Einebær i øl

Drechsler skrev:
Skulle gjerne hatt tak på "Brewing and Beer Traditions in Norway" av Odd Nordland også.....

Fikk mitt eksemplar gjennom antikvariat.net - men ingen av de deltakende antikvariatene i Norden har den inne nå, den er nok blitt veldig attraktiv for det økende antallet hjemmebryggere og andre ølhistorie-interesserte. Du kan imidlertid legge den inn som ØNSKE på antikvariat.net , da får du beskjed når et av antikvariatene får den inn. http://antikvariat.net/get/search.cgi?la=en&qw=wants
 
Jeg "mesket" einerskuddene i 3 timer på 70 grader og fikk 15 liter einerlåg. Silte av, kokte opp og kjølte ned. Kokte opp 5l vann og hadde i 2500g lys DME, kokte 15min, kjølte ned og helte over i lågen. Totalt 21l i gjæringskaret. En pakke Safale US05. OG 1050. Fantastisk einersmak og aroma, tørr men rund, en absolutt høydare til Pinnekjøtt og Ribbe.

Liker stilen! Noe formening om mengden eineskudd? Og hva betyr "lågen" i denne sammenheng? Lurer på å prøve noe lignende - Kanskje med noe malt for å få litt restsødme også. Ville humletilsetning ødelagt det rene preget fra skuddene? Mulig jeg prøver en splitbatch med noe humlerester i en.
 
Tilbake
Topp