Eikechips - amerikansk vs. fransk?

Den amerikanske er breiere og mer brautende i stilen, mens den franske er mer pikant og gir deg bedre drag på damene.
:lese:





[size=10pt][size=10pt][size=10pt]Okei, så har Odland rett, da. [/size][/size][/size]
 
Ok, takk  :)

Tenkte å dele en Old Ale i to: Flaske den ene halvparten, og stikke den andre halvparten over til et kar med eikechips. Jeg er ute etter et forsiktig eikepreg; da er altså den franske varianten veien å gå?
 
For å få et "forsiktig" eikepreg gjelder det vel først og fremst å ikke overdrive MENGDEN eikechips i modningskaret, og å nøye seg med noen få ukers modning på eik, i stedet for mange måneder. Men amerikansk eik er, som Odland sier, kjent for sitt sterke "vanilje"-preg, så hvis du ikke vil ha for mye av det, er det kanskje bedre å satse på fransk.
 
Ja, etter å ha lest litt rundt på forumet, har jeg kommet fram til dette jeg óg.

Det er to problemer bare. Det første er at jeg forstår at kubene trenger mye mer tid - type flere måneder -, og så lang tid kan jeg ikke la dunken stå framme (liten leilighet). Det andre er at jeg skal handle i dag, og at det er vrient å få tak i kuber.

Men som et testforsøk kan man vel oppnå et anstendig resultat med å bruke chips? Eller burde jeg droppe planene?
 
Kuber tar tid ja - greit med tid. Til ditt bruk, slik du skisserer det, er chips bedre. Bruk de største flisene du finner :)
 
Jeg har til gode å se noen som har gjort gode parallellforsøk med chips og kuber. Min erfaring med chips er god, og at det ga meg en mer harmonisk eikesmak enn jeg hittil har klart å få ut av tønna jeg investerte u.
 
Min lille erfaring med eikechips er at det fort blir for lang kontakttid, og for mye eikepreg.

Delte noe av en batch barley wine i to små gjæringskar med fransk eikechips: 5 g/4 L i 30 dager og 15 g/4 L i 10 dager. Syntes begge to fikk for mye eikepreg, og den med lengst kontakttid fikk mest. Synd, for delen uten eik ble veldig god.

Har lest at det til bruk i surøl kan være lurt å koke chipsene en stund først for å få bort den intense smaken, noen synspunkter?
 
Har brukt både chips og kuber. Min erfaring med chips var at jeg fikk et noe overfladisk og tynt eikepreg mens kubene gav et fyldigere mer markant preg av eik.
 
Min erfaring med eikechips er at mengde er viktigere enn kontakttid.
Lagde to batcher med Imp. Stout i fjor vår. Den ene fikk 50g og den andre 25g amerikanske eikespon (20 liter øl).
En uke var definitivt nok med 50g. Den andre fikk stå med 25g til fatet var tomt uten at smaken ble forringet på noen måte. Heller tvert i mot.
50g ga volsomt med vaniljesmak, mens 25g var mer harmonisk i forhold til grunnsmaken i ølet.
 
Takk for supre innspill!

Petter F skrev:
Har lest at det til bruk i surøl kan være lurt å koke chipsene en stund først for å få bort den intense smaken, noen synspunkter?

Jeg kjøpte ei pakke amerikanske eikechips på bryggselv for et par dager siden. Da anbefalte de meg å koke dem i ca 5 min i litt vann for å få vekk den mest intense eikesmaken. Selv om dette altså var til en Old Ale, og ingen surøl.

Noen andre som har pleid å koke chipsa/kubene?
 
Vil ikke kokingen også fjerne en del av de gode vaniljesmakene som chipsene/kubene tilfører øllet?
 
Kenneth N skrev:
Vil ikke kokingen også fjerne en del av de gode vaniljesmakene som chipsene/kubene tilfører øllet?

Kok/damp terningene kjapt i så lite vann som mulig og dump både vann og terninger i ølet.
 
Jeg tok av 7 liter pale ale i et eget gjæringsspann, der jeg tilsatte 21g medium toast fransk eikespon etter 3 dager. Eikespona la jeg i 40g Jack Daniels, og kjørte alt oppi. Har nå stått i 17 dager med chips, men fremdeles smaker det veldig lite eik, så å si ingenting. Noen råd?
 
Tilbake
Topp