effektivitet dekoksjon

Noen av mine absolutte favorittøl ligger fra munchener dunkel til dobbelbock. Mulig jeg tar feil men jeg mener det er en forskjell mellom øl som har gått gjennom dekoksjon og øl som ikke har det.

Jeg har en god del batcher av disse øltypene bak meg og normalt får jeg fra normal til ekstra høy effektivitet ut av dette. Jeg liker disse ølsortene så maltrike som mulig og har tradisjonelt brukt ca 35% pilsner og 55% mørk munchener og opp til 10% crystallmalt.

I det siste har jeg brygget tre batcher med basemalt halvt om halvt mørk og lys munchenermalt castle. Effektiviteten har gått i kjelleren? Normalt ligger jeg mellom 76-80% nå ligger dønn fast på 67%. Jeg har endret tidspunktene for uttrekk av dekoksjenen for å ta vare på enzymene jeg har fuktet maltet før knusing (noe jeg av og til gjør og da stiger effektiviteten til ca 85%) men jeg er dønn fast på 67%.

Alle mine andre maltsorter pils og pale gir meg effektivitet på mellom 76-80.

Hva kan årsaken være? Lys munchener skal ha godt med konverteringsevne, Kan det være lite stivelse i maltet? (det tviler jeg ærlig talt på). Ølet er klart så ikke noe ukonvertert stivelse. Siste kverning var fuktet og knusingen var kjempefin store "husks" og knust kjerne.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp