ved neste brygging varme opp vannet i "Weberen". Trenger bare å finne meg et 25 liters kar med stort bunn areal .
Det var en bruker her på forumet som kjørte en test på varmtvann. Han tok et glass med kaldt vann, et glass med varmt vann, og et glass med kokt vann å satte det i kjøleskapet over natta. Det glasset med varmt vann smakte metallisk, mens de 2 andre smakte ganske likt.

Så jeg ville ikke brukt veldig mye varmt vann fra springen, men romtemp bør være et greit kompromiss.
 
De lages i rustfritt stål, men vil likevel begynne å ruste etter en tid. Det er derfor rørleggeren sier til deg når du har fått ny bereder, at du skal la berederen stå med gjennomskylling av vann gjerne et døgn etter montering. På denne måten dannes et oksyderingslag i stedenfor rust!
Vi har en krabbekoker av vvb på hytta som har stått der siden siste istid. Står ute og blir rett som det er utsatt for meget harde overgrep med tanke på alt saltet.
Den har ikke rustet så jeg har min tvil om at de ruster. ☺
 
Jeg har montert (nytt) varmeelement fra vaskemaskin, og kran i en kjølebag. Setter denne på varming når jeg begynner å brygge, og slår den av når vannet når 81 grader. Har hurtigkobling på kranen, så når skyllingen skal begynne flytter jeg slangen til sirkulasjonspumpen fra meskekjelen over til kjølebaggen. Fungerer meget bra:)
 
Tilbake
Topp