Eksploderende flasker

Tror kanskje Birhanen ser for seg eksploderende flasker med voldsomme flammer og en soppsky av tjukk, svart røyk. Det er ikke -riktig- så ille.
 
Jeg har så langt ikke opplevd dette, men jeg karbonerer alltid med flaskene i kasse inni en søppelsekk og med en treplate på toppen kassene er ikke helt tette på sidene, men om det skulle skje noe så håper jeg ihvertfall at det demper noe og at søppelsekken stopper det verste sølet. Jeg er forresten ikke redd for for mye karboneringssukker, men heller at FG ikke viste seg å være helt stabil ved måling.
 
Champagneflasker tåler 12 bar. Det er ikke alt, men det er temmelig mye. Må bli et sant helvete når "bunnen faller av". :)

Så du tar sjansen på å fylle opp ei tom flaske med 1.100 vørter, oksygenere, tilsette en passende dose med svært alkoholtolerante gjærceller (noe belgisk, helst) og plassere den på stuebordet ditt;)?
 
Så du tar sjansen på å fylle opp ei tom flaske med 1.100 vørter, oksygenere, tilsette en passende dose med svært alkoholtolerante gjærceller (noe belgisk, helst) og plassere den på stuebordet ditt;)?

Faktisk tror jeg ikke den vil eksplodere. Det står på flasken at den skal tåle 12 bar. På korkene (29mm) står det 4 bar. Jeg vil fortsatt ikke tørke opp - men jeg hadde vært villig til å være i samme rom når den gikk av.
 
Faktisk tror jeg ikke den vil eksplodere. Det står på flasken at den skal tåle 12 bar. På korkene (29mm) står det 4 bar. Jeg vil fortsatt ikke tørke opp - men jeg hadde vært villig til å være i samme rom når den gikk av.

neinei - skikkelige sjampiskorker med ståltråd:).
 
Jeg har hatt lyst til å prøve noe slikt, men da inne i et gjæringskar ute på verandaen.
 
Jeg har hatt lyst til å prøve noe slikt, men da inne i et gjæringskar ute på verandaen.

For vitenskapen!

Skulle selvfølgelig gjerne gjort det sjøl:rolleyes:, men jeg har ikke sjampisflasker (liker ikke stoffet noe videre), og dessuten lager jeg aldri sterkere vørter enn maks 1.070 (i motsetning til mange her, som vel betrakter denslags nærmest som lettøl;).)
 
Tror kanskje Birhanen ser for seg eksploderende flasker med voldsomme flammer og en soppsky av tjukk, svart røyk. Det er ikke -riktig- så ille.
Hei Daniel. Om ikke helt det bildet jrh hadde så joda. Hensikten med min formulering var å prøve å berolige trådstarteren noe etter flere innlegg om eksplosjoner. De er svært sjeldne og som regel en følge av feil på flaskene eller litt mindre kontrollert brygging. Mitt utgangspunkt er at selv om vm flaske skulle ryke er det begrenset med ekspansjonsenergi som utløses. Men det er klart at har nesen oppi begivenheten vil det kunne bærr dramatisk. Uansett kan vi enes om at smellet er kraftig i det flaska går.
 
Jeg må si jeg er forundret att dere tørr å holde på med denne hobbyen, flasker går av som rakketer i Nordkorea, oksygen tar fyr ved romtemperatur, vann fra vørter kjøler gjør deg skinnfri fra topp til tå, ja jeg ser att flasker kan eksplodere, har du ett offshore rack med oksygen i stua er det ikke bra om det blir brann og varmt vann er vondt. Men det går da ann å bruke sunn fornuft, som Finn sier, ett teppe over flasken, rist dunken i stede for oksygen, la vørten kjøle ned av seg selv... tro meg den blir kald. presenter løsninger ikke katastrofe teorier, ingen er tjent med det
Eller beggyn med hardangersømm eller frimerkesamling.
Hva tror dere potensiele bryggere får av intrykk av denne fantastiske hobbyen når de leser sånt.
Jeg hadde en sjef en gang for lenge siden som sa att han hadde ikke bruk for problemfinnere, problemene dukket opp av seg selv. Men presenterte du ett problem med en mulig løsning så stilte det seg anerledes, du har da tenkt gjenom problemet og har en mulig løsning, altså inovativt. det er sånn vi går fremmover
 
Men også. Hvis man har hentet flasker på butikken så vet du ikke hvor de har vært. Noen kan ha gått i gulvet, eller du kan ha arvet flasker etter en annen brygger som har sterilisert de i ovn. Både flaske i gulvet og sterilisering i ovn (spørs litt hvilken temp) vil gjøre at flaska tåler mindre. Så det kan være avvik på enkeltflasker man ikke vet om.
 
Det må gå an å snakke om flaskebomber uten å overse problemet helt eller blåse det opp.

Flasker kan, uten tvil, eksplodere. De vanligste årsakene er feilfordelt sukker eller infeksjon. Det er ikke noe som skjer helt spontant uten at ølet har vært overkarbonert og dårlige flasker øker sannsynligheta. Med normalt gode rutiner, så skjer det veldig sjelden.

Når ei flaske først eksploderer så er det både ubehagelig og farlig. Selv om det er lenge mellom hver flaskeeksplosjon, så er skadepotensialet stort hvis ei flaske eksploderer når du håndterer den. Derfor er det heller ingen grunn til å overse problemet og ikke ta noen forholdsregler. Å langtidslagre øl et sted der en lekkasje ikke får store konsekvenser, være forsiktig med overkabonert øl og passe på å fordele karboneringssukker godt er fornuftig. Jeg ser ikke noen grunn til å ha alle ølflasker i tette kasser, som jeg ser noen gjøre.

Dette skjer heller ikke bare hjemmebryggere. Jeg har opplevd at et øl fra Trondheim Mikrobryggeri eksploderte på kjøkkenet til en bekjent, og Ringnes trakk vel tilbake Julebokk for noen år siden etter at ei flaske eksploderte.

Jeg har en gang opplevd ei flaske som eksploderte. Den stod på kjøkkenbenken og jeg har fortsatt merker i taket. De siste glasskårene fant jeg igjen etter noen måneder. Heldigvis var jeg hjemme og fikk tørket opp før ølet trakk ned i parketten og ga noen større skader.
 
Tilbake
Topp