Effektivitet

Eramik

Norbrygg-medlem
Det kan jo hende at hunden ligger begravet her. Jeg har et alla france refraktometer som jeg opplever at er ganske nøyaktig, men det fordrer at flaten jeg drypper vørteren på er rein. Har jeg ikke rengjort flaten godt nok fra preboil SG til jeg skal måle OG, så får jeg en lav måling. Litt svak starsan på papiret og tørker av, så er det ofte 5-6 poeng opp, og det blir bekrefta med hydrometer.
Skulle ønske det. De første bryggene ble målt med et Europris hydrometer. Det var unøyaktig. Har nå et Alla France hydrometer hvor jeg måler OG til slutt slik at OG skal være riktig. Det er SG målinger underveis som måles med et litt upålitelig, men godt nok refraktometer til den type måling.

Det er nok bryggeren som er problemet, men det er jo mulig å gjøre noe med. Enten ved at han blir bedre eller ved å bytte han ut o_O.

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Det er nok bryggeren som er problemet, men det er jo mulig å gjøre noe med. Enten ved at han blir bedre eller ved å bytte han ut o_O.
Hvis du er i tvil på egne ferdigheter etter alle disse spørsmål og svar som er skrevet, spørs det om du kanskje skal ta en collab batch med en medbrygger i nærheten av deg? Kanskje der er noe småting man kan fange opp, eller så ser du at du gjør det riktig - bare at BB30a begrenser litt av kontrollen med sitt smale høye maltrør?

Nå er jo snart tida for å brygge pils til våren, så det kunne vært en øvelse å kjøre f.eks fire identiske batcher på rappen. Du gjør alt 100% likt med identiske ingredienser. Blir det da forskjeller, er det du som har forbedringspotensiale. Forskjellige øl er vanskelig å sammenligne og danne mønster av.

Finn Berger

Moderator
Skulle ønske det. De første bryggene ble målt med et Europris hydrometer. Det var unøyaktig. Har nå et Alla France hydrometer hvor jeg måler OG til slutt slik at OG skal være riktig. Det er SG målinger underveis som måles med et litt upålitelig, men godt nok refraktometer til den type måling.

Utlysning av ledige hjemmebryggerembeter gir sjelden resultat. Unntaket er kun de tilfellene hvor det er en misfornøyd ektefelle som står bak:).

Jeg synes i og for seg ikke tallene dine er alarmerende, og det virker som om det er en klar sammenheng mellom utbytte og mesketjukkelse. Så sørg bare for å finne ut hvilken effektivitet som påvirkes, om det er konversjonseffektiviteten eller meskeeffektiviteten, eller eventuelt begge. Så tar du det derfra.

Finn Berger

Moderator
@Finn Berger, hvis du vet hvor denne tabellen over OG ved gitt mesketykkelse ligger,
var det da en ide å få den over i denne tråden?
Den ligger i en artikkel av Braukaiser om effektivitet som jeg nylig har lagt inn lenke til i innledningsavsnittet i artikkelen, og jeg har lagt til en henvisning til den i avsnittet om konversjonseffektivitet. Ikke så rart om du ikke har sett den:) - og fint at du nevner det.

Topp